Här är den nya ikoniska ingången på Helsingfors-Vanda: se de fantastisk bilderna

Utveckling
Published
05.06.2017 - 11:00
Pressmeddelande
På Helsingfors-Vanda inleds nästa skede av Finavias storinvestering, när flygplatsens incheckning och ankomsthall samt arrangemangen kring kollektivtrafiken förnyas. Framför den nuvarande terminalen kommer i början av 2020-talet ett helt nytt område för betjäningen av flygpassagerarna att stå klart.

Finavia ordnade en planeringstävling om utvidgningen av terminal 2 och resultaten av tävlingen publicerades den 5 juni 2017. Tävlingen vanns av den finländska arkitektbyrån Arkkitehtitoimisto ALA Oy:s förslag City Hall. I arbetsgruppen ingick även Arkkitehtitoimisto HKP Oy och Ramboll Finland.

Flygplatsens landmärke är det imponerande taket av trä över ingången och den rymliga centrumplatsen på området framför ingången. En av förebilderna för taket är Tapio Wirkkalas skulptur Ultima Thule, tillverkad av flygplansfaner.

Laila Pullinens verk Aurinko tunturissa har funnits på flygplatsen sedan 1969. Pullinens kopparrelief är ett uttryck för solen och Lapplands ståtliga fjällandskap. Det kan man också säga om den centrumplatsen i vågor som anläggs framför terminalen.

Tävlingsnämndens ordförande och flygplatschefen Ville Haapasaari vid Finavia beskriver det segrande förslaget City Hall som en helhet med en oförglömlig och öppen arkitektur.

– Helsingfors-Vanda har under årens lopp uppförts steg för steg och terminalens delar representerar planeringen och arkitekturen under de olika decennierna. City Hall samlar upp dem alla till en anslående helhet som erbjuder en smidig passageväg, från terminaldörren till sittplatsen i flygplanet, säger Haapasaari.

Så här ser utvidgningen ut – En elegant flygplats tar emot passagerare som anländer till Finland

Terminalen utvidgas med en ny incheckning, säkerhetskontroll, bagageöverlåtelse och samt en ny mottagning av flygpassagerare.

De nuvarande avgångs- och ankomsthallarna i terminal 2 byggs helt om till portområde. På flygplatsen uppförs sålunda ett stort nytt område för passagerarna och det uppkommer möjligheter att utveckla ett mångsidigare tjänsteutbud än tidigare.

– Den förnyade flygplatsen Helsingfors-Vanda erbjuder också dem som kommer till Finland en utmärkt tjänsteupplevelse och ett positivt första intryck av vårt land, säger Haapasaari.

Utvidgningen byggs där det nuvarande parkeringsområde P1/P2 finns. Ingången kompletteras genom en öppen plats framför terminalen.

Byggandet inleds tidigast efter sommaren 2018.

City Hall-förslagets arbetsgrupp och syfte

Syftet med planeringstävlingen var att ta fram ett förslag inte enbart för utvidgningen av terminal 2 utan också för en områdesplan för flygplatsen. Så kan flygplatsen bättre än tidigare bli en del av de andra trafikformerna.

– Helsingfors-Vanda är redan nu en viktig europeisk knutpunkt för flygtrafiken och en av de största koncentrationerna av buss- och tågtrafik i Finland. Därifrån reses även landvägen och sjövägen till Ryssland, Tallinn, Baltikum och de nordiska länderna, säger Haapasaari.

Bakom förslaget som vann planeringstävlingen står en arbetsgrupp i vilken ingår ALA Oy:s arkitekter SAFA Juho Grönholm, Antti Nousjoki och Samuli Woolston jämte assistenterna arkitekterna SAFA Lotta Kindberg, Pauliina Rossi och Petri Herrala och arkitekturstuderande David Gallo och Rachel Murray. Medverkande var även arkitekterna SAFA Pekka Leskelä och Mikko Suvisto från HKP samt Jukka Sirén från Ramboll Finland. Som konsulter medverkade Pekka Kuorikoski, Pekka Ahola, Juha Åberg, Rauno Laatikainen och Juho Suolahti från Ramboll Finland. För visualiseringen svarade VIZarchs Petra Grísová, Vratislav Zíka och Jakub Frolík.

– Flygplatser hör till de få typologiskt nya, moderna byggnaderna. Passagerare strömmar kontrollerat genom dem och verksamheten är processaktig, men deras yttre och stämningen i dem är alltid betydelsefulla. Flygplasten är startpunkten för äventyr och en plats som välkomnar dig. I planeringen av City Hall har vi inte heller glömt skönheten och romantiken, säger Juho Grönholm, delägare i Arkkitehtitoimisto ALA. 

Planeringsprojektet har delvis finansierats av Europeiska unionens CEF-program.

 

Euroopan Unionin osittain rahoittama.