Ohita navigaatio

Helsinki-Vantaalle rakennettava urbaani matkakeskus yhdistää eri liikennemuodot

Artikkeli julkaistu
23.02.2018 klo 18:08
plaza
Vastuullisuus
Yksi Finavian tulevista jätti-investoinneista on Helsinki-Vantaan uusi pääsisäänkäynti. Sen yhteyteen on suunnitteilla multimodaali matkakeskus, joka kytkisi lentoaseman entistä paremmin muuhun Suomeen ja maailmaan. Se on vastaus 2020-luvun kasvaviin matkustajamääriin ja kuluttajien odotuksiin sujuvista matkaketjuista.

Helsinki-Vantaan lentoasema mullistuu suurelta osin lähivuosien aikana. Yksi uudistuksista nousee aivan paraatipaikalle, kun lentoaseman uuden pääsisäänkäynnin yhteyteen rakennetaan matkakeskus. Sen tarkoitus on parantaa lentoaseman saavutettavuutta niin Suomesta kuin naapurimaistakin, kuten Pietarista ja Baltian maista. Matkan voi tehdä sujuvasti ovelta ovelle useita liikennemuotoja yhdistäen.

– Multimodaali matkakeskus on eri liikennemuotojen solmukohta. Kyseessä ei ole perinteinen, monilla suomalaisilla paikkakunnilla oleva matkakeskus, vaan paljon suurempi kokonaisuus, johon ilmaliikenne kytkeytyy mukaan, Finavian tekninen johtaja Henri Hansson kuvailee.

aerial

Hansson jatkaa, että Finavian tavoitteena on jatkuvasti kehittää parempia yhteyksiä maailmalle kaikkialta Suomesta. Juuri tämä edellyttää kaikkia liikennemuotoja integroivia ratkaisuja. On tärkeää, että kaikki liikennemuodot linkittyvät sujuvasti lentoasemalla.

Lentoliikenteen lisäksi matkakeskuksesta päästäisiin liikkumaan sekä paikallis- että kaukoliikenteen busseilla, junalla, taksilla ja henkilöautolla. Tällä hetkellä Helsinki-Vantaalta pääsee kehäradalle eli pääkaupunkiseudun paikallisjuniin ja sitä kautta on vaihtoyhteydet myös kaukoliikenteen juniin. Finavia on kuitenkin varautunut muihinkin ratayhteyksiin.

Keskusteluissa on ollut lentorata, joka yhdistäisi Helsinki-Vantaan suoraan kaukojunaliikenteeseen. Se kytkisi maakunnat ja Helsingin entistä paremmin kotimaiseen ja kansainväliseen liikenteeseen ja avaisi kasvun mahdollisuuksia suomalaiselle elinkeinoelämälle.

Viime aikoina esillä on ollut myös junayhteys Tallinnan ja Helsingin välillä. Matkakeskusta suunniteltaessa on huomioitu Baltian maiden ja lauttaliikenteen lisäksi myös esimerkiksi Pietari ja muut Pohjoismaat.

– Kyse ei ole pelkästään lentoasemalle saapumisesta ja sieltä lähtemisestä, vaan myös siitä, että Helsinki-Vantaa voidaan kytkeä eri kasvukeskuksiin ja edistää siten yritysten liikkumista globaaleille markkinoille, Hansson sanoo.

Tärkeä EU-tuki

Matkakeskukselle on tarvetta, sillä lentoaseman matkustajamäärät kasvavat tällä hetkellä vauhdilla. Helsinki-Vantaa onkin pian valmis palvelemaan jopa 30 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Kasvaville lentomatkustajamäärille tarvitaan nykyaikainen yhteys maaliikenteeseen.

Samalla kun lentoliikenne kasvaa, tarvitaan myös lisää työntekijöitä Helsinki-Vantaalle. Tällä hetkellä lentoaseman alueella työskentelee arviolta 25 000 henkilöä, ja määrä kasvaa tuhansilla lähivuosien aikana. Myös heille tarvitaan toimivat liikennemuodot.

Multimodaali matkakeskus -hankkeelle haettiin EU-rahoitusta, jota saatiin suunnitteluvaiheeseen 2,25 miljoonaa euroa ja toteutukseen 7,38 miljoonaa euroa.

– EU-tuesta oli valtava apu investointipäätöksen tekemisessä. Suomi on harvaan asuttu maa, ja pääkaupunkiseudun lisäksi lähellä on muitakin isoja keskittymiä kuten Pietari. Myös ympäristö kiittää, kun eri liikennemuodot on integroitu sujuvasti. Vastuullinen ajattelu on osa Finavian toimintaa ja päätöksentekoa.

Valmis vuonna 2021

Nykyisen terminaali 2:n laajennuksesta järjestettiin suunnittelukilpailu, jonka osana etsittiin ratkaisuja myös matkakeskuksen osalta. Osittain keskus hakee vielä muotoaan, mutta varmaa on, että siitä tulee digitaalinen ja nykyaikainen. Tärkeintä on maksimoida matkustamisen helppous. Matkakeskuksen pinta-ala on 10 000 neliömetriä.

– Melko pienelle alueelle tulee runsaasti eri liikennemuotoja, mikä vaatii infrastruktuurilta paljon. Lentoaseman pääsisäänkäynti on erittäin liikennöity, joten projektin suurin haaste on sujuvuuden varmistaminen ja asiakaskokemuksen ylläpitäminen tiiviillä alueella. Rakennusvaiheessa sujuvuus ja turvallisuus ovat erittäin tärkeitä asioita, joista pidämme huolta mahdollisimman hyvin.

Matkakeskus tulee välittömästi uudistuvan terminaalin edustalle, ja sitä jatkamaan rakennetaan airport center -tyylinen kortteli, jonne tulee työpaikkoja, toimistoja ja erilaisia palveluita, kuten kauppoja ja pysäköintimahdollisuuksia.

Keskuksen on tarkoitus valmistua vuonna 2021 terminaalilaajennuksen yhteydessä.

– Uskon, että tästä tulee todella hieno urbaani keskus. Lentoliikenteen tulevaisuus näyttää positiiviselta, joten matkakeskus sitoo yhteen kasvavan maaliikenteen. Ja samalla kun työpaikkojen määrä kasvaa, lisää se entisestään lentoaseman houkuttelevuutta investoijille, erilaisille kehityshankkeille ja yritysten pääkonttoreille, Hansson uskoo.

eu

Lue lisää: Tällainen on Helsinki-Vantaan uusi ikoninen sisäänkäynti