Hoppa över navigering

Ett verk utan titel har tagit emot resenärer på flygplatsen i 62 år – den värdefulla keramikreliefen får ett nytt hem på Helsingfors-Vanda

Article published
28.09.2021 kl 15:36
Havainnekuva Schultz-Kölnin taideteoksesta uudessa matkakeskuksessa.
Karl Heinz Schultz-Kölns relief har redan dekorerat väggarna på Helsingfors-Vanda flygplats i över 60 år. I samband med utbyggnaden vid terminal 2 får konstverket ett nytt hem i tågstationen av den multimodala resecentralen som byggs vid flygplatsen. Där tar det emot passagerare som anländer från staden.

I samband med utvecklingsprogrammet vid Helsingfors-Vanda får konstnär Karl Heinz Schultz-Kölns keramikrelief en ny boplats. Verket flyttas för den första gången på över 60 år till utsidan av terminalbyggnaden – till förbindelsekorridoren som hör till Helsingfors-Vandas utvecklingsprograms nya multimodala resecentrals tågstation. Till ett läge där resenärer som anländer från staden säkert kommer att lägga märka till det.

– Det underbara konstverket av keramik har funnits på flygplatsen redan innan många av oss. Från mitten av 1900-talet har det följt resenärer som anländer till flygplatsen, berättar Finavias utvecklingschef Merja Haapanen.

Reliefen har visats på många platser vid flygplatsen, såsom tullinjen och området för bagageöverlåtelse. Keramikern Schultz-Köln verkade som Arabias keramiker under 1950- och 1960-talen, då också keramikreliefen färdigställdes. Det modernistiska verket bildas av 54 skivor av prydnadsporslin och är fyra meter brett och tre meter högt.

Verkets historia börjar redan år 1959 

Verkets historia avslöjas i ett urklipp från tidningen Arkkitehti, som publicerats på 1960-talet: keramikreliefen utan titel placerades ursprungligen i flygplatspaviljongen Makaava pilvenpiirtäjä, som färdigställdes vid Helsingfors-Vanda flygplats år 1952.

Wärtsilä donerade verket till Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen och det placerades i anslutning till tullinjen i en byggnad som var menad att vara tillfällig. Enligt tidningen var tanken att ett keramiskt verk, i stället för en målad mural, kan förvaras och flyttas till ett nytt ställe.

Karl Heinz Schultz-Kölnin keramiikkareliefi

– Det var en överraskning för mig att reliefen var så gammal. Jag föreställde mig att verket var gjort för terminalen som Ström-Tuomisto planerade och som färdigställdes 1969, där det visades i bagageöverlåtelsen, berättar Haapanen.

– Jag kommer ihåg, vid början av min karriär på Finavia, när Ström-Tuomistos terminalbyggnad byggdes ut och verket flyttades till bagageöverlåtelse 2B, bakom band 31. Där har det dekorerat utrymmet tills de senaste åren.

Finländsk konst och design är en stor del av kundupplevelsen på flygplatsen 

 – Konst har definitivt en betydande roll för hur bra passagerare trivs på flygplatsen. Vårt mål har varit att hämta verk till flygplatsen, som berättar om finländskhet: detta verk påminner om den rika traditionen av keramisk utformning, berättar Haapanen. 

 – Tidningen Arkkitehtis urklipp från 1960-talet beskriver verket på ett nyanserat sätt: ’de dynamiska linjerna samt de icke-glaserade och glaserade delarna, ljusblå, orange, mörkgrön, tegelröd, mörkblå och ljusgrön är sinsemellan i en rik växelverkan ’. Speciellt på grund av sitt abstrakta motiv är verket ännu i dag mycket aktuellt och intressant.

I samband med ombyggnaden av terminal 2 erbjöds det stora verket en möjlighet att hitta en ny plats där det kan visas. Stämningen i den nya terminalen kommer att väldigt starkt reflektera finländsk natur och därför ville man hitta en annan mer lämplig plats för Schultz-Kölns abstrakta verk.

– Under åren 2014–2021 har verket varit gömt från blickar, men nu kommer det att fortsätta följa samma stig som det alltid har varit på: att välkomna passagerare som anländer till och avgår från flygplatsen.

I artikelserien Framtidens flygplats berättar vi historier och intressanta detaljer som ligger bakom Helsingfors-Vandas utvecklingsprogram. På Helsingfors-Vanda flygplats pågår det största utbyggnadsprojektet i flygplatsens historia. Syftet med Finavias jätteinvestering är att utveckla flygplatsens tjänster och kundupplevelse och stärka Helsingfors-Vanda flygplats position som Europas ledande transitflygplats.

Utveckling