Reguljära direktflyg från Helsingfors-Vanda till 20 långväga destinationer

Resa Människor & Luftfart Rapportering
Published
28.04.2014 - 11:29
Pressmeddelande
Helsingfors-Vanda stärker sin ställning som en viktig knutpunkt för flygtrafiken ytterligare när Finnair inleder reguljära direktflyg till Phuket och Krabi i november–december.

Därmed går det regelbundet direktflyg till hela 20 långväga destinationer. Av dem ligger 15 i Asien, 4 i Nordamerika och 1 i Mellanöstern. Totalt går det direktflyg till 130 reguljära destinationer och charterdestinationer runt om i världen.

– Antalet tättrafikerade och regelbundna flygförbindelser är en viktig indikator när man bedömer en flygplats betydelse internationellt, säger affärsverksamhetsdirektören Joni Sundelin på Finavia.

Enligt Sundelin är charterflyg som opereras en gång i veckan en viktig del av trafiken. Reguljärflyg utan mellanlandningar som opereras flera gånger i veckan och dagligen skapar dock en grund för både långsiktig utveckling av flygplatsen och fungerande och tillförlitliga förbindelser från Finland ut i världen.

På Helsingfors-Vanda opererar för närvarande totalt cirka 60 flygbolag. De sju största operatörerna är reguljärflygbolagen Finnair, Flybe, Norwegian, SAS, Lufthansa och KLM samt charterflygbolaget TUI Group. Cirka 500 plan avgår från eller anländer till flygplatsen varje dag.

– I fjol hade vi över 15 miljoner passagerare. Det innebär att Helsingfors-Vanda redan nu kan mäta sig med de medelstora internationella flygplatserna ute i världen sett till både antalet destinationer och antalet passagerare, säger flygplatschefen Ville Haapasaari på Finavia.

Haapasaari tror att passagerarantalet kan öka till närmare 20 miljoner inom 5–6 år. En stor del av ökningen kommer från transfertrafiken. I fjol var en dryg fjärdedel transferpassagerare.

– Helsingfors-Vanda är centrum för den internationella trafiken i Finland. Hela 84 procent av passagerarna på flygplatsen flyger inom utrikestrafiken. Det syns även på passagerarprofilen; 45 procent av passagerarna är utlänningar. Förändringen har skett under de senaste 10 åren, säger Haapasaari.

Konkurrensen om passagerarna mellan flygplatserna blir allt hårdare, särskilt när det gäller Asientrafiken. Finavia har inlett ett omfattande utvecklingsprogram på cirka 1 miljard euro i syfte att bibehålla Finlands goda flygförbindelser och förbättra Helsingfors-Vandas konkurrenskraft.

Det första skedet i utvecklingsprogrammet, där man höjer kapaciteten vid incheckning och säkerhetskontroll på Helsingfors-Vanda, blir klart före semesterperioden i sommar. Under våren och sommaren pågår också förbättringar av flygplatserna i nätverket för cirka 35 miljoner euro.