I februari 2014 slutfördes ombyggnaden på cirka en miljon euro, vilket gjorde terminalen smidigare och mer trivsam och förbättrade servicen.

Syftet var att skapa bättre kundupplevelser. Kundflödet blev mer effektivt och servicen för passagerare ökade. Genom att modernisera lokalerna för säkerhetskontrollen samt bagagehallen blev servicen snabbare och smidigare. På Vasa flygplats öppnade en mysig kafé-restaurang och en ny butik.

Även utvecklingsprojekt utanför flygterminalen är aktuella. Man planerar att bygga en logistikterminal kring flygplatsen som ska drivas av stat och kommun.

Några nyckeltal om flygplatsen

Flygplatsens passagerar- och landningsstatistik publiceras på webbplatsen Finavias trafikstatistik. Flygplatsens start- och landningsbana är 2 500 meter lång. Vasa valdes årets flygplats 2005 och 2008.

Historik

  • 1938: Flygplatsen invigs. Aero inleder passagerartrafik till Vasa. Verksamheten ligger nere under krigsåren.
  • 1945: Terminalbyggnaden blir klar och passagerartrafiken återupptas. Under 1950-talet får flygplatsen sin nuvarande utformning. Start- och landningsbanan förlängs till 1 800 meter. Terminalen byggs ut.
  • 1951: Första utrikeslinjen från Vasa öppnas då bröderna Karhumäki börja flyga till Sundsvall i Sverige.
  • 1971: Start- och landningsbanan förlängs till 2 000 meter. Finnair inleder jetflygtrafik med planmodellen DC-9.  
  • 1993: Den tredje och hittills största utbyggnaden av passagerarterminalen blir klar. Inrikes och utrikes flygtrafik får separata lokaler. Flygplatstjänsterna förbättras markant.
  • 1998: Start- och landningsbanan förlängs till 2 500 meter i oktober. Genom förlängningen tar flygplatsen ytterligare ett steg mot en mer internationell trafik.
  • 2014: Renoveringen av terminalen slutfördes och den omfattade bland annat en ny bagagehall, omorganisering av säkerhetskontrollen, ett andra kafé och en ny butik.
  • 2017: Årets flygplats