Ohita navigaatio

Mustarastas, Concorde ja Baby Boom – Tunnetko nämä maailman nopeimmat lentokoneet?

Artikkeli julkaistu
28.08.2019 klo 09:00
Tu-144LL_in_flight
Ihmisiä & Ilmailua
Alle neljässä tunnissa Pariisista New Yorkiin? Näillä lentokonemalleilla se olisi mahdollista.

Pitkien kaukolentojen aikana moni unelmoi nopeista lentokoneista, jotka taittaisivat matkan valtamerten yli parissa tunnissa. Maailman nopeimmilla lentokonemalleilla tämä olisikin mahdollista – mutta myös kallista.

Keräsimme faktat historian ja tulevaisuuden nopeimmista lentokonemalleista:

1. ”Mustarastaalla” Helsingistä Bangkokiin noin kahdessa tunnissa

Lockheed_SR-71_Blackbird

Kuva: USAF / Judson Brohmer [Public domain], via Wikimedia Commons

Valtaosa historian nopeimmista koneista on ollut joko kokeellisia malleja tai sotilaskäytössä olleita hävittäjiä ja tiedustelukoneita. Yksi kaikkien aikojen nopeimmista miehitetyistä lentokoneista oli yhdysvaltalainen Lockheed SR-71 ”Blackbird” -tiedustelukone, joka saavutti jopa 3 530 kilometrin tuntinopeuden. Huippunopeudessaan suomalaisittain ”Mustarastaana” tunnettu lentokone lentäisi Helsingistä Bangkokiin hieman yli kahdessa tunnissa, kun tavalliselta matkustajakoneelta matka vie noin 10 tuntia.

Kone lensi ensimmäistä kertaa vuonna 1964 ja viimeisen kerran 1999. Väriltään Mustarastas oli tummansininen, melkein musta ja koneessa oli tilaa kahdelle lentäjälle. Lentokone lensi niin nopeasti, että edessä oleva ilma ei ehtinyt väistyä, minkä johdosta koneen titaanipinnoite lämpeni jopa 482 celsiusasteeseen.

Vaikuttavan tiedustelukoneen mukana tulivat myös korkeat käyttökustannukset, minkä takia kone poistui käytöstä vuonna 1998. Yhdysvaltain liittohallituksen alainen ilmailu- ja avaruushallintovirasto NASA lensi viimeisen SR-71-lennon lokakuussa 1999.

Nopeudessa Mustarastaan kanssa pystyivät kilpailemaan ainoastaan X-sarjan kokeelliset koneet, kuten North American X-15-rakettilentokone, jonka hallussa on edelleen miehitetyn lentokoneen nopeusennätys. Vuonna 1967 X-15 saavutti 7 200 kilometrin tuntivauhdin, mikä on yli kaksinkertainen nopeus verrattuna Mustarastaaseen. X-15-rakettilentokoneita rakennettiin yhteensä kolme kappaletta ja niillä lennettiin 199 lentoa, joista viimeinen tapahtui lokakuussa 1968.

2. Nopeimmat matkustajakoneet: Concorde ja Tupolev Tu-144

Vanha mustavalkoinen kuva lentokoneesta sateen jälkeen.

Kuva: PH3 Caffaro [Public domain], via Wikimedia Commons

Myös matkustajalentokoneilla on mahdollista saavuttaa huimia nopeuksia, minkä todistavat Concorde ja Tupolev Tu-144 (pääkuva) –lentokoneet. Molempiin koneisiin mahtui noin 100 matkustajaa ja ne pystyivät saavuttamaan yli 2 000 kilometrin tuntivauhdin suuresta koostaan huolimatta.

Tupolev Tu-144 -matkustajakoneen ensilento tapahtui joulukuussa 1968. Kone pystyi lentämään 2 300 kilometriä tunnissa, kun taas Concorde kykeni 2 179 kilometrin tuntivauhtiin. Vaikka Tu-144-kone oli Concordea nopeampi, se lensi vain yhtä reittiä: Moskovasta Almatyyn kerran viikossa. Lentokoneella ehdittiin lentää vain 102 matkustajalentoa ennen lentojen lopettamista kesällä 1978.

Concorde oli selkeästi Tu-144-konetta suositumpi – Concorde lennätti matkustajia ympäri maailmaa 27 vuoden ajan. Konetta käyttivät pääasiassa British Airways ja Air France, ja sillä oli mahdollista matkustaa Lontoosta New Yorkiin kolmessa tunnissa ja 30 minuutissa. Tavallisella lentokoneella matka kestää noin 7–8 tuntia.

Concorde-koneet aloittivat liikennöinnin vuonna 1976. Konemallin edustaja vieraili myös Helsinki-Vantaalla vuonna 1985, jolloin British Airwaysin yliäänikone toi englantilaisia jalkapallofaneja seuraamaan Suomen ja Englannin välistä ottelua. Myös joululennot Concordella Lappiin olivat aikanaan suosittuja.

Viimeinen Concorde-lento lennettiin vuonna 2003. Lopettamiseen vaikuttivat koneiden suuret käyttökustannukset sekä Air Francen lento-onnettomuus heinäkuussa 2000.

3. Baby Boom – tulevaisuuden vauhtihirmu

virtual image on Boom XB-1 airplane.

Kuva: Boom Technology

Concorde-koneiden jälkeen matkustajalentokoneilla ei ole lennetty nopeita yliäänilentoja, mutta tilanne voi muuttua muutaman vuoden sisällä. Vielä valmistusvaiheessa olevaa XB-1-lentokonetta, jota kutsutaan myös lempinimellä Baby Boom, pidetään jo nyt maailman nopeimpana siviilimatkustajakoneena.

Baby Boomin ennustetaan kuljettavan matkustajat Lontoosta New Yorkiin kolmessa tunnissa ja 15 minuutissa, mikä tekee siitä Concordeakin nopeamman. Lentokoneeseen kerrotaan mahtuvan miehistön lisäksi 40 matkustajaa.

Valitettavasti Baby Boomilla matkustamista joutuu vielä odottamaan muutaman vuoden, sillä kone aloittaa liikennöinnin näillä näkymin vasta vuonna 2030.

Lähteet: Simple Flying, Independent, The National, Yle, migflug.com, Tieteen Kuvalehti ja Tekniikka & Talous

Pääkuva:  Jim Ross [Public domain], via Wikimedia Commons