Hyppää pääsisältöön

Näin matkustajia ohjaillaan Helsinki-Vantaan läpi – simulaatiot apuna suunnittelussa

Julkaistu
11.05.2018 klo 09:00
Ihmisvirrat
Simulaatioista on iso apu, kun Helsinki-Vantaalla ohjaillaan miljoonien matkustajien kulkureittejä.

Kansainvälisesti vertailtaessa vaihtoaika Helsinki-Vantaan lentoasemalla on erityisen lyhyt. Vaihtolennolle ennättää nopeimmillaan vain 35 minuutissa, kun se voi viedä eurooppalaisilla suurlentoasemilla jopa puolitoista tuntia. 

Nopeudesta voidaan kiittää aseman kompaktia kokoa, mutta yksinään se ei kuitenkaan riitä. Matkustajat on ohjattava oikeisiin paikkoihin oikeaan aikaan, jotta lupaus nopeasta vaihtoajasta saavutetaan.  

Miten ihmisten liikkumista Helsinki-Vantaalla ohjataan? 

Digitaaliset järjestelmät apuna 

Lentoaseman vaihtomatkustajista huolehditaan terminaali 2:n alla operaatiohuoneessa, jossa on käytössä useita eri järjestelmiä. Amorph-simulaatio esimerkiksi kerää eri lähteistä yhteen lentojen aikataulut, matkustajamäärät ja matkustajien jatkolennot. 

Simulaation piirtämistä graafeista nähdään, kuinka paljon matkustajia on tulossa kentälle mihinkin aikaan, ja minne vaihtomatkustajat on ohjattava, jotta he ehtivät oikeille jatkolennoille. 

– Tiedon avulla päätämme, mitä reittiä pitkin laitamme matkustajat kulkemaan. Yritämme optimoida resurssimme, kuten turva- ja rajatarkastuspisteet, jotka on tilattu etukäteen ennustukseen pohjautuen, Finavian Business Analyst Antti Tikkanen kertoo. 

Myös Xovis-jononseurantajärjestelmä auttaa matkustajavirtojen liikuttelussa. Se kertoo reaaliajassa, kuinka pitkään matkustajamäärän käsittely vie esimerkiksi rajatarkastuksessa. 

Arki-iltapäivisin kiireisintä 

Kiireisintä Helsinki-Vantaan lentoasemalla on arkipäivisin puoli kahdesta kuuteen. Kun Finavian Operations Supervisor Petri Pukkinen tulee aamulla töihin, hän ryhtyy heti suunnittelemaan iltapäivän kulkua.  

Ensin saapuvat lennot Aasiasta ja sen jälkeen Euroopasta. Sitten Aasiasta tulleet lähtevät Eurooppaan ja Euroopasta saapuneet Aasiaan. Matkustajille suunnitellaan kulkureitit, ja suunnitelma lähetetään puoleen päivään mennessä muun muassa Rajavartiolaitokselle ja maahuolintayhtiölle ja turvatarkastukseen.  

Vaihtomatkustajille lasketaan mahdollinen vaihtoaika, joka antaa lentoyhtiöille ja Finavialle osviittaa siitä, kenellä on kiire ja kenellä ei.  

Lentoihin tulee muutoksia päivittäin. Välillä se tarkoittaa puhelinrumbaa, kun on nopeasti avattava lisää turvatarkastuspisteitä tai hankittava palveluneuvojia. 

– Lentokoneet tulevat miten tulevat. Me reagoimme sen mukaan, mitä kulloinkin tapahtuu. Pelaamme aikaa vastaan ja yritämme keksiä keinoja, joilla saamme niin matkustajat kuin lentoyhtiötkin tyytyväisiksi muuttuvissa tilanteissa, Pukkinen kuvailee. 

Yhteispeliä lentoyhtiöiden kanssa 

Haasteita matkustajien ohjaamiseen aiheuttavat myös vaihtelevat kelit.  

– Huono sää voi aiheuttaa lentoihin poikkeavuuksia pitkäksi aikaa. Silloin olemme aikataulusta jäljessä ja sammuttelemme tulipaloja. 

Finavia liikuttelee matkustajavirtoja yhteistyössä lentoyhtiöiden kanssa. 

– Sujuva vaihtomatkustaminen on kaikkien etu. Teemme aina parhaamme niillä resursseilla, mitä meillä kulloinkin on. Tämä vaatii koordinoimista ja säätämistä päivittäin, jotta saamme täytettyä asiakaslupauksemme ”for smooth travelling”, Tikkanen ja Pukkinen kertovat. 

Helsinki-Vantaalta Pohjoismaiden parhaat yhteydet maailman eri kolkkiin 
  

Kehitys