Finavian avustamispalvelun laatutakuu

Vammaisilla ja liikuntarajoitteisilla matkustajilla on oikeus saada asiointi- ja saattoapua kaikilla EU:n lentoasemilla. Finavia tarjoaa apua ja laadukasta palvelua kaikilla Finavian lentoasemilla.

Lähtevien matkustajien avustajapalvelun laatutakuu

Kun matkustaja on varannut avustamispalvelun etukäteen ja ilmoittautunut lentoasemalla, avustaja saapuu paikalle mahdollisimman nopeasti. Tarjoamme palvelua:

  • 80 % saa palvelua 10 minuutin sisällä ilmoittautumisesta.
  • 90% saa palvelua 20 minuutin sisällä ilmoittautumisesta.
  • Viimeistään avun saa 30 minuutin sisällä.

Vaikka avustamispalvelua ei olisi varattu etukäteen, tarjoamme kuitenkin saman palvelun. Tällöin emme kuitenkaan voi taata yhtä nopeaa palvelua kuin palvelun etukäteen tilanneelle matkustajalle.

  • Suurin osa (80 %) kuitenkin saa palvelua 25 minuutin kuluessa.
  • 90 % saa palvelua 35 minuutin kuluessa.
  • Viimeistään avun saa palvelua 45 minuutissa.

Saapuvien matkustajien avustajapalvelun laatutakuu

Kun matkustaja on varannut avustamispalvelun etukäteen, avustaja saapuu lentokoneeseen paikalle mahdollisimman nopeasti, yleensä viidessä minuutissa lentokoneen pysähtymisestä ja viimeistään 20 minuutin sisällä.

  • Suurin osa (80 %) saa kuitenkin palvelua 5 minuutissa koneen pysähtymisestä.
  • 90% saa palvelua 10 minuutin sisällä ilmoittautumisesta.
  • Viimeistään avun saa 20 minuutissa.

Vaikka avustamispalvelua ei olisi varattu etukäteen, avustaja saapuu matkustajaa vastaan koneelle mahdollisimman pian. Tällöin emme kuitenkaan voi taata yhtä nopeaa palvelua kuin palvelun etukäteen tilanneelle matkustajalle.

  • Suurin osa (80 %) saa kuitenkin palvelua 25 minuutissa koneen pysähtymisestä.
  • 90% saa palvelua 35 minuutin sisällä ilmoittautumisesta.
  • Viimeistään avun saa 45 minuutissa.

Tietoa avustajien koulutuksesta

Finavia on yhteistyössä vammaisjärjestöjen kanssa laatinut koulutusohjelman liikuntarajoitteisten ja vammaisten lentoasema-avustajille. Koulutuksen pohjana on Euroopan vammaisfoorumin (EDF) laatima aineisto.

Kaksitasoinen koulutus sisältää tarpeen mukaan käytännönläheistä avustajakoulutusta tai tietoisuutta lisäävää asiakaspalvelukoulutusta.