Harva tuntee Helsinki-Vantaalla käyvät lentokoneet yhtä yksityiskohtaisesti kuin 17-vuotias lentokonebongaaja Elias Hadjari.
Vaikka Elias on harrastanut bongaamista tosissaan vasta muutaman vuoden, hän on heittäytynyt harrastuksen pariin todellisella intohimolla. Vantaalla asuva nuori mies käy vähintään kerran viikossa lentoaseman liepeillä kuvaamassa aluksia.
Helsinki-Vantaan paras spottauspaikka on hänen mukaansa Katriinantiellä.
”Sieltä saa hyviä kuvia nousuista”, Elias kertoo.
Huhtikuussa Finavia järjesti Eliakselle mahdollisuuden päästä vielä Katriinantietäkin otollisemmille kuvausapajille. Helsinki-Vantaanmarshallerien esimies, Heikki Kari,nappasi Eliaksen kierrokselle ympäri Helsinki-Vantaan kenttäaluetta.
Seurasimme Eliaksen ja Heikin mukana, kuinka bongaajan unelmien kyyti kulki.
Marshaller Kari tuntee kentän kuin omat taskunsa, sillä hänen ja kahdeksan muun Helsinki-Vantaan marshallerin vastuulla on kenttäliikenteen sujuvuus ja koneiden ohjaaminen oikeille pysäköintipaikoille.
Marsalkan follow-me-auton kyydissä pääseekin sujuvasti aivan asematasolla odottelevien alusten viereen. Ensimmäisenä Elias haluaa pysähtyä kuvaamaan slovenialaisen Adria Airwaysin operoimaa CRJ-900LR -konetta.
”Tää lentoyhtiö käy harvoin Helsingissä”, Elias tietää, ja ottaa esille toisen järeistä järjestelmäkameroistaan.
Bongaajat jakavat kuviaan ja keskustelevat koneista netissä muun muassa Flickr-tileillä, Facebook-ryhmissä ja FlightForum-sivustolla.
Eniten Eliasta kiinnostavat suuret ja harvinaiset koneet, jotka eivät vieraile usein Helsingissä. Myös oudommat lentoyhtiöt tai uudet maalaustyylit saavat bongaajan mielenkiinnon viriämään.
Marshaller Karin kyydissä päästään esimerkiksi katsomaan kosketusetäisyydeltä maailmallakin hyvin harvinaista, vuonna 1969 ensilentonsa tehnyttä Douglas DC-8 -konetta.
”Tästä pitää ottaa paljon kuvia”, Elias intoilee.
Toinen bongaajalle erityislaatuinen tilaisuus järjestyy, kun Elias pääsee marsalkan siivellä Finnairin hangariin eli suureen konehalliin, jossa huolletaan kahta Airbus A350 -konetta.
”Tykkään kolmeviiskymppisen koosta ja tyylikkäästä muotoilusta”, Elias kertoo ja näpsii runsaasti kuvia. ”Olin kuvaamassa myös silloin, kun ne ensi kertaa tulivat Helsinki-Vantaalle.”
Matkan aikana Elias oppii myös marshallerien työstä ja pääsee muun muassa seuraamaan, kun Heikki johdattaa ensin koneen autollaan kohti oikeaa pysäköintipaikkaa ja vinkkaa lopuksi käsimerkein hyvään asemaan lähtemistä varten.
”Yksi päätehtävistämme on lentokoneiden opastaminen oikeille paikoille”, Heikki kertoo. ”Marshaller on myös usein ensimmäinen, joka kutsutaan paikalle, kun kentällä tapahtuu jotain poikkeavaa.”
Lopuksi Elias ja Heikki käyvät katsomassa aivan kiitoradan kyljessä lentojen laskeutumista. Kun tuliterä Finnairin 350 lähestyy jylisten kiitotien pintaa,on helppo ymmärtää, mikä ilmailun ihmeessä Eliasta innostaa.
Kuvat: Elias Hadjari
Lue lisää spottaamisesta kentällä.
Marshaller on lentokentän "sheriffi".
Katso Eliaksen kuvia Flickrista ja Instagramista.