Vammaisten ja liikuntarajoitteisten palvelut

Jos olet kehitysvammainen, näkö- tai kuulovammainen, iäkäs tai jos liikuntakykysi on muuten rajoittunut, saat apua liikkumiseesi lentoasemalla. Palvelu on maksuton.

Varaa palvelu matkatoimistoltasi tai lentoyhtiöltäsi jo matkavarauksen yhteydessä viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöäsi. Ilmoita samalla, onko sinulla mukanasi apuvälineitä, kuten pyörätuolia tai hengitys- ja happilaitteita.

Kun saavut lentoasemalle, ilmoittaudu avustajalle.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on useita kutsupisteitä, joista saat puheyhteyden suoraan avustajalle. Kutsupisteitä on pysäköintihalleissa, terminaalien edustoilla, lähtöselvitysalueella sekä lentoaseman juna-asemalla Katso kutsupisteiden sijainnit.

Muilla Finavian lentoasemilla ilmoittautumisen voi tehdä lähtöselvityksessä, paitsi

Avustamme sinut lentokoneen istuimelle asti. Kerrothan avustajalle, mikä on paras tapa nostaa tai siirtää sinut.

Kun palaat matkaltasi, autamme ja saatamme sinut lentokoneesta terminaaliin ja sieltä pysäköintialueelle, bussilaitureille, juna-asemalle tai takseille.

Avustettavien matkustajien turvatarkastus

Helsinki-Vantaalla on liikkumiseen apua tarvitseville oma turvatarkastuslinja, jonka tunnistaa "Assisted"-merkistä.

Turvatarkastamme matkustajat, joilla on pyörätuoli tai muita apuvälineitä, aina käsin. Pyörätuolin ohjainlaatikko on hyvä irrottaa ja kuljettaa käsimatkatavaroissa, jottei se häviä tai vahingoitu kuljetuksen aikana.

Matkustajat, joilla on osa- tai kokoproteesi tai kipsi, turvatarkastamme erityisellä laitteella. Ilmoita proteesistasi tai kipsistäsi turvatarkastajalle. Suomessa proteesista ei tarvita ortopedin todistusta, mutta sellaista saatetaan vaatia ulkomailla.

Matkustajien, joilla on opaskoira, on hyvä huomata, että myös opaskoirat turvatarkastetaan.

Katso lisätietoja, miten turvatarkastuksessa toimitaan.

Mitkä tavarat laitetaan ruumaan ja mitä voi ottaa mukaan matkustamoon?

Invapysäköinti

Kaikilla Finavian lentoasemilla on maksuton invapysäköinti. Katso lisätiedot lentoasemasi kotisivuilta tai lähetä kysely sähköpostilla. Jokaisella lentoasemalla myös inva-WC:t.

Lisätietoja ja palautetta palveluistamme

Lentoasemalla on pyörätuoleja ja muita liikkumisvälineitä niiden matkustajien käyttöön, jotka joutuvat luopumaan omasta liikkumisvälineestään lähtöselvityksessä. Liikkumisvälineen voi pyytää käyttöönsä myös matkustaja, joka katsoo tarvitsevansa terminaalissa liikkumiseen apuvälinettä, mutta ei tarvitse lentoaseman järjestämää avustajaa.

3D-kohokartat helpottavat näkö- ja kuulovammaisten liikkumista lentoasemalla. Kartan sisältö näkyy monitorilla myös viittomin.

Voit antaa palautetta avustettavien matkustajien palveluista suoraan lentoyhtiölle tai Finavialle. Tarvittaessa voit olla myös yhteydessä liikenteen turvallisuusvirasto Trafiin. Trafi antaa myös lisätietoja vammaisten ja liikuntarajoitteisten oikeuksista lentoliikenteessä.

Tietosuojaseloste

Terminaali 2:lta hotelli Hiltonille vievä kulkuyhteys on muuttunut ja katutasolta hotelliin johtava hissi on suljettu. Hotellin ja terminaalin välissä on tällä hetkellä vain portaat.

https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2018/muutoksia-terminaalin-ja-hilton-helsinki-airportin-valilla-liikkuvien