Ohita navigaatio

Muistojen siivillä Osa 1: Helsinki-Vantaa 50- ja 60-luvuilla

Artikkeli julkaistu
20.07.2016 klo 06:00
Arkistointipäiväys
Ihmisiä & Ilmailua
Juttusarjassa kurkistetaan lentokentän menneisyyteen historiallisen kuvamateriaalin avulla.

Helsinki-Vantaan lentoasema vietti 10. heinäkuuta 64-vuotissynttäreitään. Merkkipäivän kunniaksi Finavia julkaisee kolmiosaisen, Muistojen siivillä –juttusarjan, jossa kerrotaan vanhojen kuvien kautta kentän historiasta.

Osa 1: Kentän aukeaminen ja ensimmäiset vuosikymmenet

Construction of Helsinki Airport began in 1950

kuva: Finavia /Juho Hirvonen:

Vaikka Helsinkiin oli kaavailtu uutta kenttää jo läpi 1940-luvun, uuden lentoaseman rakentaminen alkoi vasta vuonna 1950. Tarvittavan sysäyksen antoivat lopulta vuoden 1952 Helsingin kesäolympialaiset. Vaikka kentän rakentaminen oli 1950-luvun alun Suomessa aikansa modernein projekti, tehtiin osa työstä edelleen hevosvoimalla.

Ensimmäinen puinen terminaalirakennus pystytettiin kolmessa viikossa. Sitä kutsuttiin aikanaan – varsin liikuttavasti kokoonsa nähden – makaavaksi pilvenpiirtäjäksi.

Wooden Helsinki Airport 1952

Kuva: Suomen Ilmailumuseo.

Reilu pari viikkoa kentän avaamisen jälkeen, kesäkuun 26. 1952 tehtiin suomalaista ilmailuhistoriaa, kun ensimmäiset koneet – Aeron (nykyinen Finnair) DC-3-alukset Tiira ja Lokki – laskeutuivat Helsinki-Vantaalle.

the first two aircraft landed at the new Helsinki Airport in the form of Aero Oy's DC-3s

Olympialaisten vieraina kävi arvovaltaisia vieraita, muun muassa Iso-Britannian Prinssi Philip. Kun kuninkaallinen kävijä poistui Suomesta suihkujetillä, saapui Helsinki-Vantaalle tuhansien suomalaisten joukko saattaman prinssin matkaan.

Prince Philip departed from the Helsinki Olympic Games

Olympialaisten lisäksi uusi kenttä sai ylpeänä vastaanottaa vastavalitun Miss Universum Armi Kuuselan, nostattaen huumaantuneiden suomalaisfanien tunnelmaa entisestään. Aikalaishuhut kertovat, että kenttärakennuksen katon pelättiin romahtavan fanilauman seistessä sen päällä tervehtimässä kotiin palaavaa kaunotarta.

Armi Kuusela

Ennen Follow-me-autojen yleistymistä lentokentän marshallerit ohjasivat koneet pysäköintipaikoille polkupyörän päältä.

Kivikero: guide landing planes on to the apron by bicycle

Kuva: Erkki Kivikero.

Vanhan ajan marsalkan Follow me –auto.

Marshaller, as known as "Follow Me" car

Kuva: Erkki Kivikero.

Suuri lentokonehalli eli hangari pystytettiin vuonna 1956, sen etuseinää tuki kaksi 75-metristä kaarta. Halliin mahtui kaiken kaikkiaan 12–13 keskikokoista lentokonetta, toisin sanoen koko Suomen siviili-ilmailun sen aikainen lentolaivasto.

The first hangar was erected in 1956

Lentokenttä vuonna 1965, ennen kuin uuden terminaalin rakennustyöt aloitettiin. Etualalla lennonjohtotorni, joka valmistui myös 1952 vuoden olympialaisiin.

Photo: Aerial Photo Salminen, Helsinki City Museum The airport building as it appeared in 1965

Kuva: Ilmakuva Salminen, Helsingin kaupunginmuseo.

Lentäjien tiedotuspalaveri Helsinki-Vantaalla 1960-luvulla.

Briefing at Helsinki Aiport in 1960's