Rakennamme tulevaisuuden lentoasemaa
Helsinki-Vantaan vahvuuksia ovat lyhyet vaihtoajat, ystävällinen henkilökunta ja innovatiiviset palvelut. Ne haluamme säilyttää myös matkustajamäärien kasvaessa.
Siksi päädyimme laajentamaan lentoasemaa niin sanotun one roof -konseptin mukaan. Näin voimme sijoittaa myös uudet palvelut yhteen rakennukseen, saman katon alle. Välimatkat pysyvät lyhyinä, palvelut helposti saavutettavissa ja asiointi sujuvana.
Kun kaikki toiminnot sijaitsevat yhden katon alla, se tukee parhaiten myös vaihtomatkustuksen kasvua. Siirtyminen portilta toiselle on jatkossakin helppoa ja nopeaa, kun terminaalia ei tarvitse vaihtaa. Digitaaliset ratkaisut ovat keskeisiä palveluja suunniteltaessa ja kehitettäessä.
Matkustajatilojen suunnittelussa otetaan huomioon suomalaiset materiaalit ja sisustusratkaisut. Oleskelutiloihin tuodaan elämyksellisyyttä erilaisilla ääni- ja valomaisemilla.
Lue lisää siitä, miksi Finavian investoi Helsinki-Vantaan laajentamiseen
Helsinki-Vantaan laajennus pähkinänkuoressa
- Lisää pinta-alaa terminaaliin: + 45 % (103 000 m2). Laajennus vastaa Linnanmäen huvipuiston kokoista aluetta. Terminaalin koko pinta-ala 2020-luvun alussa on yli 250 000 m2, jolloin sinne mahtuu 10 Eduskuntataloa.
- Lisää uusia lentokoneiden siltapaikkoja: 8 kpl laajarunkokoneille + 100 %, 4 kpl kapearunkokoneille + 15 %
- Lisää kapasiteettia matkatavarankäsittelyyn: +50 %
- Lisää kapasiteettia passintarkastukseen: +50 %
- Uudistunutta asematasoa (lentokoneiden pysäköintialueita ja rullausteitä): 450 000 m2 eli noin 90 jalkapallokentän verran.
- Pysäköintitalo P5:n laajennus (3 000 autopaikkaa) ja uusi pysäköintihalli (1 800 autopaikkaa)
- Uusi multimodaali matkakeskus, joka linkittää yhteen eri liikennemuodot.
- Finavian investointi: n. 1 miljardi euroa
- Investointiohjelman työllisyysvaikutus rakentamisen aikana: 16 600 henkilötyövuotta.
- Investointiohjelman kotimaisuusaste: 90 %.
Terminaali laajenee useaan suuntaan
Kartta: Helsinki-Vantaata ja sen palveluja laajennetaan eri puolilla lentoasemaa. Vuonna 2014 käynnistynyt Finavian kehitysohjelma ulottuu kesään 2023 asti.
- Kaukolentoja (non-Schengen-liikennettä) palvelevan terminaaliosan laajennus sekä asematason uudistaminen. Laajennus käsittää neljä uudisosaa: eteläsiiven, länsisiiven, Aukion ja rajatarkastuksen. Lisäksi valmistuu useita uusia laajarunko- ja kapearunkokoneiden seisontapaikkoja, rullausteitä ja muuta lentoliikennettä palvelevaa infrastruktuuria. Hankkeeseen kuuluu myös porttialue 34-36:n laajentaminen, joka tuo lisää kapasiteettia ja joustoa sekä Schengen-liikenteeseen että non-Schengen-liikenteeseen.
- Lähiliikennettä (Schengen- ja kotimaanliikennettä) palvelevan terminaaliosan kehittäminen. Laajennusosa rakennetaan terminaali 1:n päätyyn.
- Terminaali 2:n laajentaminen. Laajennus käsittää kokonaan uuden sisäänkäynnin tulo- ja lähtöhalleineen, julkisen liikenteen järjestelyineen sekä laajentuneen Schengen-liikennettä palvelevan porttialueen.
Kehitysohjelman eteneminen vuosi vuodelta
2013-2015
Finavian investointiohjelma käynnistyi lentoaseman yleissuunnittelulla vuonna 2013. Vuosien 2014-2015 aikana teimme valmistelevia töitä kuten vanhojen rakennusten purku- ja laajennustöitä. Laajensimme terminaali 2:n turvatarkastusta ja lähtöselvitysaluetta.
2016
Kesäkuussa 2016 pääsimme avaamaan ensimmäisen uudisosan, kun otimme käyttöön saaristo- ja merihenkisen odotustilan kaukolentojen alueella. Lisää tilaa saatiin 3 000 neliömetriä. 12 uutta lähtöporttia palvelee matkustajia, joilla on bussikuljetus non-Schengen-lennoille. Lue lisää.
Kuva: Kesäkuussa avattu Helsinki-Vantaan uusi lähtöporttialue 50 A-M.
Elokuussa 2016 avasimme pysäköintitalo P5:n laajennuksen. Rakensimme alkuperäiseen parkkitaloon kaksi kerrosta lisää sekä uuden lisäosan. Tuloksena oli 3 000 uutta parkkipaikkaa. Lue lisää.
Lokakuussa 2016 valmistui lentoliikennettä palvelevaa uutta infrastruktuuria: esimerkiksi moderni lentokoneiden koekäyttöpaikka, rullaustie AM-AH ja kunnossapidon tukikohta. Lue lisää.
2017
Kehitysohjelman ensimmäinen merkittävä etappi saavutettiin heinäkuussa 2017, kun avasimme suomalaisilla design-klassikoilla sisustetun eteläsiiven matkustajaliikenteen käyttöön.
Kuva: Heinäkuussa avattu Helsinki-Vantaan eteläsiipi.
Eteläsiivessä on uutta matkustajatilaa 7 850 neliömetrin verran. Tilat ovat kahdessa kerroksessa, toinen saapuville ja toinen lähteville matkustajille. Samalla otimme käyttöön Suomen ensimmäisen lentokenttäliukukäytävän ja kolme upouutta laajarunkokoneiden matkustajasiltaa, jotka on toteutettu niin sanottuina kaksoissiltoina. Näin koneeseen nousu nopeutuu ja matkustusmukavuus paranee.
Asematasoa uudistimme 157 000 neliömetrin suuruisella alueella. Laajarunkokoneille avasimme kaksi uutta siltapaikkaa ja kaksi ulkopysäköintipaikkaa lisää. Lue lisää.
Ensimmäinen osa laajennuksen katolle tulevasta aurinkovoimalasta käynnisti toimintansa heinäkuussa 2017. Lue lisää.
2019
Helmikuussa 2019 avattiin etelä- ja länsisiiven väliin Aukio, joka on koko laajennuksen sydän. Aukio on arkkitehtonisesti vaikuttava tila. Sen ympärille sijoittuvat muun muassa vaihtomatkustajien turvatarkastus, lukuisat myymälät ja ravintolat sekä elämykselliset palvelut. Aukion myötä avattiin uutta matkustaja- ja matkatavaratilaa 25 000 neliömetriä sekä kulkuyhteys eteläsiipeen saapuville matkustajille. Lue lisää Aukiosta ja maailman uudenaikaisimmasta turvatarkastuksesta.
Kuva: Aukion keskeisin osa on tapahtuma-aukio, jossa matkustaja on keskellä Suomen luontoa. Hän saa vahvan uppouttavan kokemuksen luonnon rauhoittavasta ja virkistävästä vaikutuksesta ja neljästä vuodenajasta kaikkia aisteja hivelevän, immersiivisen tilakokemuksen kautta.
Huhtikuussa 2019 avattiin terminaali 1:n laajennusosa, jonne valmistui lisää tilaa noin 3 500 neliömetriä sekä seitsemän uutta lähtöporttia. Avarat ja väljät matkustajatilat parantavat asiakaskokemusta ja uudet lähtöportit tehostavat lentokaluston käyttöä ja nopeuttavat koneiden kääntöaikoja. Lue lisää terminaali 1:n laajennuksesta.
Kuva: Terminaali 1:n jatkeeksi rakennettu uudisosa palvelee kotimaanlentojen ja Schengen-lentojen matkustajia. Laajennusosan lasiseinistä avautuu upea näkymä suoraan kiitotielle.
Toukokuussa 2019 avautui länsisiiven ensimmäinen osa laajarunkoportteineen ja uusine palveluineen. Lue lisää.
Kuva: Avaran ja valoisan länsisiiven suunnittelussa on hyödynnetty luontoteemaa.
Heinäkuussa 2019 avattiin rajatarkastuksen laajennusosa. Lisää tilaa saatiin 2400 neliömetriä eli noin kolminkertaisesti aiempaa enemmän. Uusia passintarkastusautomaatteja otettiin käyttöön 50 kappaletta. Uudet tilat ja automaatit takaavat nopean ja sujuvan rajatarkastuksen matkustajille. Helsinki-Vantaalla on nyt Pohjois-Euroopan edistyksellisin passintarkastus. Kokonaisuudessaan rajatarkastuksen uudistus valmistui maaliskuussa 2020.
Marraskuussa 2019 avattiin Länsisiiven toinen osa uusine laajarunkosiltoineen. Samalla käyttöön otettiin matkatavarakeskuksen laajennus, joka lisää matkatavaroiden käsittelykapasiteettia 50 prosenttia. Lue lisää tiedotteestamme.
2020
Vuosi 2020 oli rakentamisen aikaa. Syyskuussa terminaali 2:n edustalle valmistui uusi pysäköintihalli P1/P2, joka avattiin koronapandemian vuoksi vuonna 2021. Lue lisää.
2021
Kuva: porttialue 37-39
Porttialue 37-39:n laajennus sekä uudet laajarunko- ja kapearunkokoneiden matkustajasillat otettiin käyttöön. Laajennus toi lisää kapasiteettia ja joustoa sekä non-Schengen- että Schengen-liikenteelle. Samalla uudistuivat alueen myymälät ja ravintolat. Lue lisää.
Lentoaseman uusi pääsisäänkäynti avattiin 1. joulukuuta 2021.
Terminaali 2:n upea pääsisäänkäynti avattiin 1. joulukuuta 2021. Käyttöön otettiin uudet pysäköinti- ja joukkoliikennejärjestelyt sekä uusi tuloaula. Uudisosaan valmistunut multimodaali matkakeskus linkittää eri liikennemuodot toisiinsa. Lue lisää terminaali 2:n laajennusosasta.
2022
Uudistuneet lähtöselvitys- ja turvatarkastustilat avattiin keväällä 2022. Yksi kehitysohjelman päätavoitteista toteutui 21. kesäkuuta 2022, kun kaikki lentoaseman palvelut saatiin yhden katon alle ja Helsinki-Vantaalla siirryttiin yhden terminaalin toimintamalliin. Terminaali 1 ja terminaali 2 jäivät historiaan. Terminaali 2:n vanhat lähtö- ja tuloaulat liitetään osaksi Schengen-porttialuetta ja terminaali 1:n lähtö- ja tuloaulat suljetaan. Osa muutostöistä valmistuu kesällä, osa syksyllä 2022 ja osa vuonna 2023.
2023
Finavian 10-vuotinen investointiohjelma Helsinki-Vantaalla valmistuu kesällä 2023. Uudistuneet matkatavaranluovutustilat valmistuvat ja vanhojen lähtö- ja tuloaulojen muutostyöt uusine palveluineen avataan.
Finavian kehitysohjelman kumppanit
Kaukolentoalueen laajennuksen on suunnitellut arkkitehtitoimisto PES-Arkkitehdit. Terminaalin rakennusurakasta vastaa YIT ja asematason rakentamisesta Destia.
Terminaali 2:n laajennuksen ja lentoaseman uuden sisäänkäynnin on suunnitellut Arkkitehtitoimisto ALA Oy. Liikennejärjestelyt ja pysäköintitalo P1/P2:n on suunnitellut Arkkitehtitoimisto HKP Oy. Terminaali 2:n allianssiryhmässä ovat mukana myös Ramboll Finland ja pääurakoitsijana SRV.
Kehitysohjelman saamat palkinnot ja tunnustukset
Kehitysohjelmakokonaisuus
Vuoden projekti 2021. Projektiammattilaiset ry. Lue lisää.
Vuoden 2021 RIL-Palkinto. Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry. Lue lisää.
Eteläsiipi
Kansainvälinen BREEAM-sertifikaatti, Excellent-taso.
Länsisiipi
Kansainvälinen BREEAM-sertifikaatti, Excellent-taso. Lue lisää.
Aukio
Kansainvälinen BREEAM-sertifikaatti, Excellent-taso. Lue lisää.
The Media Architecture Biennale 2020: More Than Human Architecture -kategorian finalisti.
Terminaali 2:n laajennus- ja muutostyöt
Vuoden puupalkinto 2022. Lue lisää.
Tekla Global Building Information Modeling (BIM) Award 2022. Lue lisää.
Tekla Building Information Modeling (BIM) Award 2021. Lue lisää.
Vuoden työmaa 2021. Lue lisää.
Vuoden teräsrakenne 2021. Lue lisää.
Multimodaali matkakeskus
Multimodaali matkakeskus on visionäärinen hanke, jolle Finavia on saanut EU-rahoitusta suunnitteluvaiheeseen 2,25 miljoonaa euroa ja toteutukseen 7,38 miljoonaa euroa.