”On merkityksellistä olla osa lentoaseman historiaa juuri nyt, kun juhlimme 50 toimintavuotta. Tämä merkkipaalu on yksi osoitus siitä, kuinka tärkeä rooli lentoasemalla on ollut alueen elinvoimaisuuden, matkailun ja yhteyksien rakentamisessa”, Lapin lentoasemien aluejohtaja ja Kittilän lentoaseman päällikkö Jonna Pietilä kertoo.
Valtakunnan komein korpikenttä
Kittilän alueella virisi ajatus omasta lentokentästä vuonna 1974, kun Metsähallitus ryhtyi rakentamaan metsälentopaikkaa metsätalouslentoja varten. Lentopaikka valmistui seuraavana vuonna, ja sen käyttö laajeni nopeasti alkuperäisestä suunnitelmasta. Kenttä palveli yleisilmailua, pelastuspalvelua ja matkailua, joka oli tuolloin vasta kehittymässä Lapin alueella. Ensimmäinen lentokone laskeutui sorapintaiselle kiitotielle 20. syyskuuta 1975.
Pian alueella alettiin keskustella virallisen lentoaseman tarpeesta. Tämän takia toimijat käynnistivät terminaalin ja parannetun kiitotien suunnittelutyöt. Rakennustyöt käynnistyivät vuonna 1976 työministeriön, tie- ja vesirakennuslaitoksen ja Kittilän kunnan yhteistyönä. Lapin matkailun kasvu 1970-luvulla loi painetta paremmille liikenneyhteyksille. Toisaalta myös Lapin lennoston toiminta myötävaikutti lentoaseman rakennuspäätöksessä. Hanketta vauhditti paikallinen aktiivisuus – Kittilän silloinen kunnanjohtaja Aarne Nikka ajoi määrätietoisesti oman lentoaseman perustamista kunnalle.
Kittilän lentoasema avattiin liikenteelle 11. syyskuuta 1979. Lentoaseman pitäjänä toimi aluksi puolustusministeriö ja lentopaikan pääkäyttäjiä olivat Lapin lennosto ja yleisilmailijat. Lentoasema oli kuitenkin alusta alkaen myös siviililiikenteen käytössä. Lentoasema kehittyi nopeasti 1980-luvulla. Vuonna 1982 valmistuivat ensimmäinen terminaalirakennus ja lennonjohtotorni, ja vuosikymmenen lopulla kiitotietä pidennettiin 2500 metriin.
Lentoyhteydet Kittilään alkavat kehittyä
Kittilän lentoasema siirtyi Ilmailuhallituksen, eli nykyisen Finavian omistukseen vuonna 1982. Matkailuyrittäjien ja kunnan aktiivisten neuvottelujen ansiosta aloitettiin reittiliikennekokeilu Oulun ja Kittilän välillä vuonna 1983. Muutaman vuoden kokeilun jälkeen reittilennot vakiinnutettiin ympärivuotisiksi vuonna 1987. Seuraavana vuonna Kittilään alettiin lentää tilauslentoja suihkukoneilla suoraan Helsingistä, ja matkustajamäärät lähtivät nopeaan kasvuun.
Kuva: valokuvaaja Matti Wikman, 1975-1989
Maaliskuussa 1993 Kittilään saapui historian ensimmäinen tilauslento Pariisista. Samana vuonna, joulukuussa, lentokenttä vastaanotti myös ensimmäisen joulunajan tilauslennon Iso-Britanniasta, mikä käynnisti talvikauden kansainvälisen liikenteen voimakkaan kasvun. Terminaalia laajennettiin useaan otteeseen 1990-luvulla, ja tiloja kehitettiin erityisesti kansainvälisiä matkustajia varten – mukaan lukien VIP-tilat, kokous- ja saunatilat sekä matkatavaran käsittelyalueet. Vuosikymmenen lopulla saavutettiin merkittävä virstanpylväs, kun lentoaseman vuosittainen matkustajamäärä ylitti 100 000.
Jälleenrakennettu terminaali käyttöön Lapin talvimatkailun kynnyksellä
Kesällä 2006 osa terminaalista tuhoutui tulipalossa, joka sai alkunsa rakennuksen katolta. Lentoasema oli tulipalon jälkeen kiinni vain kolme päivää, sillä toimintoja saatiin siirrettyä säilyneisiin terminaalin osiin. Lentoaseman jälleenrakennustyöt aloitettiin pian tulipalon jälkeen, ja uudistettu terminaali otettiin käyttöön vuonna 2008.
2010-luvulla Lapin matkailu kasvoi hyvin voimakkaasti. Finavia vastasi ilmiöön lanseeraamalla Lapin lentoasemien kehitysohjelman vuosille 2018–2020. Ohjelman tavoitteena oli tukea matkailun kasvua ja parantaa Suomen saavutettavuutta. Kittilässä laajennettiin lähtöaulaa, lisättiin lentokoneiden pysäköintipaikkoja ja rakennettiin kaksi uutta rullaustietä liikenteen sujuvoittamiseksi. Myöhemmin Finavia teki Kittilän lentoasemaan lisäinvestoinnin, jolla parannettiin matkatavaroiden käsittelyä ja lähtöselvityksen tiloja.
Talven taikaa ja ympärivuotisia elämyksiä
Kittilän lentoasema palvelee erityisesti Lapin matkailua, joka on alueen kuntien pääelinkeino. Tärkeimpien matkailukeskuksien asiakkaat muodostavat suuren osan myös lentoaseman asiakkaista. Liikenne Kittilään on vilkasta etenkin talvisin, sillä lentoasemalta on erinomaiset yhteydet moniin Lapin tärkeisiin lomakohteisiin. Seitsemän talvi- ja kevätkuukauden aikana lentoaseman läpi kulkee valtaosa koko vuoden matkustajista. Tämä sesonkiluonteisuus näkyy myös henkilöstömäärässä: lentoaseman työntekijöiden määrä kasvaa talvikaudella parista kymmenestä yli sataan.
Kuva: valokuvaaja Matti Wikman, 1975-1989
Finavian tavoitteena on vahvistaa Lapin lentoyhteyksiä myös talvikauden ulkopuolella, ja Kittilän lentoasema on tärkeä osa tätä kehitystä. Erityisesti kesämatkailun vetovoimaa pyritään kasvattamaan edistämällä Suomen tunnettuutta kansainvälisesti. Vaikka talvi on edelleen pohjoisen vetonaula, pääsee Kittilään ympärivuotisesti Keski-Euroopasta – Lapin kesä kiinnostaa yhä enemmän ulkomaisia matkailijoita. Kattavat lentoyhteydet ovat keskeinen osa kansainvälistä saavutettavuutta, ja niiden avulla Kittilä voi palvella matkailijoita entistä monipuolisemmin – niin kesällä kuin talvella.
”Sesonkiluonteisuus, erityisesti talvikaudella, tuo omat haasteensa ja mahdollisuutensa – mutta juuri se tekee lentoasemasta ainutlaatuisen. Meillä korostuu kyky sopeutua nopeasti vaihteleviin olosuhteisiin, vahva yhteistyöverkosto ja kyky tarjota asiakaslähtöinen palvelu myös kiireen keskellä. Lisäksi luonto on läsnä – jo heti saapuessa.”
Pietilä kuvaa itse johtamaansa lentoasemaa toimivaksi, vastuulliseksi ja vieraanvaraiseksi. Lentoaseman henkilöstö tekee päivittäin töitä sujuvan matkustamisen puolesta ja kehittää aktiivisesti lentoaseman toimintoja.
”Lämpimät kiitokset teille kaikille – teette arvokasta työtä, joka näkyy ja tuntuu matkustajille joka päivä. Teidän ammattitaitonne, joustavuutenne ja sitoutumisenne ovat syy siihen, miksi Kittilän lentoasema on tunnettu laadukkaasta palvelustaan ja sujuvasta toiminnastaan. Kiitos siitä, että olette osa tätä tarinaa – ja sen tulevaisuutta.”
Matkustajat Pietilä toivottaa lämpimästi tervetulleeksi Kittilään ja Lappiin. Lapin talvikausi on juuri alkamassa ja koko lentoasemayhteisö on mukana toteuttamassa hienoa ja ikimuistoista Lapin matkailua.
Finavia juhlistaa Kittilän lentoaseman 50-vuotista historiaa tarjoamalla kakkukahvit lentoasemalla maanantaina 29.9.2025 kello 13–15. Lisäksi ohjelmassa on valokuvanäyttelyyn tutustumista ja kunnossapidon kaluston esittelyä.
Lue lisää:
Lapin lentoasemien kehittymisestä