Ohita navigaatio

Energiatehokkuus on Helsinki-Vantaan kehitysohjelman ytimessä

Artikkeli julkaistu
07.07.2022 klo 08:39
Aurinkopaneelit lentoaseman katolla
Finavia on kiinnittänyt erityistä huomiota energiatehokkaan teknologian ja uusiutuvan energian käyttöön Helsinki-Vantaan mittavan kehitysohjelman aikana.

Helsinki-Vantaan terminaalilaajennuksen rakentamisen ensi hetkistä lähtien Finavia etsi uusia tapoja säästää energiaa.

– Toivoimme alusta alkaen rakennustöiden kilpailuehdotuksissa mahdollisimman paljon innovaatioita energian säästöön. Meille on tärkeää, että vastuumme asiakkaitamme, suomalaista yhteiskuntaa ja ympäristöä kohtaan näkyvät ihan kaikessa kehitysohjelman tekemisessä, kertoo tekniikasta, vastuullisuudesta ja turvallisuudesta vastaava johtaja Henri Hansson Finaviasta.

Finavia tavoittelee nettonollahiilipäästöjä eli pyrkii siihen, ettei sen toiminnasta syntyisi ollenkaan hiilipäästöjä.

– Tavoitteemme ovat kunnianhimoiset. Terminaali on suunniteltu niin, että energiankulutus on normaaleja rakennusmääräyksiä huomattavasti pienempi.

Uusiutuvaa energiaa aurinkopaneeleista

Finavia on satsannut erityisesti uusiutuvaan energiaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Terminaalien katoille sekä pysäköintitalon seiniin on asennettu aurinkopaneeleja, joiden yhteenlaskettu aurinkoenergian tuotantokapasiteetti on noin 660 kWp (paneelien tuottama energia standardiolosuhteissa).

– Käytämme itse tuottamaamme aurinkosähköä esimerkiksi terminaalien ilmanvaihdossa ja valaistuksessa. Parkkitalon aurinkopaneelien tuottamaa sähköä käytetään sähköautojen latauspisteissä.

Ainutlaatuinen mahdollisuus teknologiseen harppaukseen

Energiankulutusta on terminaalilaajennuksen myötä vähennetty myös uusilla ikkunalaseilla, jotka heijastavat auringon säteilyä takaisin ulospäin. Niiden ansiosta terminaalin sisäilman lämpötila pysyy aurinkoisella säällä miellyttävänä, mikä vähentää koneellisen viilennyksen tarvetta.

­– Uuden rakentaminen on ainutlaatuinen mahdollisuus tehdä uusia innovaatioita ja päästä teknologiassa isoja harppauksia eteenpäin. Jälkikäteen tällaiset muutokset olisivat paljon isomman kynnyksen takana, Hansson kertoo.

Matkustus