Ohita navigaatio

Kesällä valmistuvan eteläsiiven julkisivu ei salaa mitään

Artikkeli julkaistu
04.11.2016 klo 07:30
Arkistointipäiväys
Vastuullisuus
Eteläsiiven lasinen julkisivu antaa matkustajille kokemuksen tilasta ja avoimuudesta. Suunnittelussa kaikki lähtee siitä, mitä julkisivulla tavoitellaan.

Terminaalin arkkitehtuuri perustuu vuoden 2014 yleissuunnitelmaan, joka määrittelee suuntaviivat koko terminaalin laajennukselle. Yleissuunnitelman pohjalta jokainen osaprojekti on suunniteltu omana kokonaisuutenaan.

Eteläsiivessä on käytetty paljon lasia ja sitä tukevia alumiinirakenteita, jotka jatkuvat koko terminaalin läpi. Julkisivua suunniteltaessa on huomioitava ensin, mitä sillä tavoitellaan.

Lasin avulla terminaaliin saadaan paljon luonnonvaloa.

– Lasipinnalla tavoitellaan muun muassa sitä, että ihmiset ymmärtävät tilanteen, jossa he ovat, ja mihin he ovat menossa. Lasi viestii, että rakennuksessa ei ole mitään salaisuuksia tai odottamatonta. Umpinaisessa tilassa tilanteen kokeminen hämärtyy, kertoo terminaalilaajennuksen pääsuunnittelija Tuomas Silvennoinen PES-Arkkitehdeilta.

Lasin avulla terminaaliin saadaan myös paljon luonnonvaloa, mikä on aina hyväksi julkisille tiloille. Kiinteiden elementtien kuten puulla verhoiltujen ilmanvaihtokonehuoneiden ja lasin suhteesta syntyy mielenkiintoinen tilakokemus.

Vaaditut ominaisuudet ratkaisevat materiaalivalinnan

Suunnittelussa on huomioitava lasin ominaisuudet eli sen pitäisi suojata liian suurilta lämpökuormilta ja ylikuumenemiselta, toisaalta pitää kylmä ilma ulkopuolella ja eristää ääntä. Lisäksi suunnittelussa on huomioitava lasin ulkonäkö ja kustannukset.

– Eteläsiipeen valituissa laseissa on korkeat auringonsuojaominaisuudet. Kun lasipintaa on paljon, on tärkeää, että sisään tulee mahdollisimman vähän lämpöä ja häikäisyä, Silvennoinen sanoo.

Auringolta suojaa myös viisi metriä leveä lippa terminaalin etelä- ja länsisivuilla.

Eteläsiiven lasit ovat kolminkertaista lasia, joka taittaa hiukan vihreään. Silvennoisen mielestä värisävy on onnistunut ja vastaavaa sävyä näkyy paljon muissakin rakennuksissa.

– Lasipinta on suunniteltu niin, että isoja pintoja voidaan tehdä kustannustehokkaasti. Julkisivurakenne on pyritty tekemään kevyeksi alumiinisella lasitusjärjestelmällä.

Erikoisuutena viisto lasipääty

Eteläsiiven erikoisuus on viisto lasipääty. Siihen haluttiin panostaa erityisen paljon, sillä terminaalille haluttiin komea pääte.

Eteläsiiven lasipäätyyn haluttiin panostaa erityisen paljon, sillä terminaalille haluttiin komea pääte.

– Ensimmäistä kertaa terminaali ja kaupunki sulautuvat yhteen. Aiemmin konepaikat ovat olleet etäämmällä. Muotoilun avulla etsittiin ratkaisu, joka näyttää hyvältä ja on perusteltavissa. Samalla yritettiin optimoida terminaalin laajuutta.

Lasin voisi kuvitella olevan haastava rakennuselementti, mutta itse asiassa se on hyvin suoraviivainen. Kun tavallisessa seinässä on useita eri kerroksia ja työvaiheita, lasissa kaikki elementit ovat samassa. Koko terminaalissa toistetaan samaa julkisivurakennetta aina länsisiiven päätyyn saakka, joten se on yksinkertainen ja helppo rakentaa.

– Suunnittelussa lasin käyttö on optimoitu niin, että sitä menisi hukkaan mahdollisimman vähän. Lasielementtien tuotantovaiheessa elementin osat leikataan isosta lasilevystä ja ylijäävä materiaali menee roskiin. Myös hukkapaloista täytyy maksaa ja lasin tehokas käyttö on muutenkin kestävän kehityksen tavoitteiden mukaista, Silvennoinen muistuttaa.

Lue lisää Helsinki-Vantaan laajennustöistä