"Ändringarna har tagits emot väl. Vårt mål har varit att säkerställa hög kvalitet på passagerartjänsterna så att passagerarna har tillgång till smidiga tjänster när de anländer till och avgår från flygplatsen", berättar Sami Kiiskinen, Finavias utvecklingschef på Helsingfors-Vanda flygplats.
Som en del av utvecklingen av landtrafikarrangemangen tar Finavia över taxi- och busstationens verksamhet på Helsingfors-Vanda flygplats från och med 1.5.2025.
Taxistationens verksamhet har förtydligats
På taxistationen på Helsingfors-Vanda flygplats verkar från och med början av året endast fyra avtalsaktörer som Finavia konkurrensutsatt. Konkurrensutsättningen av den fjärde öppna taxifilen har lugnat verksamheten på taxistationen och fått beröm av passagerarna.
”Nu när alla körfiler är i avtalspartnernas bruk är det lättare för passagerarna att jämföra taxitjänster, vilket har förbättrat kundnöjdheten”, berättar Kiiskinen.
Appbeställda körningar och förbeställda taxibilar som inte har ett konkurrensutsatt avtalspartnerskap med Finavia hämtar sina kunder på det nya upphämtningsstället i parkeringshus P2, som har direkt förbindelse med terminalens ankomsthall. Ankommande passagerare styrs direkt till upphämtningsplatsen med hjälp av skyltar i terminalen.
Avlämningen av passagerare på flygplatsen har blivit smidigare
Cirka 4 000–5 000 bilar besöker dagligen drop-off-området på Helsingfors-Vanda som är avsett för avlämning av passagerare. Av dessa bilar stannar 98 procent kvar på området under tidsgränsen på åtta minuter, varefter besöket blir avgiftsbelagt. Det är färre än hundra bilar per dag som måste betala för sina förlängda besök i området.
"Majoriteten av passagerarna använder området för korta stopp och för att ta farväl av passageraren – det vill säga precis vad området är avsett för. Missbruk av drop-off-området, såsom långvarig parkering på området, har minskat betydligt under början av året, vilket har gjort det smidigare att anlända till flygplatsen", berättar Kiiskinen.
Om besökstiden i drop-off-området är kortare än åtta minuter förutsätter genomfarten av området inga åtgärder av föraren. Om besöket sträcker sig över tidsgränsen på åtta minuter, uppbärs en avgift på fem euro för varje påbörjad femminutersperiod (5 €/5min) för den överskjutande tiden. Det ackumulerade beloppet visas på utkörningsskärmen när man lämnar området. Avgiften för den överskjutande tiden ska betalas på Finavias webbplats inom 48 timmar.
Verksamhetsmodellerna för parkering av rörelsehindrade passagerare gäller även i drop-off-området. Om en passagerare med rörelsehinder behöver mer än åtta minuter men mindre än fyra timmar för sitt besök i drop-off-området, kan besöket kvitteras som avslutat utan kostnad genom att besöka Finavias rådgivningsdisk i terminalens ankomsthall.
För längre parkering, till exempel under ett terminalbesök, rekommenderar vi att man i första hand använder våra parkeringsområden i närheten av terminalen, såsom parkeringshus P1, P2 eller snabbparkeringarna.
Läs mer om lämning av passagerare på Helsingfors-Vanda flygplats:
Lämning av passagerare | Finavia
Överföringen av taxistationen och busstationen till Finavia medför inga ändringar för passagerarna
Ändringen som träder i kraft i början av maj gäller samarbetet mellan yrkesbilister och Finavia och syns inte direkt för flygplatsens passagerare. I fortsättningen behövs inget separat bilistavtal för att verka på flygplatsens fyra taxifiler, utan bilisterna kommer överens om körrätterna med sitt eget avtalsbolag som är verksamt på flygplatsen, som i sin tur är avtalspartner med Finavia. På samma sätt kommer yrkesbilister som använder busstationen i fortsättningen att sköta sina ärenden direkt med Finavia.
Mer information för yrkesförare:
- Taxitrafiken på Helsingfors-Vanda flygplats | Finavia
- Busstjänst vid Helsingfors-Vanda flygplats | Finavia
Läs mer:
Hur lämnar man av en passagerare på Helsingfors-Vanda flygplats? | Finavia
Helsingfors-Vanda flygplats: Betala för ditt besök på drop-off-området