Träd avlägsnas från området Ramsholmen, som ägs av Ålands landskapsregering. Arbetet utförs i mitten av december, vecka 51. Skötsel av hinderträd är en viktig del av att upprätthålla flygsäkerheten.
Av säkerhetsskäl är Ramsholmens naturpark och gång- och friluftsleden där stängd under avverkningen vecka 51.
”Landskapsregeringen värnar som förvaltare om både flygsäkerheten och Ramsholmens unika natur. Därför genomförs detta arbete förebyggande, med stor omsorg och i nära dialog med Finavia samt experter. På så sätt tryggar vi både framtidens flygtrafik och områdets naturvärden”, säger Camilla Gunell, Infrastruktur- och klimatminister, Ålands landskapsregering”
Planen för åtgärderna har utarbetats i samarbete mellan Ålands landskapsregering och Finavia. Området söder om landningsbanan ingår i Natura-områden, vilket har krävt särskild hänsyn vid planeringen.
”Flygsäkerheten måste beaktas i alla situationer. En konkret åtgärd för att trygga flygsäkerheten är att se till att träden vid landningsbanans ända inte växer för höga och utgör hinder för ankommande och avgående flyg till och från Åland. Vid toppning och avverkning av träden tas det hänsyn till Ramsholmens särskilda natur”, säger Mariehamns flygplatschef Tanja Sabel vid Finavia.
Flygsäkerhetsföreskrifter fastställer tillåten trädhöjd
Avverkning av träd inom flygplatsernas så kallade hinderbegränsningsytor är en normal åtgärd som upprepas när träden når den begränsande höjden. Verksamheten regleras av normer som publiceras av Europeiska unionens flygsäkerhetsbyrå (EASA). EASA och nationellt Traficom ansvarar för att reglera och övervaka flygsäkerheten.
EASAs normer och den nationella luftfartsföreskriften som baseras på dem kräver att flygplatsinnehavaren säkerställer att flygplatsområdet och dess omgivning är fria från hinder, bland annat växande träd. EASAs normer innehåller bland annat hinderbegränsningsytor som skyddar flygverksamheten och fastställer hur högt objekt, inklusive träd, får sträcka sig inom och kring flygplatsen.