Ohita navigaatio

Talousjohtaja Niclas Köhlerin päivä turvatarkastuksen matkassa

Artikkeli julkaistu
13.10.2018 klo 10:00
Talousjohtaja Niclaksen päivä turvatarkastuksen matkassa
Ihmisiä & Ilmailua
Finavia järjestää työkiertoa, jossa työntekijät pääsevät tutustumaan lentoaseman eri tehtäviin ymmärtääkseen paremmin lentoaseman toimintaa. Finavian talousjohtaja Niclas Köhler oli päivän Helsinki-Vantaan lentoaseman vuoroesimiehen Olli Huovisen matkassa seuraamassa toimintaa kentällä.

Talousjohtaja Niclas Köhler ja Airpron vuoroesimies Olli Huovinen aloittivat päivän Helsinki-Vantaalla turvatarkastuksen seuraamisella, koska aamuisin lähtee paljon lentoja, mikä näkyy kiireenä turvatarkastuksessa. Tämän jälkeen he siirtyivät kiertämään tiloja, jotka eivät näy matkustajille. Tällaisia ovat esimerkiksi ruumalaukkujen turvatarkastus, jossa laukut tarkastetaan ja tarvittaessa avataan.

”Matkalaukkujen turvatarkastuksessa sain nähdä muun muassa päivän kertymän laukuista löytyneistä power bankeista, joita ei saa kuljettaa ruumassa. Niitä kertyy päivittäin aikamoinen kasa”, kertoo Köhler.

Kiirettä vaihtomatkustajien turvatarkastuksessa

Seuraavaksi Köhler ja Huovinen menivät seuraamaan iltapäiväruuhkaa Non-Schengen turvatarkastukseen, jossa Schengen-alueen ulkopuolelta tuleville vaihtomatkustajille tehdään turvatarkastus. Iltapäivisin Helsinki-Vantaalle saapuu Aasian lentoja, ja niin sanotussa transfer-tarkastuksessa on silloin vilkasta.

”En ole itse koskaan ollut Helsinki-Vantaalla vaihtomatkustajana, joten on mielenkiintoista nähdä prosessi heidän näkökulmastaan”, Köhler kertoo.

”Valitettavasti Niclas ei päässyt turvatarkastajan hommiin siihen vaadittavien erityislupien ja koulutuksen vuoksi. Seurasimme siis tällä kertaa työtä vierestä”, jatkaa Huovinen.

Tärkeitä asiakaskohtaamisia

Turvatarkastuksessa syntyy myös tärkeä asiakaskohtaaminen, eivätkä turvatarkastajat saa unohtaa kiireessäkään henkilökohtaisen palvelun merkitystä.

”Aamuruuhkan tunnelma oli paljon rennompi kuin odotin, ja asiakaspalvelu vaikutti oikein mukavalta ja leppoiselta! On hienoa päästä näkemään sitä todellista asiakaspalvelutyötä, jota asemalla tehdään päivittäin, ja seurata asiakaspolkua ja asiakaskokemusta lähietäisyydeltä”, Köhler sanoo.

”Tyypillinen työpäiväni eroaa tästä hyvin paljon, ja siksi tämä kokeilu onkin niin loistava juttu. Aiemmin olen päässyt seuraamaan lentoaseman infon ja matkatavarankäsittelyn työtehtäviä. Tämä antaa näkemystä ja ymmärrystä myös omaan työhön”, summaa Köhler päivän antia.