Finavian historia

Finavian historia kulkee käsi kädessä kansainvälisen ilmailun ja muun yhteiskunnan kehityksen kanssa.

Lentoliikenne on jo sadan vuoden ajan merkinnyt suomalaisille mahdollisuutta pysyä mukana maailman kehityksessä, edistää ulkomaankauppaa ja solmia kansainvälisiä yhteyksiä. Tarvitsemme toimivaa ja monipuolista lentoliikennettä myös tulevaisuudessa. Suomelle on välttämätöntä olla osa globaalia lentoreittiverkostoa.

Pieni matkustaja ja Douglas DC-6B OH-KDA.

Kar-Airin Douglas DC-6B OH-KDA lähdössä ensimmäiselle maailmanympärimatkalle Helsingistä 19.6.1964 ja pieni matkustaja. Kuva: Ilmailumuseo

Kar-Airin Convair Metropolitan kesällä 1962. Poikaa avustamassa lentoemännät vas. Terhi Liede ja Marjatta Mänttäri.

Kar-Airin Convair Metropolitan kesällä 1962. Poikaa avustamassa lentoemännät vas. Terhi Liede ja Marjatta Mänttäri. Kuva: Ilmailumuseo.

1922: Yhtiön varhaishistoria lentokenttien omistajana ja hallinnoijana ulottuu vuoteen 1922, jolloin lentoliikenne liitettiin osaksi kulkulaitosministeriön (myöhemmin liikenneministeriö) hallinnonalaa. Sen vastuulle tulivat ilmailuviranomaisen roolin sekä lentoliikenteen ja lentokenttien kehittäminen.

1972: Lukuisten kehitysvaiheiden jälkeen liikenneministeriön ilmailuosasto sekä tie- ja vesirakennuslaitoksen lentokenttäosasto yhdistettiin Ilmailuhallitukseksi 1.3.1972. Ilmailuhallituksen hallintaan tuli 20 lentoasemaa, joista kuudellatoista oli säännöllistä liikennettä ja neljällä yhteistoimintalentoasemalle oli pysyvästi sijoitettu Ilmavoimien lennosto.

Presidentti Kekkonen laskeutumassa lentokoneesta.

Tasavallan presidentti Urho Kekkonen laskeutumassa alas koneesta Aero Oy:n portaita vuonna 1967. Kuva: Ilmailumuseo.

1991: Kansainvälisen yksityistämiskehityksen myötä myös Suomen ilmailuhallinnon rahoitus haluttiin erottaa valtion budjetista. Ilmailuhallitus muuttui liikelaitokseksi vuonna 1991. Uudelle Ilmailulaitokselle tämä merkitsi lisääntynyttä taloudellista itsenäisyyttä ja mahdollisuutta kehittää liiketoimintaa ja lentoasemien palveluja. Viranomaistehtävien hoitaminen eriytettiin omaksi, riippumattomaksi Lentoturvallisuushallinnokseen.

2006: Ilmailulaitos otti käyttöön uuden nimen Finavia vuonna 2006. Samaan aikaan Lentoturvallisuushallinto siirtyi täysin erilliselle virastolle, Ilmailuhallinnolle. Finavian rooli liiketoimintaa harjoittavana organisaationa korostui entisestään. Sen hallinnassa oli 25 lentoaseman infrastruktuuri ja lennonvarmistuspalvelut.

2010: Finavia Oyj perustettiin 1.1.2010, kun Ilmailulaitoksen liiketoiminnot siirrettiin kokonaan valtion omistamalle yhtiölle.

2017: Lennonvarmistus- ja lennonjohtopalvelut eriytettiin omaksi yhtiökseen (ANS Finland) 1.4.2017.

Finavialle myönnetyt palkinnot ja tunnustukset

Lentoasemaverkoston historia

1918: Utti ja Lappeenranta
1929: Kauhava
1935: Turku (Artukainen), 1.siviili-ilmailulentoasema vuoteen 1955
1936: Joroinen (myöh. Varkaus) ja Helsinki-Malmi
1937: Tampere (Härmälä) vuoteen 1979 ja Maarianhamina
1938: Vaasa
1939: Kemi (myöh. Kemi-Tornio), Luonetjärvi (myöh. Jyväskylä), Pori, Halli
1940: Rovaniemi ja Kuopio
1941: Joensuu
1943: Ivalo
1952: Helsinki (myöh. Helsinki-Vantaa)
1953: Oulu
1955: Turku (Rusko)
1957: Kajaani
1960: Kruunuby (myöh. Kokkola-Pietarsaari)
1972: Kuusamo
1974: Savonlinna
1975: Kittilä
1979: Tampere-Pirkkala
1980: Enontekiö
2015: Kauhavan lentokenttä Kasvuyrittäjät Oy:n omistukseen
2016: Lappeenrannan lentoasema Lappeenrannan kaupungin omistukseen, Varkauden lentoasema valvomattomaksi lentopaikaksi
2017: Helsinki-Malmin lentoasema Helsingin kaupungille
2021: Enontekiön lentoasema siirtyi Enontekiön kunnan omistukseen

Helsinki-Vantaan historia

Tutustu Suomen suurimman lentoaseman käänteisiin.