Hoppa över navigering

Historiskt ögonblick: För första gången landade ett elflygplan på Åbo flygplats

Pressmeddelande
Article published
16.06.2023 kl 13:00
Kuvassa Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki kävelee pois sähkölentokoneen luota Turun lentoasemalla.
Ansvar
Elflygplanet togs fredagen den 16 juni 2023 emot högtidligt på Åbo flygplats med en traditionell vattensalut för den första flygningen. Ombord på flygplanet fanns Kimmo Mäki, verkställande direktör för flygplatsbolaget Finavia, och Antti Kirjavainen, pilot och flyglärare.

– Det var ett historiskt ögonblick när elflygplanets hjul vidrörde landningsbanans yta och ett nytt kapitel inleddes i flygplatsens framtid. Hela luftfartssektorn måste använda alla tillgängliga medel för att minska utsläppen. Tystare och utsläppsfria elflygplan är en del av klimatlösningen inom flygbranschen, säger Kimmo Mäki.

Finavia har sedan 2017 arbetat för att utveckla elflyget bland annat tillsammans med föreningen Helsingin Sähkölentokoneyhdistys. Informationen från den eldrivna luftfarten har hjälpt Finavia att förbereda sig bland annat på laddningsinfrastrukturen för batterier.

– Det elflygplan som landade på Åbo flygplats idag är en tvåsitsig Pipistrel Alpha Electro. Den har utvecklats särskilt för utbildningsändamål. Eftersom elflygplanet har kort takeoff och hög stighastighet lämpar sig planet för mycket små fält, säger Janne Vasama, ordförande för Sähkölentokoneyhdistys.

Elflygplan spelar en viktig roll i klimatlösningen inom luftfarten, men de kommer inte ensamma att revolutionera flygtrafikens framtid. Elflygplan bedöms lämpa sig bäst för korta sträckor och ett litet passagerarantal. Nu har elflygplanen en räckvidd på 120 kilometer och några personer ryms med ombord.

En nyckelfaktor när det gäller att minska utsläppen från flygtrafiken är att ersätta flygfotogen med fossilfri drivkraft, dvs. med el, vätgas och bränsle från förnybara råvaror. De olika drivkrafterna kommer sannolikt att utnyttjas parallellt.

– Vi har en tydlig vision om att finländarna och det finländska näringslivet ska ha snabba och goda förbindelser runt om i världen även i framtiden, och att finländarna fortfarande kan flyga även efter hundra år. Vi tar klimatförändringen och människornas oro på allvar och arbetar hårt för att minska miljökonsekvenserna. Vårt mål är att nå nettonollutsläpp av koldioxid på våra flygplatser inom två år, säger Kimmo Mäki.

Flygningen med elflygplanet är ett av huvudprogrammen på Finlands Flygförbunds flyguppvisning, som äger rum den 17–18 juni 2023 på Åbo flygplats. På Finavias avdelning kan besökarna se utöver elflygplanet också den marktjänstutrustning som drivs med förnybart bränsle.

Faktaruta

Elflygplanet: Pipistrel Alpha Electro
Drifttid: 1 h 30 min
Räckvidd: 120 km
Batterikapacitet: 21 kWh
Totalvikt: 370 kg
Marschfart: 157 km/h

Brandbilen: Rosenbauer Panther 6x6
Hästkrafter: 750 hk
Topphastighet: 115 km/h
Totalvikt med vatten- och skumtankar fulla: 37 000 kg
Takkanonen sprutar 9 000 liter vatten eller skum per minut upp till 100 m

Traktor för landningsbanan: Valtra S 394
Hästkrafter: 405 hk 298 kW
Vikt: med tillbehör 15 000 kg
På vintern: 5 m bred U-plog fram, borste eller snöslunga bak
På sommaren: klippning av gräsmattor och schaktarbeten