Skip navigation

Finavia saa EU-rahoitusta Helsinki-Vantaan lentoaseman sähköistämishankkeeseen – merkittävä investointi kohti vähäpäästöisempää lentoliikennettä

Article published
21.11.2025 at 14:30
Helsinki-Vantaa airplane wing
Yritys
Finavialle on myönnetty EU:n rahoitustukea Helsinki-Vantaan lentoaseman asematasotoimintojen laajaan sähköistämishankkeeseen, jonka tavoitteena on vähentää paikoitettujen lentokoneiden päästöjä ja edistää koko lentoasemaekosysteemin siirtymää kohti vähäpäästöistä toimintaa. EU:n tuki kattaa hankkeesta enintään 30 prosenttia, yhteensä 5,6 miljoonaa euroa, koko investointisummasta, joka on 18,75 miljoonaa euroa.

Helsinki-Vantaan lentoasema saavutti oman toimintansa osalta nettonollapäästötason jo vuonna 2024. Nyt käynnistyvä sähköistämishanke mahdollistaa erityisesti lentoasemayhteisön muiden toimijoiden – kuten lentoyhtiöiden ja maahuolintayhtiöiden – päästöjen vähentämiseen. Tarjoamalla tehokkaat ja EU-vaatimusten mukaiset mahdollisuudet maasähkön ja esikäsitellyn ilman käyttöön Helsinki-Vantaalla, Finavia edistää koko toimialan siirtymää kohti vähäpäästöistä lentoliikennettä.

Hankkeessa rakennetaan ja otetaan käyttöön ratkaisuja, jotka mahdollistavat maasähkön ja esikäsitellyn ilman (PCA, pre-conditioned air) syötön paikoitetuille kaupallisen liikenteen lentokoneille. Tämä vastaa EU:n lainsäädännön vaatimuksiin, joiden mukaan suurten lentoasemien on tarjottava matkustajasilloilla varustetuilla konepaikoilla maasähköä ja esikäsiteltyä ilmaa vuoden 2030 loppuun mennessä. Samalla lisätään uusiutuvan energian tuotantoa ja varastointia, jotta lentoaseman energiainfrastruktuuri vastaa tulevaisuuden kuormitushuippuihin.

"Helsinki-Vantaan sähköistämishanke on yksi Finavian viime vuosien merkittävimmistä ympäristöinvestoinneista. Se tukee lentoyhtiöiden ja maahuolintayhtiöiden mahdollisuuksia vähentää päästöjään ja rakentaa kestävämpää lentoliikennettä”, sanoo Finavian turvallisuudesta, teknologiasta, infrasta ja ympäristöstä vastaava johtaja Jani Jolkkonen.

Tämän hetkisen suunnitelman mukaan hanke valmistuu syksyyn 2028 mennessä, hyvissä ajoin ennen EU-regulaation määräaikaa vuoden 2030 lopussa.

Kohti kestävää ilmailua

Finavian sähköistämishankkeella on merkittävä rooli lentoliikenteen päästöjen vähentämisessä Suomessa. Kun paikoitetut lentokoneet voivat tulevaisuudessa käyttää maasähköä ja esikäsiteltyä ilmaa omien sähkögeneraattoreidensa sijaan, paikalliset päästöt vähenevät merkittävästi.

"EU-rahoitus vahvistaa mahdollisuuksiamme toteuttaa pitkäjänteistä ilmastotyötä ja varmistaa, että Helsinki-Vantaa säilyy Pohjois-Euroopan edistyksellisimpien ja kestävimpien lentoasemien joukossa", Jolkkonen jatkaa.

Lentoaseman omistajana Finavia on kehittänyt lentoasemiaan niin, että niiden infrastruktuuri tukee myös muiden lentoasemalla toimivien yritysten vastuullisuustavoitteita. Yhtenä esimerkkinä ovat sähköajoneuvot, joille on latausasemia ympäri lentoasemaa. Helsinki-Vantaalla sähköautojen latauspisteitä on sekä matkustajien, työntekijöiden että lentoasemalla toimivien yritysten käytössä.

FINAVIA OYJ
Viestintä

Lisää tietoa aiheesta:
Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote 18.11.2025: Suomeen 10,6 miljoonaa euroa EU-rahoitusta vähäpäästöiselle liikenteelle>>