Ohita navigaatio

Lisää digitaalisia palveluita Helsinki-Vantaalle

Artikkeli julkaistu
17.11.2014 klo 07:00
Arkistointipäiväys
Matkustajia kävelee non-Schengen porteille lasisiltaa pitkin.
Vastuullisuus Matkustus
Vuonna 2015 käyttöön otettavat palvelut nopeuttavat sekä turvatarkastusta että koneeseen menoa.

Digitaaliset palvelut yleistyvät Helsinki-Vantaalla vauhdikkaasti. 

– Haluamme tuoda asiakkaiden käyttöön asiointia sujuvoittavaa ja asiakaskokemusta parantavaa teknologiaa ja digitaalisia palveluja, Finavian apulaisjohtaja Heikki Koski kertoo.

Turvatarkastukseen matkalipun lukija

Yksi vuoden 2015 uusista tulokkaista on turvatarkastuksen matkalipun lukija. Sitä pilotoidaan Helsinki-Vantaalla heti vuoden alussa. 

–  Turvatarkastukseen meno muuttuu siten, että matkustaja näyttää matkalippunsa lukijaportille jo ennen turvatarkastusalueelle menoa. Muutoksen myötä lippua ei tarvitse  kaivella esille enää turvalinjalla, kuten nykyään, Koski toteaa. 

Porteille e-Boarding

Myös koneeseen meno nopeutuu. Tästä pitää huolen alkuvuonna käyttöön otettava e-Boarding eli sähköinen boarding pass -kortin tarkistus , jota Koski vertaa turvatarkastuksen matkalipun lukijaan. 

– Matkustaja vilauttaa lippunsa lukijalaitteelle sen sijaan että ojentaisi sen virkailijalle. Kun manuaalinen vaihe poistuu, porttihenkilökunta voi keskittyä palvelemaan avuntarvitsijoita muiden matkustajien koneeseen nousua hidastamatta.

Ensimmäisiä e-boarding -laitteilla varustettuja lähtöportteja saadaan Helsinki-Vantaalle heti alkuvuodesta.

Kehitystyö jatkuu 

Jatkuvasti kehittyvä teknologia mahdollistaa yhä uusia matkustamista sujuvoittavia palveluita. 

– Oman kokonaisuutensa muodostavat lentomatkustamisen perusprosessit, kuten lähtöselvitys ja matkatavaroiden jättö ruumassa kuljetettavaksi eli bag drop. Myös kommunikointia ja opastamista voidaan tehostaa esimerkiksi digitaalisten ja vuorovaikutteisten infopisteiden avulla, Koski miettii. 

Asiakkaiden käytössä olevan Helsinki Airport -sovelluksen jatkuva kehittäminen tarjoaa sekin runsaasti uusia mahdollisuuksia.

– Esimerkkinä mainittakoon tulossa olevat sisäpaikannuspalvelut, jotka helpottavat terminaalissa navigointia, palvelujen löytämistä ja omalle portille siirtymiseen tarvittavan ajan arvioimista, Koski toteaa.