Hoppa över navigering

Helsingfors-Vanda flygplats nya incheckningstjänster i test

Article published
15.02.2022 kl 18:06
Testauksessa käytettävät laukut.
Resa
Finavia testade i början av veckan de nya incheckningstjänsterna i terminal 2 på Helsingfors-Vanda med provpassagerare. Haaga-Helias turismstudenter levde sig in i situationen som passagerare. Flygbolag, speditörer och Finavia fick värdefull information och respons om de nya processerna.

─Incheckningen i utbyggnadsdelen har hittills testats bit för bit. Nu ser vi hur helheten fungerar och hur servicen upplevs ur passagerarens synvinkel. Många personer deltog när speditörer och flygbolag också var med i testet, berättar Jenni Koskinen, projektchef hos Finavia på Helsingfors-Vanda.

Funktionerna testades för att allt ska fungera så smidigt som möjligt när lokalerna öppnas för passagerare på våren.

Haaga-Helias studenter deltog ivrigt på testdagen. De fick resväskor, nya namn och boarding pass från Finavia, med vilka de uträttade ärenden vid incheckningsdisken.

Asiakas lähtöselvityksessä.

För den turkiske studenten i internationell turism, Hasen Al-Jurani, var dagen en trevlig upplevelse. Al-Jurani deltog för första gången i testningen av flygplatsens funktioner.

─ Jag är intresserad av flygplatser och resor. Det är intressant att se vad man gör.

Al-Juran har redan hunnit resa till Paris och Oslo via Helsingfors-Vandas nya utbyggnadsdel, men hade först nu tid att bekanta sig ordentligt med lokalerna.

Opiskelijat Helsinki-Vantaalla testilaukkujen vieressä.

Kristina Slavikova, Keisha Shareen Oliveira och Tiana De Sousa är utbyteselever vid Haaga-Helias campus och är efter examen intresserade av att arbeta på flygbolag och flygplatser.

På Helsingfors-Vanda uppskattar de att flygplatsen fungerar smidigt och att gångavstånden är korta.

─ Bra, modern och innovativ, sammanfattar Oliveira.

På testdagen råkade de ut för några knepiga situationer då bagaget inte avgick som förväntat.

Just sådana situationer är orsaken till att Finavia ordnar testdagar. Efter dagen kontrollerade man situationerna och eventuella problem åtgärdades.

─ I dag gjorde vi viktiga observationer som vi inte har märkt tidigare. Vi fick värdefull information ur ett kundperspektiv, säger Koskinen från Finavia.