Rovaniemi on matkustajamääriltään yksi Suomen suurimmista lentoasemista, sillä etenkin talvisaikaan liikenne Rovaniemelle on erityisen vilkasta. Rovaniemen lentoasema on myös Joulupukin virallinen lentoasema.
Perustietoa lentoasemasta
Lentoaseman matkustaja- ja laskeutumistilastot julkaistaan Finavian liikennetilastot -sivustolla.
Lentoasemalla on yksi 3 000 metriä pitkä kiitotie, joka ylittää pohjoisen napapiirin.
Lentoaseman ovat suunnitelleet kansainvälisesti palkitut arkkitehdit Mikko Heikkinen ja Markku Komonen.
Tunnustukset
Vuoden teräsrakenne 1992
Vuoden lentoasema 2006
Vuoden lentoasema 2015
Historiaa
1939: Lentoaseman rakennustyöt käynnistyvät vuonna 1939.
1940: Kaksi nurmipäällysteistä kiitotietä valmistuu. Saman vuoden kesäkuussa Aero aloitti liikenteen reitille Helsinki-Tampere-Vaasa-Kokkola-Oulu-Kemi-Rovaniemi-Sodankylä-Petsamo. Lentoaika välilaskuineen oli 8,5 tuntia.
1948: Sodassa tuhoutuneen lentoaseman jälleenrakennustyöt alkavat. Säännöllinen reittiliikenne alkaa kesäkuussa.
1953: Järjestyksessään kolmas lentoasema- ja lennonvarmistusrakennus valmistuu.
1961: Pohjois-Suomen aluelennonjohto siirtyy Kemistä Rovaniemelle.
1974: Hämeen lennosto muuttaa Tikkakoskelta Rovaniemelle ja Lapin lennosto aloittaa toimintansa.
1981: Kiitotietä jatketaan 3 000 metriin.
1984: Uusi lennonvarmistusrakennus otetaan käyttöön.
1992: Nykyinen asemarakennus valmistuu.
2000: Lentoasemarakennusta laajennetaan ja matkustajasillat otetaan käyttöön.
2006: Uusi lennonjohtotorni valmistuu.
2015: Terminaalitiloja ja palveluita uudistetaan.
2016: Kiitotieremontti, joka nielee 65000 tonnia asfalttia sekä led-valojen asentaminen kiitotielle.
2019 Lentoasemarakennuksen kolmas laajennus valmistuu.