Finavian ilmasto-ohjelma on osa vastuullisuusohjelmaamme, jonka kolme kulmakiveä ovat hyvinvoivat ihmiset, kestävä lentoliikenne sekä hyvä hallinto ja talous. Lue lisää Finavian vastuullisuusohjelmasta: Kohti kestävää lentomatkailua.
Ilmasto-ohjelmamme käynnistyi vuonna 2008. Tällöin aloitimme hiilijalanjäljen laskennan ja pitkäjänteisen työmme päästöjen vähentämiseksi. Tästä yhdeksän vuoden kuluttua, vuonna 2017, Helsinki-Vantaan lentoaseman toiminta sertifiointiin hiilineutraaliksi. Lapin lentoasemat seurasivat vuonna 2018 ja kaikki Finavian lentoasemat vuonna 2019.
Seuraava tavoitteemme on saavuttaa nettonollapäästöt koko lentoasemaverkostossamme vuoden 2025 loppuun mennessä. Nettonollapäästöjen taso tarkoittaa, että toiminnastamme aiheutuvat päästöt vähennetään niin alhaiselle tasolle, kuin se on teknis-taloudellisesti mahdollista, eli hyvin lähelle nollaa. Loput päästöt kompensoimme hankkeissa, joissa käytetään hiilensidontaan perustuvia kompensaatioita.
Asettamamme nettonollapäästötasotavoite on linjassa kansainvälisen standardointijärjestö ISO:n NetZero -viitekehyksen (IWA 42:2022) ja Airport Carbon Accreditation ohjelman tason 5 kanssa.
Lue lisää: ISO Net Zero -viitekehyksestä ja Airport Carbon Accreditation -ohjelman 5-tasosta.
Finavian lentoasemilla nettonollapäästötaso saavutettiin ensimmäisenä toiminnassamme Lapissa vuonna 2023 Rovaniemen, Kittilän, Ivalon ja Kuusamon lentoasemilla. Helsinki-Vantaan lentoasema seurasi vuonna 2024. Toimintamme kaikilla 20 lentoasemalla saavuttaa nettonollapäästötason vuoden 2025 loppuun mennessä.
Pyrimme yhdessä yhteistyökumppaneidemme ja ilmailualan muiden toimijoiden kanssa vähentämään myös koko arvoketjusta syntyviä päästöjä.
Lue lisää sitoutumisestamme hiilipäästöjen vähentämiseen Finavia Net Zero Carbon -Roadmap -dokumentista (englanniksi).
Finavian koko lentoasemaverkoston oman toiminnan energiaperäiset hiilidioksidipäästöt vuosina 2012–2024. Olemme onnistuneet vähentämään hiilidioksidipäästöjä vuoden 2024 loppuun mennessä yli 90 % verrattuna vuoteen 2012.
Miten olemme vähentäneet lentoasemiemme päästöjä?
Lentoasemilla hiilidioksidipäästöjen lähteitä on useita. Pääasiassa päästöt koostuvat lentokentän infrastruktuurin toimintaan ja ylläpitoon vaadittavasta energiasta, kuten asematasojen ja kiitoteiden valaistuksesta sekä rakennusten ja terminaalien lämmityksestä, jäähdytyksestä ja ilmanvaihdosta. Myös lentokentällä operoivat ajoneuvot ja kunnossapitokalusto kuluttaa energiaa.
Energiaperäisten hiilipäästöjen lisäksi laskemme hiilidioksidipäästöt myös käytetyille liukkaudentorjunta-aineille.
Käytämme ja olemme jatkuvasti lisänneet uusiutuvan energian käyttöä lentoasemaverkostossamme: kaikki käyttämämme sähköenergia on alkuperätakuin tuotettua hiilidioksidivapaata energiaa. Tuotamme myös sähköenergiaa Helsinki-Vantaan aurinkovoimalassa. Käyttämästämme lämpöenergiasta noin 85 % on uusiutuvista energialäheteistä tuotettua – tavoitteena on päästä 100 %:iin lähitulevaisuudessa.
Käytössämme on ollut uusiutuva diesel vuodesta 2020 lähtien kaikilla lentoasemillamme. Olemme siirtyneet käyttämään uusiutuvaa moottoripolttoöljyä toiminnassamme Lapin lentoasemilla ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Muilla lentoasemilla siirrymme uusiutuvan moottoripolttoöljyn käyttöön vuoden 2025 aikana.
Kenttäkalustomme kulkee uusiutuvalla dieselillä ja moottoripolttoöljyllä, jotka valmistetaan jätteistä ja tähteistä.
Energiatehokkuuteen olemme panostaneet muun muassa led-teknologian ja automaation avulla, sekä energiatehokkuuteen kannustavissa ja tähtäävissä ohjelmissa.
Nettonollapäästötasolla jäljelle jää vielä päästöjä noin parin prosentin verran. Päästöjen kompensoimiseksi osallistumme hankkeisiin, joissa hiilidioksidia sidotaan ilmakehästä. Tällaisia ovat esimerkiksi metsitys- ja biohiilihankkeet. Kompensointihankkeet, joihin osallistumme, täyttävät kansainvälisen lentoasemien hiilipäästöjen vähennysohjelma ACA:n (Airport Carbon Accreditation) kriteerit.
Lentoasemat mukana matkalla kohti kestävää lentomatkailua
Ymmärrämme, että lentoasemayhtiönä emme ratkaise koko lentoalan ilmastohaasteita. Haluamme kuitenkin tehdä lentoliikenteen arvoketjussa kaikkemme kestävämmän ilmailun puolesta.
Teemme ilmastoyhteistyötä koko arvoketjun kanssa ja olemme laajentaneet ilmasto-ohjelmaamme koskemaan myös muita lentoasemilla toimivia yrityksiä. Esimerkiksi yhdessä lentoyhtiöiden ja lennonvarmistusyhtiön kanssa olemme lyhentäneet lentokoneiden rullausmatkoja ja kehittäneet ilmatilan käyttöä siten, että polttoaineenkulutus ja päästöt ovat vähentyneet. Yhdessä maahuolintayhtiöiden kanssa varmistamme, että lentokentän infrastruktuuri mahdollistaa mahdollisimman korkean sähköistymisasteen maahuolintakalustossa. Vähäpäästöiset joukkoliikenneyhteydet mahdollistavat vähähiilisen vaihtoehdon lentoasemille saapumiseen.
Edistämme ilmailun päästöttömyyttä ja vaihtoehtoisten käyttövoimien kehitystä. Olemme liittyneet Suomen vetyklusteriin ja mukana Nordic Network for Electric Aviation -alustalla. Olemme mukana BSR HyAirport -hankkeessa, jonka tavoitteena edistää fossiilitonta lentoliikennettä Itämeren alueella. Olemme olleet myös mukana rahoittamassa Suomen ensimmäisen sähkölentokoneen kehitystä yhteistyössä Sähkölentokoneyhdistyksen kanssa.
Vetybussit voivat olla varteenotettava vaihtoehto asematason matkustajaliikenteessä (vasemmalla). Sähkölentokoneista saatava tieto auttaa Finaviaa varautumaan tulevaisuuden kehitykseen (oikealla).
Finavia mukana kansainvälisissä ilmailualan päästösitoumuksissa
Olemme keskeinen toimija eurooppalaisten lentoasemayhtiöiden järjestön, Airports Council International Europen, yhteisessä tavoitteessa, jonka tavoitteena on kaikkien eurooppalaisten jäsenlentoasemien nettonollahiilipäästötaso vuoteen 2050 mennessä. Vuoteen 2024 mennessä yli 300 eurooppalaista lentoasemaa 32 maassa, jotka edustavat 80 % maanosan matkustajaliikenteestä, olivat sitoutuneet tähän tavoitteeseen. Näistä 118 lentoasemaa on asettanut tavoitteekseen saavuttaa nettonollapäästöt jo vuoteen 2030 mennessä tai aikaisemmin.
Myös Finavia on mukana näissä sitoumuksissa. Tavoitteenamme on saavuttaa oman toimintamme nettonollapäästötaso vuoden 2025 loppuun mennessä.
Lisäksi eurooppalainen ilmailuala on laatinut päivitetyn "Destination 2050" -tiekartan, joka esittelee polun kohti nettonollapäästöjä vuoteen 2050 mennessä, johon myös Finavia on sitoutunut.
Lue lisää eurooppalaisten lentoasemien päästötavoitteista ACI Europen artikkelista ja sitoumuksesta saavuttaa nettonollapäästötaso viimeistään vuonna 2050. Destination 2050 -tiekartasta löydät lisätietoa täältä.