Hoppa över navigering

Helsingfors-Vanda flygplats 70 år – från anspråkslös träbarack till visitkort för Finland

Article published
20.07.2022 kl 08:41
Vanha kuva Helsinki-Vantaan ensimmäisestä parakkiterminaalista
Människor & Luftfart
Helsingfors-Vanda byggdes ursprungligen i en ödemark och har på 70 år utvecklats till en flygplats som hör till de bästa i världen när det gäller servicenivån.

Sommaren 1952 öppnades flygplatsen som finns i Vanda för OS i Helsingfors. Slutarbetena pågick fortfarande efter OS, och nya Helsingfors-Vanda flygplats invigdes officiellt den 24 oktober 1952.

Till en början hade Helsingfors-Vanda flygplats bara en landningsbana, en uppställningsplatta och en träbarack som gav passagerarna skydd mot vädret. Den egentliga stationsbyggnaden färdigställdes 1969. Antalet passagerare ökade, flygningar öppnades till allt fler destinationer, terminalen utvidgades och servicen förbättrades från år till år.

I slutet av 1990-talet brottades Helsingfors-Vanda redan i flygplatsernas tungviktsklass: 1998 valdes flygplatsen för första gången till världens bästa i fråga om servicenivån. Sedan dess har flygplatsen fått många utmärkelser. Den senaste utmärkelsen var att Helsingfors-Vanda 2022 valdes till norra Europas bästa flygplats.

På 2010-talet blev Helsingfors-Vanda en viktig europeisk flygplats. Den har utvecklats till en av Europas ledande flygplatser för långdistansflyg och en populär transitflygplats för flygtrafik mellan Asien och Europa.

– Redan i början av 2010-talet började vi på allvar fundera över hur vi ser på framtiden och hur vi förbereder oss för den. När Finavias investeringsprogram inleddes på Helsingfors-Vanda 2013 beslöt vi att göra detta till en flygplats av världsklass som fungerar som Finlands visitkort för världen, säger Ulla Lettijeff, flygplatschef på Helsingfors-Vanda flygplats.

Vi tänker alltid på kunden – både ris och ros är välkomna

Med investeringen har Helsingfors-Vanda flygplats expanderat och fått ett mer verkningsfullt utseende, samt rikligt med nya och förnyade lokaler och tjänster.Utöver avancerade tekniska funktioner och en gripande arkitektur är också kundernas upplevelser av hur de kan uträtta ärenden på flygplatsen mycket viktig för utvecklingen.

– För oss räcker det inte med att Helsingfors-Vanda ser imponerande ut, allt ska också fungera. Vi tänker alltid på vad kunden vill ha – vare sig det gäller passagerare eller flygbolag.

Vi samlar kontinuerligt in respons från kunderna. Mest beröm får flygplatsens tydlighet, den vackra arkitekturen och den utmärkta servicen. Responsen återspeglar också passagerarnas höga förväntningar på en flygplats av världsklass.

– Att ge sig iväg på en resa är årets mest efterlängtade ögonblick och därför vill passagerarna att allt ska fungera perfekt. Möten med kunder och direkt respons är mycket värdefullt för oss. Därigenom kan vi ytterligare förbättra verksamheten.

Framgång kräver passion och samarbete

Utvecklingsprogrammet på Helsingfors-Vanda har pågått i nästan tio år. Utöver Finavias personal har alla företag och myndigheter som verkar på flygplatsen deltagit. Hela flygplatsens personal har spelat en viktig roll.

– Vårt samarbete löper smidigt. Kärnan i framgången är uttryckligen det, att alla är involverade.

Investeringsprogrammet är på målrakan, men utvecklingen av Helsingfors-Vanda fortsätter

Finavias tioåriga investeringsprogram på en miljard euro avslutas sommaren 2023. Då kommer också en helt förnyad hall för bagageutlämning att vara tillgänglig. Utvecklingsarbetet fortsätter även efter att programmet avslutats.

– En flygplats är aldrig färdig. Det finns alltid utrymme för förbättring. Vi måste till exempel ständigt ta hand om landningsbanor och den övriga infrastrukturen, och vi måste hela tiden vara beredda att agera smidigt.

Bild: Börje Hielm / Flygmuseum.