Spårvägsalliansen tar tillsammans med Finavia fram en kompletterande plan för spårvägen i området nära flygplatsens terminal.
Planen omfattar en ny ändhållplats med tillhörande arrangemang samt en kostnadsbedömning. Beslut om placeringen av ändhållplatsen vid flygplatsen fattas senast i slutet av 2027.
"Vi är mycket nöjda med beslutet att de politiska beslutsfattarna i Vanda är beredda att ge spårvagnsalliansen i Vanda mandat att planera en spårväg ända till flygplatsen i samarbete med Finavia. På det här sättet kan fördelarna med spårvägen tas i bruk så snabbt som möjligt", kommenterar Tero Anttila, biträdande stadsdirektör för Vanda stads stadsmiljösektor.
Vandaspårvagnen stärker ytterligare Helsingfors-Vanda flygplats ställning som en knutpunkt för olika trafikformer. Det ökar också livskraften och attraktiviteten hos det betydande arbetsplatscentrum som flygplatsområdet och Aviapolis utgör.
"Vi är mycket glada över Vanda stadsfullmäktiges positiva beslut om att inleda spårvagnsprojektet i Vanda. Goda och omfattande trafikförbindelser är en styrka för flygplatsen, och de betjänar förutom passagerarna även hundratals företag och deras tusentals anställda som verkar i området. Vi har diskuterat de olika hållplatsalternativen med spårvagnsalliansen och samarbetet har varit gott. De alternativ som nu behandlas, och som utgör grunden för den närmare planeringen, kan ur Finavias perspektiv definitivt genomföras på flygplatsen", kommenterar Ulla Serlenius, direktör för Finavias kommersiella verksamhet och fastighetsutveckling.
Spårvagnsalliansen och Finavia utreder två olika placeringsalternativ för spårvagnslinjens ändhållplats för en kompletterande plan. Det första alternativet ligger på Terminalvägen och det andra på Televägen. Under utredningsarbetet vill man skapa en god förståelse för hur de olika alternativen stöder en god kundupplevelse och smidiga trafikförbindelser i flygplatsens kärnområde samt hur de påverkar flygplatsområdets utveckling under de kommande decennierna. Helsingfors-Vanda flygplats är ett område med kritisk infrastruktur, så även helhetssäkerhetsaspekterna beaktas i planeringen. Dessutom görs en kostnadsberäkning för genomförandet.
"Redan i detta skede har kartläggningarna visat att båda alternativen orsakar betydande förändringar på ett stort område på flygplatsen. En ändhållplats på Terminalvägen skulle orsaka stora förändringar i landtrafiken på flygplatsområdet, och en ändhållplats på Televägen skulle orsaka förändringar i området med uppställningsplattor som flygtrafiken använder. Detaljerna i båda hållplatsalternativen utreds jämlikt för att flygplatsens utveckling möjliggörs även i framtiden", fortsätter Serlenius.
Finavia äger flygplatsbyggnaderna på Helsingfors-Vanda, fastigheterna i deras omedelbara närhet och markområdena i närheten av flygplatsen.
Bild: Alternativ för ändhållplatsen som kartlagts för komplettering av projektplanen: alternativ 1, Terminalvägen (avstånd till terminalen ca 365 meter) och alternativ 2, Televägen (avstånd till terminalen ca 345 meter).
Mer information för media
Vanda stad
Tero Anttila
biträdande stadsdirektör, stadsmiljösektorn
[email protected]
tfn 040 640 3084
Finavias media desk
[email protected]
tfn 020 708 2002