Hyppää pääsisältöön

Lentoaseman vesitervehdys lentokoneille on kansainvälinen perinne

Julkaistu
13.02.2017 klo 08:12
Lentokoneiden vesitervehdys on perinne, joka Helsinki-Vantaalla on nähty viime aikoina useita kertoja. Vesitervehdys järjestetään, kun halutaan huomioida uusi konetyyppi, uusi lentoyhtiö tai kun muuten halutaan huomioida jotakin merkittävää lentoon liittyen. 

Kun kentälle tulee uusi konetyyppi, kuten Finnairin A350 reilu vuosi sitten, se saa vesitervehdyksen ensimmäisellä lennollaan.

Vesitervehdys suoritetaan myös reittiavauksen yhteydessä, kun Helsinki-Vantaalle alkaa operoida uusi lentoyhtiö, kuten Qatar Airways tänä syksynä.

Myös lentokapteenin viimeistä lentoa ennen eläkkeelle jäämistä voidaan kunnioittaa vesitervehdyksellä.

– Poikkeuksellisesti vesitervehdys järjestettiin myös, kun Suomi voitti jääkiekossa MM-kultaa. Tuolloin lentoasema halusi huomioida joukkueen tällä tavalla. Emme kuitenkaan halua, että tapa kokee inflaation järjestämällä näitä liian usein, kertoo pelastuspäällikkö Marko Haapanen.

Tänä vuonna vesitervehdyksiä on ollut viisi tai kuusi, mikä on huomattavasti enemmän kuin aiempina vuosina. Välillä saattaa mennä vuosia, ettei vesitervehdyksiä järjestetä lainkaan.

– Meille pelastustoimessa nämä ovat kuitenkin rutiinia ja jokainen meistä osaa tarvittaessa tehdä vesitervehdyksen. Tai jos ei osaa, niin siitä kyllä kuulee varmasti, Haapanen sekä palomiehet Jarno Halme, Kari Partanen ja palomestari Kim Waenerberg nauravat.

Rutiininomaisuudesta kertoo sekin, että mikään ei ole mennyt koskaan pieleen. Ennen vesitervehdystä palomiehet käyvät katsomassa paikan, jossa tervehdys tehdään, mutta muuten sitä ei tarvitse harjoitella. Vesitykkien käyttöä kun treenataan muutenkin säännöllisesti.

Ryhmäkuvassa: Pelastuspäällikkö Marko Haapanen (vas.) on yleensä paikalla valvomassa, että vesitervehdys sujuu suunnitellusti. Palomiehet Jarno Halme, Kari Partanen ja palomestari Kim Waenerberg olivat mukana muun muassa Qatar Airwaysille tehdyssä tervehdyksessä.

Näin tervehdys suunnitellaan

Kun tieto vesitervehdyksen vaativasta lennosta tulee, on pelastustoimi yhteydessä lennonjohtoon, josta kerrotaan koneen laskeutumisaika ja rullausreitti. Vesitervehdys tehdään yleensä kohdassa, josta kone rullaa pois rullaustieltä asematasolle.

Autot ajetaan molemmin puolin rullausväylää ja vesitykit säädetään sellaiseen kulmaan, että vesisuihku kantaa koneen yli.

– Koneen edessä joku meistä katsoo, että vesisuihkut menevät hiukan ristiin, jotta ne eivät hajoa törmätessään toisiinsa. Autosta näkee huonosti veden suunnan. Edessä oleva laskee alaspäin viidestä nollaan, jotta molemmat autot laukaisevat vesisuihkun samalla hetkellä, Haapanen kertoo.

Finnairin A350 toivotettiin Helsinki-Vantaalla tervetulleeksi vesitervehdyksellä vuonna 2015.

Pakkasilla vesitervehdyksen paikkaa voidaan joutua miettimään tarkemmin, sillä vedellä ei haluta jäädyttää asematasoa vilkkaasti liikennöidyillä paikoilla. Tässä tarvitaan yhteistyötä asematasovalvonnan kanssa.

Periaatteessa on mahdollista, että autot joutuvat jättämään vesitervehdyksen kesken, jos samaan aikaan tulee hälytys esimerkiksi lento-onnettomuusvaarasta. Muihin pienempiin tehtäviin on kuitenkin koko ajan kolmen auton valmius.

Ilmailualan julkaisu Anna.Aero rankkaa viikoittain lentokenttien parhaat vesitervehdykset. Finavian palomiehet voittivat kisan viikolla 41 Qatar Airwaysille tehdystä vesitervehdyksestä.

Vesitervehdys eli Water salute kestää yleensä noin 15-20 sekuntia. Vesisuihku kantaa täydellä teholla 75 metriä. Vettä kuluu kahdesta autosta noin 5000 litraa.

Lue lisää siitä, miten Helsinki-Vantaalla valmistaudutaan uusien konetyyppien tuloon.

Ihmisiä & Ilmailua