Vapaan reitityksen ilmatila sujuvoittaa lentoliikennettä

Ihmisiä & Ilmailua
Julkaistu
27.01.2016 - 07:00
Viime marraskuussa Pohjois-Euroopassa otettiin käyttöön lentoliikennettä sujuvoittava vapaan reitityksen ilmatila eli Free route air space. Finavia toimi hankkeen veturina.

Ennen jokaisen lentoyhtiön piti noudattaa sille ennalta määrättyjä lentoväyliä – enää ei välttämättä. Esimerkiksi Yhdysvalloista Lähi-itään matkaava lentokone voi nyt vapaasti lentää Norjan, Ruotsin, Suomen ja Viron kautta Venäjän ilmatilaan.

– Norjan, Suomen, Viron ja Latvian sekä Ruotsin ja Tanskan yhteishankkeena toteutetun vapaan reitityksen ilmatila vie kohti yhtenäistä Euroopan ilmatilaa (Single European Sky eli SES). Sen tavoitteena on parantaa ilmatilan turvallisuutta ja tehokkuutta sekä vähentää viiveitä, kustannuksia ja päästöjä, sanoo Finavian lennonvarmistusliiketoiminnan johtaja Raine Luojus.

Ilmatilat toiminnallisuuden pohjalta

Euroopan komissio käynnisti yhtenäisen eurooppalaisen ilmatilan kehittämisen 2000-luvun alussa lisätäkseen lentoliikenteen hallintajärjestelmän kapasiteettia. Se taas mahdollistaa muun muassa entistä suoremmat reitit, matka-aikojen lyhentämisen ja polttoaineenkulutuksen pienenemisen.

Potentiaalia on paljon, sillä lentoliikenteen lasketaan kaksinkertaistuvan vuodesta 2006 vuoteen 2025.  

Yksi etappi kohti yhtenäistä eurooppalaista ilmatilaa on ollut valtioiden rajoista riippumattomien toiminnallisten ilmatilalohkojen (Functional Airspace Block, FAB) perustaminen.

Pohjois-Euroopan toiminnalliseen ilmatilalohkoon kuuluvat Norja, Suomi, Viro ja Latvia. Ruotsi ja Tanska muodostavat oman toiminnallisen ilmatilalohkonsa.

– Ilmatiloja rakennetaan toiminnallisuuden pohjalta eikä enää kansallisista lähtökohdista käsin, Luojus huomauttaa.

Euroopan suurin laajenee vielä

Marraskuussa käyttöön otettu vapaan reitityksen ilmatila on Euroopan suurin. Tulevina vuosina se laajenee kattamaan myös Islannin, Ison-Britannian ja Irlannin ilmatilat.

– Silloin vapaan reitityksen ilmatila ulottuu Venäjän rajalta Kanadan rajalle, Luojus toteaa.   

Vapaan reitityksen ilmatilan luominen on vaatinut eri maiden lennonvarmistuspalveluista vastaavien yhtiöiden sekä valtioiden ja viranomaisten tiivistä yhteistyötä. Lisäksi muun muassa Finavia joutui päivittämään laitteistojaan ja kouluttamaan henkilöstöään. Lentoyhtiöille hankkeen toteuttaminen ei ole aiheuttanut kustannuksia.

Tehty työ on jo saanut kiitosta muun muassa Arabiemiraattien Emirates-lentoyhtiöltä. Sen päivittäiset lennot Dubain ja Yhdysvaltojen välillä etenevät nyt Suomenkin ilmatilassa entistä suoraviivaisemmin koordinaattipisteestä toiseen.