Hoppa över navigering

Finavia presenterar vinterunderhållets bestar – så här går vintern på Helsingfors-Vanda flygplats

Article published
30.11.2023 kl 08:49
Cleaning snow on runway.
Människor & Luftfart
De flera kilometer långa landningsbanorna och uppställningsplattorna på Helsingfors-Vanda flygplats hålls i gott skick genom hela den snöiga vintern. Det skulle inte vara möjligt utan de enorma och kraftiga specialfordonen som körs av kvalificerad underhållspersonal.

För att flygtrafiken ska hållas i gång genom Finlands långa och snöiga vintrar måste vinterunderhållsmaskinerna vara kraftiga.

– Vi har 13 minuter på oss att ploga rent det 3 500 meter långa och 55 meter breda landningsbanområdet. För att lyckas behöver vi väldigt stora och effektiva maskiner, säger Pyry Pennanen, Finavias underhållschef för Helsingfors-Vanda flygplats.

Monstruösa maskiner plogar snön från landningsbanorna

Helsingfors-Vanda flygplats vinterunderhållsmateriel består av cirka 200 fordon och maskiner. Vinterunderhållets kronjuveler är Vammas PSB-5500-borstblåsarfordon som utvecklats på plats. De högeffektiva och kursstabila multifunktionella snöplogarna är gjorda för finländska flygplatsförhållanden.

Förkortningen PSB kommer från orden plow, sweep, blow – maskinen plogar, borstar och blåser snö samtidigt. Siffran 5500 anger maskinens arbetsbredd på 5,5 meter.

– Dessa 25 meter långa monster avlägsnar snö från landningsbanorna och uppställningsplattan. Akterfläkten lägger sista handen vid arbetet, förklarar Pennanen.

– Man ser inte maskiner av den här storleken på Ring III.

Borstblåsaren matchas av de högpresterande snöslungorna som tack vare sina 1 200–1 500 hästkrafter kan slänga snö upp till 50 meter åt sidan.

– Vi kallar dem våra stora bestar för att de är så stora och skrämmande.

Snöröjningsoperationen är ett samspel mellan de olika bestarna: först plogas snön från landningsbanan till sidan med borstblåsarna. För att slutföra arbetet och göra landningsbanan tillräckligt ren, följer en massiv snöslunga borstblåsarna och slänger snön långt in i banans sidoområden.

Tempot i vinterunderhållet är högt, och bjässarna har inte tid att slöa på landningsbanorna.

– Vi måste kunna köra 30 km/h med snöslungorna för att hålla tidtabellen. För stora maskiner är det en rasande fart, särskilt på dagar då snön är hård eller våt.

lumiharjapuhallin

Även mindre monster har sin plats

Mindre monster, såsom hjullastare, traktorer, lastbilar och kemikaliespridare, behövs också på vintern.

– Inte alla av dem når monsternivå när det gäller storlek eller effekt, men de är desto viktigare för flygplatsens underhåll.

Tack vare de stora men smidiga hjullastarna kan snö som kommit med vinden och hopat sig i drivor snabbt tas bort från uppställningsplattan. Föraren måste emellertid vara uppmärksam.

– Det är mycket trafik på uppställningsplattan, så vaksamhet krävs från hjullastarföraren. Lyckligtvis har våra proffs också det här under kontroll.

Kemikaliespridarna ser till att det inte blir halt på landningsbanorna.

– Vi applicerar halkbekämpningsmedel på landningsbanorna så effektivt som möjligt så att två lastbilar kör sida vid sida, med 25 meter breda spridare monterade bakom dem som pekar mot sidorna som armar. När man kör dem, måste man se sig för när man svänger.

Traktorer försedda med borstar ser för sin del till att flygplan som landar hittar vägen från landningsbanan till passagerarbryggan.

– Vid taxning på flygplatsen navigerar flygplanskaptenen genom att följa de gula linjerna som målats på beläggningen. Vi borstar bort snön från de här linjerna.

Piikkisika -niminen lumilaite

Fyrhjulsdrivna terrängbilar och skåpbilar i centrum för flygsäkerheten

Förutom de massiva arbetsmaskinerna är de viktigaste fordonen för flygplatsmiljöns vintersäkerhet vanliga fyrhjulsdrivna terrängbilar och skåpbilar. Vinterunderhållets skiftledare använder dem för att mäta friktion på landningsbanorna och bedöma förhållandena.

– Rapportering av flygplatsförhållanden är en av luftfartssäkerhetens huvuduppgifter. Underhållet av landningsbanorna är viktigt, men det är minst lika viktigt att rapportera de faktiska förhållandena till flygtrafikledningen och flygplanen. Så kan alla förbereda sig för vintriga förhållanden på rätt sätt.