Skip to main content

Quality Hunters är här igen!

Published
26.03.2013 kl 08:30
Vilka är de stunder som man minns av sina resor? På vilket sätt kunde resandet bli ännu smidigare och behagligare? Med två banbrytande crowdsourcingprojekt bakom sig vet Finnair och Finavia vem de ska fråga. Quality Hunters 2013 är ännu mer interaktiv än sina föregångar.
Finnair och flygplatsoperatören Finavia som driver Helsingfors-Vanda flygplats lanserar i dag fortsättningen på sitt enastående serviceutvecklingskoncept Quality Hunters. Denna gång ligger fokus på det globala webbkollektiv som bildades kring den senaste versionen av Quality Hunters och som redan i över ett års tid fört en diskussion med Finnair och Finavia om hur flygresandet kan utvecklas. I Quality Hunters 2013 tar man tillsammans med kollektivet itu med de avgörande momenten i en flygresa – de stunder som kan hjälpa eller stjälpa hela upplevelsen. Finnair och Helsingfors-Vanda flygplats erbjuder de snabbaste och kortaste flygförbindelserna mellan Asien och Europa. Bägge bolagen vänder således blickarna österut för att hitta tillväxt. Transferflygplatsens betydelse för valet av resrutt ökar hela tiden, och därmed spelar kvalitén på servicen och mervärdet för resenärerna en allt viktigare roll. ”Genom att involvera resenärerna i produktutvecklingen hoppas vi kunna hitta mer praktiska lösningar som bidrar till smidigare och behagligare upplevelser för dem som reser via Helsingfors. Samtidigt stärker vi Helsingfors-Vanda flygplats status som den ledande fjärrtrafiksflygplatsen i Nordeuropa”, säger Johanna Metsälä, som ansvarar för kundupplevelserna på Finavia.

En ny aspekt på serviceutveckling

Quality Hunters 2013 är en plattform för kollektiv serviceutveckling. Kollektivet bjuds in i arbetet med att identifiera de utvecklingspunkter som resenärerna stöter på och berätta hur reseupplevelsen kan förbättras ytterligare. Idéerna bearbetas både på webben och i workshopar tillsammans med experter från Finnair och Finavia. Flygplans- och flygplatsmiljön innebär vissa begränsningar som utgör en utmaning för idéarbetet. Därför medverkar Finnairs och Finavias representanter i kollektivets arbete under hela projektet, för att de slutliga idéerna verkligen ska vara användbara. I de tidigare Quality Hunters-projekten kartlade man resenärernas synpunkter på vad som skapar en utmärkt flygresa. Quality Hunters 2013 fokuserar på att verkställa resenärernas visioner genom att ta fram praktiska idéer som stödjer bolagens verksamhet och förbättrar reseupplevelserna. De viktigaste plattformerna för Quality Hunters 2013 är en Twitterkanal, en blogg och Facebooksidor på vilka den dagliga diskussionen förs. De aktiva och engagerade medlemmarna i webbkollektivet kommer att få möjlighet att testa Finnairs och flygplatsens tjänster i praktiken och delta i utvecklingen av dem i expertworkshopar.

Innovativa idéer

Quality Hunters 2013 är uppföljaren till Finnairs och Finavias två framgångsrika crowdsourcingprojekt. Rethink Quality 2010 samlade in nya synpunkter på kvalitet och året därpå visade Quality Hunters, Season 2, vilken betydande roll ett innovativt kollektiv har i att förbättra den övergripande upplevelsen av flygresor. Airport Book Swap, bokbytarhörnan som öppnades sommaren 2012, och vegetariska alternativ på Finnairs långdistansflyg som lanserades i höstas är utmärkta exempel på lyckat samarbete mellan Quality Hunters-kollektivet, Finnair och Helsingfors-Vanda flygplats.

Kom med i Quality Hunters!

Finnair och Finavia bjuder in alla hugade att delta i utvecklingen av framtiden för flygresor. Delta i projektet på Twitterkanalen @qualityhunters. Projektets blogg på www.qualityhunters.com presenterar idéer från allmänheten, kartlägger hur idéerna bearbetas och informerar om hur processen framskrider. Projektet finns också på Facebook på facebook.com/qualityhunters.

Bakgrundsfakta för pressen

Quality Hunters 2013 är en fortsättning på två prisbelönta crowdsourcingprojekt: Rethink Quality, som Finnair genomförde 2010, och Quality Hunters, Season 2, som Finnair och Helsingfors-Vanda flygplats lanserade 2011. I de tidigare projekten rekryterades kvalitetsjägare som skulle resa världen runt, leta efter idéer och engagera kollektivet i en diskussion på projektets webbplats, Twitter, YouTube och Flickr. Enbart via Twitter nådde Quality Hunters, Season 2, över tio miljoner människor. Kraften i det aktiva och stora kollektivet uppmuntrade Finnair och Finavia att ge sociala media en ännu större roll i år. Både Rethink Quality och Quality Hunters, Season 2, vann guld i kategorin Travel & Tourism i tävlingen European Excellence Awards. Quality Hunters, Season 2, belönades dessutom som bästa internationella PR-kampanj vid IPRA Golden World Awards 2012 och som bästa kommunikationsinsats vid MTL Communications Awards 2012.