Ohita navigaatio

Helsinki-Vantaan laajennuksen arkkitehti: Lentoaseman suunnittelu on runollista rationaalisuutta

Artikkeli julkaistu
21.05.2016 klo 06:00
Arkistointipäiväys
Arkkitehtuurin Visualisointi Helsinki-Vantaa lentoaseman porttialueesta.
Vastuullisuus
Kun kysyy terminaalilaajennuksen pääsuunnittelijalta Tuomas Silvennoiselta, mikä hänen työtään ohjaa, saa kauniin ja vähän yllättävänkin vastauksen.

Hänen mukaansa terminaalilla kuten kaikilla tärkeillä rakennuksilla on sielu. Sielu syntyy rakenteista ja materiaaleista; ihmisten toiminnasta ja arvostuksesta rakennusta kohtaan.

– Terminaali on pohjimmiltaan kone. Rationaalinen laite, jolla on tehtävä ja tarkoitus. Lentoasemiin liittyy kuitenkin lähdön ja paluun tunnelmia. Voimakkaita tunteita, joita ei muualla koeta: matkan odotusta ja muistoja, iloa ja väsymystä, aikaisia lähtöjä ja myöhäisiä paluita. Tätä voisi kutsua vaikka runolliseksi rationaalisuudeksi, Silvennoinen pohdiskelee.

Arkkitehtuurin perustehtävänä on toteuttaa korkeatasoista, kestävää ja turvallista julkista tilaa. Lentoasemalla kaiken suunnittelun lähtökohtana on aina myös mahdollisimman tehokas ja sujuva matkustusprosessi.

Yhtä tärkeää on tarjota matkustajille elämyksellinen käyttäjäkokemus. Erityisesti vaihtomatkustamiseen perustuvan lentoaseman on välttämätöntä jättää positiivinen muistijälki, joka saa matkustajan lentämään Helsingin kautta yhä uudelleen ja uudelleen

Suunnittelun kautta halutaan tuoda esille suomalaista osaamista ja arkkitehtuuri-ilmettä.

Runsas lasin ja puun käyttö tuovat matkustajatiloihin valoisuutta ja luonnonläheisyyttä.

Rakennuksessa on elementtejä, joilla se voi erottua muista terminaaleista. Sillä täytyy olla mahdollisuus muuttua ja kehittyä.

– Myös arkkitehtuurin tavoitteena on palvella matkustajia mahdollisimman hyvin ja tukea matkustuskokemusta. Rakennuksen on tuettava orientaation selkeyttä. Näin matkustaja ymmärtää, mistä on tulossa ja minne menossa, Silvennoinen sanoo.

Vuonna 2014 käynnistyneen Finavian kehitysohjelman eteneminen tapahtuu vaiheitta. Terminaalin pinta-ala kasvaa 45 prosenttia, matkatavaran käsittelykapasiteetti nousee noin 50 prosenttia ja laajarunkokoneiden siltapaikat tuplaantuvat. Lentoaseman laajentaminen tapahtuu vaiheittain.

Terminaalin laajennusosan on suunnitellut kansainvälistä tunnustusta saanut suomalainen arkkitehtitoimisto PES-Arkkitehdit. Sama yritys on suunnitellut myös Helsinki-Vantaan vuosina 1996 ja 1999 valmistuneet laajennukset sekä terminaalin edustalla olevat pyöreät pysäköintilaitokset.

Finavian kehitysohjelma tähtää Helsinki-Vantaan palvelutason nostamiseen ja sen kilpailuaseman vahvistamiseen Euroopan ja Aasian välisessä lentoliikenteessä. Laajentamisen myötä Helsinki-Vantaalla valmistaudutaan palvelemaan 20 miljoonaa matkustajaa vuoteen 2020 mennessä.