Effekterna av situationen kan också märkas dagarna före och efter arbetsnedläggelserna, eftersom passagerare omdirigeras från de inställda flygen på grund av arbetsnedläggelsen.
Arbetsnedläggelsen påverkar flygplatsens markverksamhet, vilket kan orsaka förseningar vid exempelvis hanteringen av bagage till och från flygplanen. Därför kan bagageutlämningstiderna vara längre än normalt på grund av arbetsnedläggelsen. Flygbolagen ansvarar alltid för bagageutlämningen.
På grund av att sommarlovssäsongen börjar under helgen finns det många resenärer på Helsingfors-Vanda. Läs här för mer information om sommarens flygresor.
Instruktioner för resenärer
Vi ber resenärer att följa de instruktioner som deras flygbolag ger angående deras flyg och ankomst till flygplatsen. Flygbolagen meddelar direkt till sina kunder om eventuella förändringar.
Vid problem med bagageutlämningen, kontakta ditt flygbolag. Det finns flygbolagens serviceställen i bagageutlämningshallen. Dessutom erbjuder många flygbolag elektroniska kundformulär som resenärer kan fylla i om bagaget inte anländer till bagageutlämningsbanden.
Läs Finnairs instruktioner för resenärer (på engelska) och se till att flygbolaget har dina aktuella kontaktuppgifter.
Vi beklagar besväret för resenärerna. Flygplatsbolaget Finavia är inte part i arbetsnedläggelsen och arbetsnedläggelsen riktar sig inte mot Finavia.