Hoppa över navigering

Duty free lockar till shopping

Article published
14.09.2014 kl 07:00
Archived
A dutyfree store at airport.
Resa
Duty free-inköp kan motiveras med både förnuft och känsla.

Den tuffa konkurrensen har fått flygplatsernas duty free-butiker att förbättra sitt utbud och sin service. Utbudet på de största flygplatserna slår många inköpscentrer många gånger om, och butikerna har öppet till och med dygnet runt.

Priskonkurrensen trissas upp av näthandeln och den allt enklare prisjämförelsen. Allt detta gynnar förstås resenären! 

Presenter och lyx till extrapriser

Duty free-shoppingen har många positiva sidor.

Man måste ändå ta sig till flygplatsen i god tid, så för en gångs skull har man tid för att handla. I butikerna flyger tiden mellan flygbyten formligen iväg. Det är smidigt att skaffa presenter att ha med sig utan onödigt släpande, och samtidigt blir du av med utrikesvalutan som skramlar i fickan.

Den nya ägaren till duty free-butikerna på Helsingfors-Vanda lovar att skapa en ny shoppingvärld på internationell nivå på flygplatsen.

De lyxiga duty free-butikerna ger en aning flärd till rutinresor. Varför inte testa en ny doft för en gångs skull?

Jämfört med shoppingstråken är priserna oftast ungefär så mycket lägre som vad mervärdesskatten utgör, trots att duty free-inköpen inte längre är skattefria på flygresor inom Europa. I butikerna finns ofta prisjämförelsemärkningar som underlättar köpbeslutet.

Alkohol- och tobaksprodukter får fortfarande köpas skattefritt när man reser till utanför EU, till Åland eller Kanarieöarna.

Dessutom hittar du allt oftare bra erbjudanden på flygplatser, samt specialförpackningar som endast finns att köpa på flygplatser.  

Butikerna på Helsingfors-Vanda lyfter sig till en ny nivå

Alla duty free-butikerna på Helsingfors-Vanda har övergått till World Duty Free Group. WDFG, som opererar på mer än hundra flygplatser i världen, utlovar Helsingfors-Vanda allt bättre service och nya varumärken. Utbudet ska utökas och resenärerna skämmas bort med allt mer lockande erbjudanden.


Text: Minna Kalajoki, Mediafocus Oy
Bild: Finavia