The Endless Runway 2000 crop (1).jpg
Julkaistu
9.8.2017 klo 09:00
Uutiskanava
Uutinen

Huippuasiantuntijan haastattelu: loputon kiitotie

Olisiko ympyrän muotoinen kiitotie vastaus lentoliikenteen kapasiteettihaasteisiin? Henk Hesselink Alankomaiden lentoliikennekeskuksesta kertoo 360-kiitotiestä, joka sallii koneiden laskun ja nousun mistä suunnasta tahansa.

Alankomaiden ilmailututkimuskeskus (Aerospace Centre, NLR) mukaan kapasiteettiongelmat ovat yksi merkittävimmistä tekijöistä, mitkä vaikuttavat lentoliikenteen kasvumahdollisuuksiin. Tutkimuskeskuksen tiedemiesten kehittämä loputon kiitotie pyrkii ratkaisemaan kiitoteiden käyttöön liittyvät haasteet.

Loputon kiitotie on ympyrän muotoinen ja mahdollistaa koneiden laskeutumisen ja nousun kaikista suunnista.

Loputon kiitotie on ympyrän muotoinen ja mahdollistaa koneiden laskeutumisen ja nousun kaikista suunnista. Kevyen ristituulen hyödyntämisen ja optimoitujen lähtö- ja saapumisreittien avulla ilmatilan käyttöä voidaan globaalilla tasolla vähentää. 360-kiitotiessä on 3–4 kilometrin halkaisija, jonka keskelle terminaali sijoittuu. 

Pääsimme jututtamaan Henk Hesselinkiä, joka työskentelee johtavana tuotekehityspäällikkönä Alankomaiden lentoliikennekeskuksessa. Hän kertoo lisää kiinnostavasta, EU-rahoitteisesta projektista.

Tutkimusta on tehty yhdessä hollantilaisten, saksalaisten, ranskalaisten, espanjalaisten ja puolalaisten tahojen kanssa. Ovatko nämä maat eniten kiinnostuneita loputtomasta kiitotiestä?

Maat valikoituivat projektiin sen perusteella, että niillä oli eniten tietoa tästä kehitysalueesta. Halusimme saada mukaan tahoja mahdollisimman laajalta maantieteelliseltä alueelta, ja erityisesti niistä maista, joiden kentillä on jo kapasiteettiongelmia. Mukana olevissa maissa on lentokenttiä, joissa voimme testata loputtoman kiitotien mahdollisuuksia. Työn rahoittaa osittain Euroopan komission seitsemäs puiteohjelma.

Kollegasi ja sinä katsotte tulevaisuuteen, vuoteen 2050 ja eteenpäin. Siihen mennessä lentoliikenne on kolminkertaistunut Euroopassa. Ovatko muut eurooppalaiset kentät tai kolmannet tahot olleet sinuun yhteydessä projektin tiimoilta?

Meihin ollaan oltu yhteydessä Kanadan, Intian, Pakistanin ja Australian lentokentiltä. Nämä yhteydenotot liittyivät kuitenkin lähitulevaisuudessa tehtäviin rakennusprojekteihin. Kuten mainitsit, projekti katsoo vuoteen 2050 ja myös siitä eteenpäin – meidän pitää kehittää konseptia ennen kuin voimme antaa suosituksia.

Alankomaissa on eräs lentokenttä, joka on todella kiinnostunut 360-kiitotiestä drone-kopterien vuoksi. Kyseisellä kentällä on hyvin rajallinen määrä kiitoteitä, mutta se haluaisi mahdollistaa jopa 300 kiloa kantavien rahtia kuljettavien drone-kopterien käytön. Nämä eivät ole siis pieniä, lelukaupasta ostettavia droneja, vaan suuria koptereita kiinteillä siivillä. 

"Kehityssuunta on kiinnostava, sillä rahtia kuljettavat drone-kopterit saattavat tehdä loputtoman kiitoradan käytöstä entistä tarpeellisempaa tulevaisuudessa."

Kehityssuunta on kiinnostava, sillä rahtia kuljettavat drone-kopterit saattavat tehdä loputtoman kiitoradan käytöstä entistä tarpeellisempaa tulevaisuudessa. Tarve kasvaa pienemmille koneille, jotka kuljettavat tavaraa esimerkiksi tuotteiden jakelukeskuksiin. Tällaisille koneille riittää jopa pienemmät kiitotiet, mitä olemme kaavailleet tutkimuksessamme. Tämä oivallus tukee loputtoman kiitotien käyttöä liiketoiminnallisesta näkökökulmasta. 

Millaista testausta olette tehneet tähän mennessä?

Olemme keskittyneet tutkimaan sitä, voisiko loputon kiitotie ratkaista lentoliikenteen kapasiteetti- ja meluongelmia. Tähän mennessä olemme tehneet tietokonepohjaisia simulaatioita. Seuraava askel onkin selvittää, miten oikea nousu ja laskeutuminen tapahtuisivat.

Käytännön asiat ovat merkittävä seikka, joten keskitymme seuraavaksi oikeiden lentokokeiden tekemiseen. Loputtoman kiitotien lopullinen toteutus ei luultavasti näytä siltä, mitä kuvittelemme nyt – opimme koko ajan valtavasti lisää uusista testeistä ja kokeista.

Millaiseen tarkoitukseen loputon kiitotie sopii parhaiten?

Loputon kiitotie toimii parhaiten sellaisissa paikoissa, jossa lentokentän kehittämiseen on tarjolla vain hyvin vähän tilaa. Se tarvitsee toimiakseen myös muuttuvia tuuliolosuhteita ja uuden infrastuktuurin, ja siksi myös suuria investointeja. Helpompaa on rakentaa konseptin avulla kokonaan uusi lentokenttä, mistä voisimme oppia paljon.

Mikä inspiroi sinua tutkimustyössäsi?

Yksi iso motivaattori itselleni on se, että työmme on todellista innovaatiota. Voimme nyt jo nähdä, että nykyistä infrastruktuuria pitää kehittää eri tavalla kuin aikaisemmin. Siksi tarvitsemme todellisia läpimurtoja, ja loputon kiitotie on yksi sellainen. Kehitystyötä ja uusien innovaatioiden etsimistä pitää ehdottomasti jatkaa: tulemme tarvitsemaan niitä!

Lisätietoja projetista löydät osoitteessa: http://www.endlessrunway-project.eu

Lue seuraavaksi

Huippuasiantuntijan haastattelu: loputon kiitotie

Olisiko ympyrän muotoinen kiitotie vastaus lentoliikenteen kapasiteettihaasteisiin? Henk Hesselink Alankomaiden lentoliikennekeskuksesta kertoo 360-kiitotiestä, joka...

Asiantuntijahaastattelu: Lentomatkustamisen tulevaisuus

Uusimpien teknologioiden ansiosta matkustajat liikkuvat lentokentillä entistä sutjakammin ja koneisiin tankataan vaihtoehtoisia polttoaineita.

Tällainen on uusi lentokoneiden koekäyttöpaikka

Finavia pyrkii omalla toiminnallaan edistämään rakenteilla olevan Aviapoliksen alueen viihtyvyyttä. Lentokoneiden moottoreiden testauksesta aiheutuvaa melua voidaan...

Mitsubishin hybridiauto opastaa lentokoneita Helsinki-Vantaalla

Suomen myydyin ladattava hybridiauto Mitsubishi Outlander PHEV on näkyvässä roolissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla.