Ohita navigaatio

Historiallinen hetki: Sähkölentokone laskeutui ensimmäistä kertaa Turun lentoasemalle

Lehdistötiedote
Artikkeli julkaistu
16.06.2023 klo 13:00
Kuvassa Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki kävelee pois sähkölentokoneen luota Turun lentoasemalla.
Vastuullisuus
Sähkölentokone otettiin Turun lentoasemalla vastaan juhlavasti perinteisellä ensilennon vesitervehdyksellä perjantaina 16. kesäkuuta 2023. Koneen kyydissä saapuivat lentoasemayhtiö Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki sekä lentäjä ja lennonopettaja Antti Kirjavainen.

- Oli historiallinen hetki, kun sähkölentokoneen pyörät koskettivat kiitotien pintaa ja uusi sivu lentokentän tulevaisuuteen kääntyi. Koko ilmailusektorin on käytettävä kaikki mahdolliset keinot päästöjen vähentämiseksi. Hiljaisemmat ja päästöttömät sähkölentokoneet ovat yksi osa lentoalan ilmastoratkaisua, Kimmo Mäki sanoo.

Finavia on vuodesta 2018 alkaen tehnyt työtä sähkölentämisen kehittämiseksi muun muassa yhdessä Helsingin Sähkölentokoneyhdistyksen kanssa. Sähköisestä ilmailusta saatu tieto on auttanut Finaviaa varautumaan muun muassa akkujen latausinfrastruktuuriin.

- Tänään Turun lentoasemalle laskeutunut sähkölentokone on kaksipaikkainen Pipistrel Alpha Electro. Se on kehitetty erityisesti koulutuskäyttöön. Lyhyen nousukiitonsa ja suuren nousunopeutensa ansiosta kone soveltuu hyvin pienille kentille, Sähkölentokoneyhdistyksen puheenjohtaja Janne Vasama sanoo.

Sähkölentokoneilla on tärkeä rooli lentoliikenteen ilmastoratkaisussa, mutta ne eivät yksin mullista lentoliikenteen tulevaisuutta. Sähkölentokoneiden arvioidaan soveltuvan parhaiten lyhyille matkoille sekä pienille matkustajamäärille. Nyt sähkölentokoneiden toimintasäde on 120 kilometriä ja kyydissä voi kulkea muutama ihminen.

Avainasemassa lentoliikenteen päästöjen vähentämisessä on lentokerosiinin korvaaminen fossiilittomalla käyttövoimalla eli sähköllä, vedyllä ja uusiutuvista raaka-aineista tehdyllä polttoaineella. Todennäköisesti eri käyttövoimia hyödynnetään rinnakkain.

- Meillä on selkeä visio siitä, että suomalaisilla ja Suomen elinkeinoelämällä tulee olla myös tulevaisuudessa nopeat ja hyvät yhteydet ympäri maailmaa, ja että suomalaiset voisivat lentää vielä sadan vuoden kuluttuakin. Otamme ilmastonmuutoksen ja ihmisten huolet vakavasti ja teemme sisukkaasti töitä ympäristövaikutusten pienentämiseksi. Tavoitteemme on saavuttaa lentoasemiemme hiilipäästöjen nettonollataso kahden vuoden sisään, Kimmo Mäki sanoo.

Sähkölento on osa Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöstä, joka järjestetään 17.-18. kesäkuuta 2023 Turun lentoasemalla. Finavian osastolla voi tutustua sähkölentokoneen lisäksi uusiutuvalla polttoaineella kulkevaan kenttäkalustoon.

Faktalaatikko

Sähkölentokone: Pipistrel Alpha Electro
Toiminta-aika: 1h 30 min
Toimintasäde: 120 km
Akun kapasiteetti: 21 kWh
Kokonaispaino: 370 kg
Matkalentonopeus: 157 km/h

Paloauto: Rosenbauer Panther 6x6
Hevosvoimat: 750 hv
Huippunopeus: 115 km/h
Kokonaispaino vesi- ja vaahtosäiliöt täynnä: 37 000 kg
Kattotykki suihkuttaa vettä tai vaahtoa 9 000 l/min jopa 100 m päähän

Kiitotietraktori: Valtra S 394
Hevosvoimat: 405hv 298kW
Paino: lisäosineen 15 000 kg
Talvella: 5 m leveä U-aura edessä, takana harja tai linko
Kesällä: nurmialueiden niitto ja maansiirtotyöt