"Renoveringarna av landningsbanorna på Helsingfors-Vanda flygplats är en del av livscykelhanteringen av den kritiska flygplatsinfrastrukturen, som möjliggör goda verksamhetsförutsättningar för flygbolagen och landningsbanans användare. Tack vare renoveringen kommer landningsbanan att vara i gott skick i många år framöver", säger Jani Elasmaa, ansvarig chef för verksamheten på uppställningsplattan och landningsbanorna på Helsingfors-Vanda flygplats.
Det totala värdet av renoveringen av landningsbanans ändar uppgick till nästan 30 miljoner euro, varav andelen för år 2025 var 18,5 miljoner euro. Under renoveringen reparerade Finavia landningsbanans södra ända och anslutningarna till taxibanorna samt förnyade landningsbanans inflygningsanordningar. Samtidigt förnyades dagvattennätet och elinfrastrukturen i området, som är viktiga med tanke på att minska flygverksamhetens miljökonsekvenser. Genom det sista skedet i renoveringen kunde fältbelysningssystemet på landningsbana 15/33 moderniseras på hela landningsbanan för att bli mer driftsäkert och bidra till en inbesparing i den totala energiförbrukningen.
Under projektet användes återvunnen asfalt, vilket minskade behovet av nya råvaror och minskade utsläppen och kostnaderna i samband med produktionen och transporterna. Under projektet utnyttjades stenmaterial som utvunnits från området i landningsbanans konstruktionslager och som fyllnadsmaterial för områdena vid ändan av landningsbanan. Tack vare detta var behovet av transport av jordmaterial litet med tanke på projektets skala.
Landningsbana 2 tas i operativt bruk den 1 september 2025, och då kommer alla landningsbanor på Helsingfors-Vanda att användas av startande och landande flygplan. Återgången till användning av tre landningsbanor påverkar också flygbullrets riktning, då en del av trafiken återgår till att använda landningsbana 2 (15) för avgångar i riktning mot Dickursby och norra Helsingfors. Dessutom landar man särskilt nattetid på landningsbana 2 i riktning från Nurmijärvi.
Efter att landningsbana 2 öppnats utförs under några veckor avslutande arbeten i området kring landningsbanan, vilket har tillfälliga effekter på användningen av landningsbanan dagtid, men arbetet påverkar inte flygtrafikens smidighet.
Livscykelhantering av landningsbanor på Finavias flygplatser
Kvalitativt sett hör planering av byggmaterialens egenskaper och övervakning av genomförandet till de mest kritiska faktorerna i ett projekt för renovering av en landningsbana, eftersom landningsbanans överbyggnad i finländska förhållanden utsätts för exceptionell belastning.
Beläggningen måste tåla perioder av sträng kyla och upprepad frysning och upptining. Dessutom måste beläggningen tåla mekanisk snöröjning och frostskyddsmedel som används vid vinterunderhåll. På sommaren utsätts beläggningen för höga temperaturer. Även den belastning som orsakas av flygplanens vikt innebär exakta krav och belastning på landningsbanorna.
För att säkerställa långsiktig hållbarhet väljs material så att de bäst tål stora temperaturvariationer, belastning och underhåll året runt. Landningsbanornas skick övervakas och observeras kontinuerligt för att säkerställa säker användning av landningsbanorna. Detta är avgörande för att upprätthålla säkerhet, hållbarhet och tillförlitlighet i ett av Europas tuffaste klimat.
FINAVIA ABP
Kommunikation
Faktaruta
Landningsbana 2 och renoveringen
Det totala värdet av renoveringen av landningsbanans ändar uppgick till nästan 30 miljoner euro, varav andelen för år 2025 var 18,5 miljoner euro. Renoveringen av landningsbanans norra ända som ingår i projektet genomfördes under sommaren 2023.
Landningsbana 2 på Helsingfors-Vanda, det vill säga den så kallade tvärgående landningsbanan, är 2 900 meter lång och 60 meter bred. För att det ska vara möjligt att effektivt starta och landa i olika riktningar har landningsbana 2 byggts i en annan riktning än landningsbanorna 1 och 3.
Man började planera byggandet av landningsbana 2 genast på 1950-talet när flygplatsen öppnade. Då användes bara en landningsbana och det var inte möjligt att använda en alternativ landningsbana under svåra vindförhållanden.
Varför kallas landningsbana 2 även 15/33?
Flygplatsernas landningsbanor får sina namn efter kompassriktningar. Det är global praxis.
Kompassriktningen för Helsingfors-Vandas landningsbana 2 är cirka 150 grader och därför är dess kod 15. Eftersom landningsbanan kan användas i båda riktningarna är den andra riktningen 180 grader större. Därför kan den andra koden för landningsbana 2 beräknas som 15 + 18 = 33. Numreringskoden för Helsingfors-Vandas landningsbana 2 är en kombination av båda siffrorna, dvs. 15/33.
I dagligt tal används ofta beteckningen ”landningsbana 2”, som baserar sig på ordningen för färdigställandet av landningsbanorna på Helsingfors-Vanda. Landningsbana 1 öppnades år 1952, landningsbana 2 år 1956 och landningsbana 3 år 2002.
Läs mer
Hantering av flygbuller på Finavias flygplatser