Under januari–juni 2025 uppgick antalet passagerare på reguljär- och charterflyg på Finavias flygplatser till sammanlagt 9,9 miljoner (9,4 miljoner). Antalet passagerare ökade med 5,5 procent. Finavias omsättning ökade i januari–juni tack vare det ökade internationella resandet. Bolagets rörelseresultat under översiktsperioden var vinstgivande, men räkenskapsperiodens resultat förblev fortfarande förlustbringande. Under översiktsperioden berättade bolaget också om framsteg i sina ambitiösa klimatmål när Helsingfors-Vanda flygplats uppnådde nettonollutsläpp i sin egen verksamhet.
Januari–juni 2025 i korthet
- Finavias omsättning ökade med 13,7 procent under årets första halva och uppgick till 218,7 miljoner euro (192,4). Omsättningstillväxten påverkades av den ökade internationella flygtrafiken och fastighetsplacerings- och utvecklingsbolaget Avia Real Estate som förvärvades under översiktsperioden. Utan påverkan från Avia Real Estate var omsättningstillväxten 8,4 procent.
- Avia Real Estates omsättning uppgick till 13,1 miljoner euro. Avia Real Estate har kombinerats med Finavia-koncernens siffror som dotterbolag från och med februari.
- Rörelseresultatet ökade till 4,9 miljoner euro (−5,1). Räkenskapsperiodens resultat förbättrades men förblev förlustbringande med −8,5 miljoner euro (−15,0). Förlusten påverkades särskilt av mindre regionala flygplatser, där utvecklingen av passagerarantalet fortsatte vara svag. Avia Real Estate försämrade koncernens resultat främst på grund av nedskrivningar av enskilda fastigheter.
- Under översiktsperioden har Skatteförvaltningen justerat beskattningen av Avia Real Estate Oy för år 2024. År 2025 ska Avia Real Estate enligt beslutet betala 17,4 miljoner euro i inkomstskatt och skatteförhöjning. Beskattningsbeslutet bedöms ha ringa betydelse för Finavias resultat för räkenskapsperioden 2025. Efter översiktsperioden har Avia Real Estate överklagat Skatteförvaltningens beslut.
- Finavias flygplatser hade totalt 9,9 miljoner (9,4) passagerare på reguljär- och charterflygningar, varav 8,0 miljoner (7,4) reste på internationella flygningar. Passagerarantalet på inrikesflygningar minskade något och var 1,92 miljoner (1,94).
- Volymen av inrikes och internationell frakt minskade med totalt 1,0 procent och uppgick till 90 988 ton (91 944).
- Under rapporteringsperioden utsågs Helsingfors-Vanda flygplats till den bästa flygplatsen i Europa vad gäller kundupplevelse i storleksklassen 15–25 miljoner passagerare och till bästa flygplatsen i Nordeuropa.
Siffrorna inom parentes hänför sig till samma tidpunkt året innan.
Finavia-koncernens nyckeltal
| 1–6/2025 | 1–6/2024 | Förändring, % | 1–12/2024 | |
Omsättning, miljoner euro Helsingfors-Vanda flygplats Nätverksflygplatserna Airpro AVIA Real Estate Övrigt/elimineringar | 218,7 139,8 40,2 46,1 13,1 −20,5 | 192,4 128,9 36,5 42,1 - −15,1 | 13,7 8,5 10,2 9,5 - - | 396,5 |
Rörelseresultat, miljoner euro Helsingfors-Vanda flygplats Nätverksflygplatserna Airpro AVIA Real Estate Övrigt/elimineringar | 4,9 18,6 −11,7 1,7 -1,0 −2,7 | −5,1 7,6 −12,3 1,0 - -1,3 | 196,8 144,8 5,4 70,0 - - | 4,0 |
| Räkenskapsperiodens resultat, miljoner euro | −8,5 | −15,0 | 43,3 | −4,4 |
| Soliditetsgrad, % | 38,9 | 42,2 | 43,8 | |
| Kassaflödesbaserade investeringar, miljoner euro | 30,0 | 18,5 | 62,1 | 49,3 |
| Balansomslutning, miljoner euro | 1 662,4 | 1 468,8 | 13,2 | 1 496,2 |
| Genomsnittligt antal anställda | 2170 | 2 005 | 8,2 | 2 041 |
Nyckeltal relaterade till flygtrafiken
| 1–6/2025 | 1–6/2024 | |
Totalt antal passagerare, Inrikesflyg Internationella flyg | 9,9 1,9 8,0 | 9,4 1,9 7,4 |
| Flygningarnas beläggningsgrad, % | 72,9 | 72,1 |
| Frakt, ton | 90 988 | 91 944 |
| Antal kommersiella flygningar | 98 067 | 94 649 |
Noggrannhet i flygplatsverksamheten, % Helsingfors-Vanda flygplats Nätverksflygplatserna | 98,8 98,0 |
98,1 98,0 |
*Noggrannheten i flygplatsverksamheten beskriver noggrannheten i Finavias verksamhet, till exempel tillgängligheten av materiel, utrustning och system. Flygtrafikens totala punktlighet påverkas dessutom av bland annat flyg- eller marktjänstbolagens verksamhet samt väderförhållandena.
Finavia publicerar på sin webbplats månatligen aktuell statistik över antalet passagerare, landningar samt mängden frakt och post.
VD Kimmo Mäki:
"Vår omsättning och vårt rörelseresultat under första halvåret ökade enligt våra förväntningar tack vare ökade passagerarvolymer, en positiv utveckling av den kommersiella verksamheten på flygplatserna och god kostnadskontroll. I slutet av januari slutförde vi förvärvet i och med vilket vår ägarandel i AVIA Real Estate ökade från 49 procent till 100 procent. Arrangemanget stärker Finavias strategiska ställning i fastighetsförvaltningen i närheten av Helsingfors-Vanda flygplats och stöder den övergripande utvecklingen av flygplatsområdet.
Under första halvåret 2025 passerade totalt 9,9 miljoner passagerare via Finavias flygplatser, vilket är 5,5 % mer än under motsvarande period föregående år. Av detta antal passerade 8,1 miljoner passagerare via Helsingfors-Vanda flygplats och 1,9 miljoner passagerare via nätverksflygplatserna.
Under årets första halva fokuserade flygresandets tillväxt på internationella flygresor, medan antalet resor på inrikes rutter minskade något.
Trots den rekordhöga vintersäsongen på Lapplands flygplatser förblev verksamheten på nätverksflygplatserna fortsatt förlustbringande, särskilt på grund av de små flygplatsernas låga flyg- och passagerarvolymer.
Under översiktsperioden beslutade Finlands regering att fortsätta landskapsflyg till Joensuu, Jyväskylä, Kajana, Kemi-Torneå, Karleby-Jakobstad, Nyslott och Björneborg fram till början av 2028. Det statliga stödet till inköpstrafiken som beslutades om i halvtidsöversynen styrs till fullt belopp till det flygbolag som bedriver flygningarna, och flygplatsernas verksamhet omfattas inte av stöden. För Finavia orsakar driften av flygplatser med inköpstrafik ett negativt kassaflöde på cirka 20 miljoner euro årligen på grund av det låga antalet landskapsflygningar och flygplanens låga beläggningsgrad. Bolaget anser att det vore viktigt att även beakta beslutets inverkan på Finavias ekonomi i stödet för flygtrafiken.
Vi har fortsatt vårt målmedvetna arbete för att utveckla hållbarheten, passagerarnas kundupplevelse och de kommersiella tjänsterna – och detta arbete har gett resultat på många sätt.
Vårt långsiktiga arbete för hållbar utveckling nådde en betydande milstolpe när Helsingfors-Vanda flygplats nådde nettonollnivån. Nettonollnivå innebär att vi minskar koldioxidutsläppen från vår verksamhet så lågt som det tekniskt och ekonomiskt är möjligt. Det finns bara ett tjugotal flygplatser i världen som har uppnått nettonollnivån enligt ACA-programmet, och av dessa är fem Finavias flygplatser. Finavias flygplatser i Rovaniemi, Ivalo, Kittilä och Kuusamo var de första som nådde nettonollnivån. Utsläppen från den egna verksamheten på Helsingfors-Vanda uppstår huvudsakligen från infrastrukturens energiförbrukning, som bolaget har kunnat effektivisera avsevärt med långsiktiga energibesparingsmål. Vårt mål är att minska koldioxidutsläppen på alla våra flygplatser till nettonollnivå under 2025. På lång sikt strävar vi efter att vara koldioxidnegativa.
Bolaget har systematiskt fortsatt att utveckla tjänsterna för passagerare. I april 2025 tillkännagav vi en investering på tre miljoner euro i utbyggnaden av Rovaniemi flygplatsterminal. Med denna investering svarar vi på den kraftiga tillväxten av turismen i Lappland och utvecklar passagerarupplevelsen ytterligare. Utbyggnaden färdigställs redan för vintersäsongen 2025–2026 och stöder Rovaniemi i dess utveckling till ett betydande internationellt turistmål: Finavia har tidigare investerat 25 miljoner euro i Rovaniemi flygplats som en del av det större utvecklingsprogrammet för Lapplands flygplatser åren 2018–2020, och den nya investeringen fortsätter denna strategiska satsning för att trygga tillväxtförutsättningarna för turismen i området.
I samarbete med hyresgästerna som producerar kommersiella tjänster på flygplatser har vi utvecklat flygplatsens tjänster så att de blivit ännu mer attraktiva för passagerare. Som ett erkännande av detta utsågs Helsingfors-Vanda till årets handelsplats 2025 i kategorin under 25 000 m² (yta för kommersiella lokaler) i vårens NCSC (Nordic Commercial Spaces and Communities) Awards Finland-tävling.
Dessutom utsågs Helsingfors-Vanda för sjätte gången till Europas bästa flygplats i storleksklassen 15–25 miljoner passagerare. Priset tilldelas årligen av huvudorganisationen för flygplatser, Airports Council International (ACI). Detta erkännande är ett bevis på vår personals engagemang för hög kvalitet och en smidig kundupplevelse. Samtidigt rankades flygplatsen som bäst i Nordeuropa i Skytrax jämförelse – ett tecken på att vårt arbete uppskattas av internationella passagerare.
Under den gångna våren har vi förberett en ny strategi som även omfattar Avia Real Estate, som förvärvades i januari. Strategins mål är att förbättra lönsamheten i vår affärsverksamhet och säkerställa vår förmåga att producera tjänster och skapa tillväxt på ett säkert, ansvarsfullt och högklassigt sätt även under de kommande åren. Vi arbetar nära med vår personal och våra intressenter när vi avväger vår riktning i en föränderlig verksamhetsmiljö. Den förnyade strategin publiceras på hösten 2025."
Mer information på Finavias Financial Information -web sidan (på engelska)