Perustietoa lentoasemasta

  • Lentoaseman matkustaja- ja laskeutumistilastot julkaistaan Finavian liikennetilastot -sivustolla.
  • Lentoasemalla on yksi 3 000 metriä pitkä kiitotie, joka ylittää pohjoisen napapiirin.
  • Lentoaseman ovat suunnitelleet kansainvälisesti palkitut arkkitehdit Mikko Heikkinen ja Markku Komonen.
     

Tunnustukset

  • Vuoden teräsrakenne 1992
  • Vuoden lentoasema 2006
  • Vuoden lentoasema 2015

Historiaa

  • 1939: Lentoaseman rakennustyöt käynnistyvät vuonna 1939.
  • 1940: Kaksi nurmipäällysteistä kiitotietä valmistuu. Saman vuoden kesäkuussa Aero aloitti liikenteen reitille Helsinki-Tampere-Vaasa-Kokkola-Oulu-Kemi-Rovaniemi-Sodankylä-Petsamo. Lentoaika välilaskuineen oli 8,5 tuntia.
  • 1948: Sodassa tuhoutuneen lentoaseman jälleenrakennustyöt alkavat. Säännöllinen reittiliikenne alkaa kesäkuussa.
  • 1953: Järjestyksessään kolmas lentoasema- ja lennonvarmistusrakennus valmistuu.
  • 1961: Pohjois-Suomen aluelennonjohto siirtyy Kemistä Rovaniemelle.
  • 1974: Hämeen lennosto muuttaa Tikkakoskelta Rovaniemelle ja Lapin lennosto aloittaa toimintansa.
  • 1981: Kiitotietä jatketaan 3 000 metriin.
  • 1984: Uusi lennonvarmistusrakennus otetaan käyttöön.
  • 1992: Nykyinen asemarakennus valmistuu.
  • 2000: Lentoasemarakennusta laajennetaan ja matkustajasillat otetaan käyttöön.
  • 2006: Uusi lennonjohtotorni valmistuu.
  • 2015: Terminaalitiloja ja palveluita uudistetaan.
  • 2016: Kiitotieremontti, joka nielee 65000 tonnia asfalttia sekä led-valojen asentaminen kiitotielle.