På grund av situationen ställer flygbolaget Finnair in flyg och omdirigerar passagerare till genomförbara flyg.
Effekterna kan märkas redan före och efter arbetsnedläggelserna. När flygbolaget omdirigerar passagerare från inställda flyg på grund av arbetsnedläggelsen ökar antalet passagerare på andra dagar, och väntetiderna vid olika serviceställen på Helsingfors-Vanda flygplats kan vara längre än vanligt.
Situationen kan också påverka regionala flygplatser om flyg från Helsingfors-Vanda ställs in. Beslutet om att ställa in flyg fattas alltid av flygbolaget.
Arbetsnedläggelsen påverkar en del av markserviceverksamheten på Helsingfors-Vanda. Därför kan det förekomma förseningar vid transport av bagage till och från flygplanen. På grund av detta kan bagageutlämningstiderna vara längre än vanligt på grund av arbetsnedläggelsen. Flygbolaget ansvarar alltid för bagageutlämningen.
Instruktioner till passagerare
Vi ber passagerare att följa sitt flygbolags instruktioner angående sin flygning och ankomst till flygplatsen. Flygbolagen kommunicerar eventuella ändringar direkt till sina kunder.
Se till att flygbolaget har dina aktuella kontaktuppgifter.
Finnair har publicerat ett resemeddelande med särskilda instruktioner för resenärer. Meddelandet finns på Finnairs webbplats på engelska.
Vid problem med bagageutlämningen, kontakta ditt flygbolag. Det finns servicepunkter för flygbolagen i bagageutlämningshallen. Dessutom erbjuder många flygbolag elektroniska kundformulär som passagerare kan fylla i om bagaget inte anländer till bagageutlämningsbanden.
Finnair har publicerat ett pressmeddelande om situationens effekter på sin webbplats den 5 juni 2025.
Vi beklagar besväret för passagerarna. Flygplatsbolaget Finavia är inte part i arbetsnedläggelsen och arbetsnedläggelsen påverkar inte Finavia.