Ohita navigaatio

Mitä on ”target snow removal”? Finavian kunnossapidon ja asematason ammattilaiset kuvaavat poikkeavan lumisadepäivän toimintaa

Artikkeli julkaistu
24.01.2024 klo 08:15
Pyry Pennanen
Ihmisiä & Ilmailua
Talvisten kelien ja lumisateen aikana lentokentän asematasolla korostuu rautaisten ammattilaisten saumaton tiimityö.

– Finavian rooli on mahdollistaa turvallinen ja sujuva lentoliikenne riippumatta vuodenajasta. Tavoitteemme on varmistaa turvallinen toimintaympäristö sekä ilma-aluksille että maapalvelua asematasolla tuottaville yrityksille, kertoo Helsinki-Vantaan asematasotoiminnan päällikkö Anssi Väisänen Finaviasta.

Helsinki-Vantaalla asematason talvikunnossapito jakautuu kahteen toimintamalliin: päivittäiseen kunnossapitoon sekä target snow removal -toimintamalliin.

– Target snow removal tarkoittaa poikkeavan lumisadepäivän toimintamallia asematasolla. Finavian kunnossapidon ja apron management -asematasotiimin ammattilaiset toimivat yhteistyössä lennonjohdon ja maahuolintayhtiöiden kanssa.

Jotta target snow removal -toimintamalli onnistuu, on lentoasematoimijoiden puhallettava yhteen hiileen.

– Ilma-alusten paikoitus- ja pysäköintisuunnitelma laaditaan noin 12 tuntia ennakkoon siten, että asematasolla on useampi vapaana oleva konepaikka vierekkäin. Näin kunnossapitomme voi keskittää voimavaransa tälle alueelle ja aurata alueen lumesta. Sen jälkeen koneenkääntöprosessi voi alkaa.

Konepaikkoja vapautetaan lohkoissa, jotta kunnossapidon ammattilaiset pääsevät harjaamaan ja auraamaan mahdollisimman suuren alueen kerrallaan. Tämä vaatii myös maakaluston siirtämistä, mitä valvovat lentokentän marshallerit.

– Kyseessä on koko asematasoyhteisön saumaton tiimityön näyte, joka suunnitellaan tapauskohtaisesti vallitsevan säätilanteen mukaan. Se on loistava esimerkki siitä, miten snowhow’ta jatkuvasti kehitetään, Väisänen kertoo.

Harjapuhaltimia käytetään jopa 800 tuntia talvikauden aikana

Lumisilla keleillä Finavian kunnossapito jakautuu kahdelle alueelle: liikennealueelle, johon kuuluvat kiitotiet ja rullaustiet sekä asematasolle, johon kuuluvat konepaikat.

– Talvikalusto on kovassa käytössä ja harjoituskertoja tulee paljon. Kunnossapidon harjapuhaltimia käytetään jopa 800 tuntia talvikauden aikana, sanoo Helsinki-Vantaan kunnossapitopäällikkö Pyry Pennanen Finaviasta.

Työskentelytavat ja -kuviot on rakennettu helposti toistettaviksi. Niiden avulla Finavia saa avattua kiitotiet, rullaustiet ja asematasoalueet lentoliikenteelle.

Myös Pennanen korostaa tiimityön merkitystä talvikeleissä.

– Vain yhteistyössä alueet saadaan aurattua ja puhdistettua lumesta. Snowhow on tarkkaa ja fyysistä työtä, mutta ennen kaikkea tiimityötä.

Lue myös

Näin talvi taittuu Helsinki-Vantaan lentoasemalla

Puheenvuoro: Snowhow on monen lentokenttätoimijan saumatonta yhteistyötä

Tutustu talvikunnossapidon ammattiin Finaviassa