Uleåborgs flygplats historia

Läs om historien om Uleåborgs flygplats.
  • 1949: Bygget av den nya flygplatsen i Uleåsalo påbörjas när flygplatsen i Oritkari visar sig vara för liten för nya flygplan.
  • 1953: Flygplatsen färdigställs. Aero börjar trafikera till Helsingfors med DC-3-flygplan.
  • 1958: Den första egentliga stations- och flygnavigeringsbyggnaden färdigställs. Flygplatsens huvudbana beläggs med asfalt.
  • 1964: Jetplanstrafiken till Uleåborg börjar.
  • 1973: Den nya terminalbyggnaden tas i bruk. Den planerades av arkitektbyrån K. Ström & O. Tuomisto, som också hade planerat stationsbyggnaden på Helsingfors-Vanda flygplats som invigdes år 1969.
  • 1984: Gränsen på 300 000 passagerare överskrids.
  • 1994: Passagerarterminalen byggs ut för att möta behoven hos en miljon passagerare per år.
  • 1998: Det nya flygledartornet tas i bruk.
  • 2002: Passagerarterminalen byggs ut igen. Bagagehanteringslokalerna förnyas.
  • 2011: Den nya utbyggnaden på flygplatsen togs i bruk i september 2011
  • 2012: 1 078 520 passagerare (vi överskred gränsen för en miljon passagerare för första gången)
  • 2013 Finnair/Flybe 9 turer till Helsingfors, Norwegian 4 turer till Helsingfors och SAS 2 turer till Stockholm
  • Finavia Abp fortsätter utveckla flygplatsterminalen i Uleåborg. Efter årsskiftet har Finavia börjat förnya tjänsterna och lokalerna för avgående passagerare på Uleåborgs flygplats. Syftet var att förbättra servicen för passagerarna genom att effektivisera verksamheten i flygplatsens avgångshall. Investeringen består av flera åtgärder för att förbättra smidigheten i verksamheten på Uleåborgs flygplats.

Bild: Finnair / Ilmailumuseo.