Hyppää pääsisältöön

Stefan Lindforsin jättikokoinen lintuveistos on tänään kohonnut Helsinki-Vantaan maamerkiksi

Lehdistötiedote
Julkaistu
22.08.2017 klo 11:35
Suomalaisen sisustusarkkitehti ja kuvanveistäjä Stefan Lindforsin suurikokoinen, lintua muistuttava veistos on pystytetty lentoaseman sisäänajotien varrelle. Finavia on tilannut taideteoksen Suomi 100 -juhlavuoden ja Helsinki-Vantaan eteläsiiven avajaisten kunniaksi.

Finaviassa on jo pitkään suunniteltu sopivan maamerkin sijoittamista Helsinki-Vantaalle paikkaan, josta se näkyisi lentoasemalle saavuttaessa ja sieltä lähdettäessä. Suurikokoinen Lindforsin veistos on komeillut Helsinki-Vantaan sisäänajotien varrella tiistaiaamusta alkaen.

Teoksen viimeistely on vielä kesken. Taideteos valmistuu torstaihin 24. elokuuta mennessä.

– Lintua muistuttava veistos lentoaseman tunnisteena on oiva jatkumo taidelentoasemakonseptillemme ja upea tervetulotoivotus lentoasemalle saapuville matkustajille. Haluamme samalla omalta osaltamme kantaa vastuuta suomalaisen taiteen ja muotoilun puolesta Suomi 100 -juhlavuonna, sanoo lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari Finaviasta.

Lindforsin 16 metriä korkea veistos liikkuu tuulen voimalla kuin jättimäinen tuuliviiri. Teoksen valtava purje toimii paitsi energianlähteenä myös valkokankaana. Lennokkaan otuksen siipiin kiinnitetyt projektorit heijastavat viestejä lentoasemalle saapuville vieraille.

– Veistokseni on lentävä fantasia. Se liikkuu ikuisesti ja arvaamattomasti tuulen voimalla ylpeänä meidän yläpuolellamme. Teokseni toinen ulottuvuus paljastuu, kun se puhuu meille heijastetun kuvan kautta uutta asiaa ja tietoa päivästä toiseen, vuodesta seuraavaan, kertoo Lindfors.

Lindforsin mukaan siivekäs veistos muistuttaa lintua, joka symboloi ilmailua ja kansoja yhdistävää kommunikaatiota. Se sopii hyvin lentoasemalle varsinkin nyt, kun Helsinki-Vantaa uudistuu ja laajenee Finavian merkittävän investointiohjelman myötä.

Teoksen nimi on vielä avoin. Finavia etsii teokselle nimeä kaikille avoimella nimikilpailulla, joka käynnistyy lähiaikoina. Finavia tiedottaa nimikilpailusta erikseen. Tavoitteena on julkistaa teoksen nimi Suomen itsenäisyyspäivän aattona 5. joulukuuta 2017.

Finavian taidekokoelmaan kuuluu jo entuudestaan Lindforsin sudenkorentoa muistuttava Concorde-teos, joka alun perin hankittiin entiseen kotimaanterminaaliin vuonna 1993. Sieltä teos on sittemmin siirretty uuteen paikkaan. Nyt se liitää kaukolentojen alueella, uuden eteläsiiven katon rajassa.

Veistoksen sisarteos, 10 metriä korkea Aviator Solaris, paljastettiin Vaasan lentoaseman sisääntuloväylällä vuonna 2013. Se on Veljekset Gröndahlin säätiön ja Finavian yhteishankinta.

Lindfors on myös suunnitellut Helsinki-Vantaan matkatavaraluovutusaula 2B:n vuonna 201. Kansainvälinen lentoasemajärjestö ACI (Airport Council International) valitsi sen maailman kymmenen innovatiivisimman lentokenttätoteutuksen joukkoon. 

Finavian Design-vuonna lanseeraama taidelentoasemakonseptin eli Art Port -konseptin tavoitteena on tarjota matkustajille uudenlaisia ja yllätyksellisiä palveluita. Lentokenttäelämykset ovat hyvä keino erottautua muista kansainvälisistä vaihtokentistä. Taide vaikuttaa myönteisesti matkustajien tyytyväisyyteen ja on siksi myös osa Finavian asiakaskokemuksen kehittämistä.

Eteläsiipi on osa Finavian 900 miljoonan euron kehitysohjelmaa, jonka tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa sekä kansainvälisessä lentoasemien kilpailussa että Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen merkittävänä solmukohtana. Kansainvälisesti kilpailukykyinen lentoasema on koko Suomen hyvinvoinnin kannalta tärkeä ja sen avulla voidaan säilyttää suomalaisten hyvät lentoyhteydet ympäri maailmaa. Laajennuksen ansiosta lentoasemalla voidaan tulevaisuudessa palvella lähes 30 miljoonaa vuotuista matkustajaa.

Stefan Lindforsin haastattelu

Matkustus