Hyppää pääsisältöön

Kiinalaisten shoppailu Helsinki-Vantaalla helpottuu

Julkaistu
06.06.2016 klo 13:15
Lentoasemalla palvelee kesäkuun alusta alkaen kiinan kielen taitoisia oppaita, joiden tavoitteena on saada kiinalaiset matkustajat entistä paremmin Helsinki-Vantaan kaupallisten palveluiden äärelle.

Oppaiden ensisijainen tavoite on kasvattaa kiinalaisten matkustajien mielenkiintoa shoppailuun lentoasemalla.

- Kiinalaiset ovat eniten kentällä rahaa kuluttava kansallisuus ja heillä on paljon ostovoimaa. He haluavat ostaa paikallisia tuliaisia läheisilleen, mutta eivät usein tiedä, mitkä tuotteet ovat suomalaisia. Tämä esimerkiksi on asia, jossa oppaamme pystyvät olemaan avuksi, Finavian Jukka Isomäki Helsinki-Vantaan Commercial Services -yksiköstä kertoo.

Oppaat muun muassa antavat kiinalaisille matkustajille tuliais- ja lahjasuosituksia, neuvovat heitä tax free- asioissa ja opastavat, mitkä kortit ja maksutavat lentoasemalla käyvät. Lisäksi oppaat jakavat Finavian, Helsinki-Vantaan kaupallisten toimijoiden ja Visit Finlandin kiinankielisiä esite- ja mainosmateriaaleja.

Mikä tärkeintä, oppaat tarjoavat kiinalaisille matkustajille palvelua heidän omalla kielellään ja toimivat tulkkina matkustajan ja lentoaseman asiakaspalvelu- ja muun henkilökunnan kanssa.

"Kielimuuri on yksi keskeinen haaste kiinalaisturisteille. He eivät tiedä, mitä ostaa, sillä usein yhteistä kieltä ei ole. Nyt myymälöissä ja lentoasemalla muutenkin on lisätty kiinankielisten opasteiden määrää, ja oppaat helpottavat tätä haastetta huomattavasti."

- Kielimuuri on yksi keskeinen haaste kiinalaisturisteille. He eivät tiedä, mitä ostaa, sillä usein yhteistä kieltä ei ole. Nyt myymälöissä ja lentoasemalla muutenkin on lisätty kiinankielisten opasteiden määrää, ja oppaat helpottavat tätä haastetta huomattavasti, Isomäki sanoo.

Kiinankielistä palvelua saa nyt Helsinki-Vantaalta laajemminkin.

Ensikokemukset positiivisia

Oppaat aloittivat Helsinki-Vantaalla 1. kesäkuuta. Jo ensimmäisenä päivänä oppaiden palvelupisteiden ympärille kerääntyi runsas joukko kiinalaisia matkustajia matkanjärjestäjineen.

- Oli hienoa nähdä, että kiinalaisturistit löysivät tiensä oppaiden luokse. Ensimmäisten päivien perusteella näyttää siltä, että palvelulle todella on kysyntää, Isomäki iloitsee.

Oppaat palvelevat kiinalaismatkustajia Helsinki-Vantaalla vuoden 2016 loppuun saakka. Tämän jälkeen arvioidaan, jatketaanko opaspalvelua myös seuraavana vuonna ja missä laajuudessa.

- Jos tulokset osoittautuvat hyviksi ja palvelu tarpeelliseksi, mahdollista on, että opaspalvelua annetaan tulevaisuudessa paitsi kiinaksi, myös esimerkiksi japaniksi tai koreaksi, Isomäki ideoi.

Opaspalvelun toteutuksessa on mukana kiinalaisiin matkustajiin ja Kiinan kulttuuriin erikoistunut Lenoni Oy.

Finavia panostaa kiinalaisiin

Kiinalaisten matkustajien määrä on Helsinki-Vantaalla kovassa kasvussa. Vuosien 2014 ja 2015 välillä kiinalaismatkustajien määrä kasvoi 50 prosenttia. Kiinalaiset ovat Helsinki-Vantaan neljänneksi suurin ulkomainen kansalaisuus ruotsalaisten, saksalaisten ja brittien jälkeen.

Toukokuussa 2016 Finavia avasi Helsinki-Vantaalle tilin Kiinan suosituimpaan sosiaalisen median kanavaan, Weiboon. Weibossa on noin 175 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukaudessa.

Vuoden 2016 alussa Finavia solmi yhteistyösopimuksen Kiinan suurimman lentoasemaoperaattorin, Capital Airports Holding Companyn (CAH), kanssa ensimmäisenä eurooppalaisena lentoasemaoperaattorina.

Matkustus