Hyppää pääsisältöön

Tiesitkö, että Helsinki-Vantaa on hiilineutraali lentoasema? Näissä viidessä asiassa hiilineutraalius toteutuu

Julkaistu
06.02.2018 klo 11:00
Helsinki-Vantaa
Helsinki-Vantaan lentoasema on virallisesti hiilineutraali. Mutta mitä se on vaatinut? Ainakin seuraavat viisi muutosta.

1.Aurinkovoimala lentoaseman katolla  

Kesän 2017 lopulta alkaen Helsinki-Vantaan lentoaseman katolla on pyörinyt Finavian aurinkovoimala. Voimala sijaitsee terminaali 2:n katolla, ja Finavia aikoo laajentaa sitä parhaillaan rakennettavan länsisiiven ylle. 

Kun voimala on täydessä mitassaan, katetaan sen tuottamalla energialla 10 prosenttia uusien terminaaliosien sähkönkäytöstä. Koko järjestelmän nimellisteho on 500 kWp.  

– Kyseessä on valmistuessaan yksi Suomen suurimmista aurinkosähköyksiköistä, ja se on Pohjoismaiden suurin lentoasemalla sijaitseva aurinkovoimala, Finavian ympäristöasiantuntija Johanna Kara sanoo. 

Aurinkopaneelien asentaminen lentoasemalle oli erityisen tarkkaa työtä. Ne eivät saa tuottaa lentäjiä häiritseviä heijastuksia. 

– Tavoitteena on, että vuoden 2018 aikana tieto siitä, kuinka paljon energiaa aurinkovoimala tuottaa, saadaan myös yleisön ulottuville. 

2.Asematasobussit kulkevat jätteistä tehdyllä dieselillä  

Matkustajia terminaalista koneelle ja takaisin Helsinki-Vantaalla kuljettavat Finavian asematasobussit käyttävät uusiutuvaa dieselpolttoainetta. Se on valmistettu 100-prosenttisesti jätteistä ja tähteistä. Uusiutuvan dieselin käyttö leikkaa hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia normaalin dieselin käyttöön verrattuna. 

– Maailmalla harvat lentoasemat käyttävät uusiutuvaa polttoainetta. Meille etu on, että sitä valmistetaan ihan nurkan takana Porvoossa Nesteen jalostamolla, Kara kertoo. 

Tarkoituksena on, että vuoden 2018 lopussa Finavian koko diesel-kalusto Helsinki-Vantaalla käyttäisi uusiutuvaa polttoainetta. 

– Esimerkiksi lumiaurat ja harjapuhaltimet kuitenkin käyttävät vielä toistaiseksi polttoöljyä, Kara huomauttaa.    

3.Valaisimet vaihdetaan led-valoihin     

Aina kun Helsinki-Vantaan lentoasemalla uusitaan valaistusta, Finavia vaihtaa lamput led-valaisimiin. Ledit auttavat säästämään lentoaseman energiakuluissa pienen kulutuksensa vuoksi. Niissä on myös muita hyviä puolia: ne syttyvät välittömästi, eivät sisällä elohopeaa ja ovat tehokkaita ja pitkäikäisiä. 

– Jos käyttökohteessa vain voi käyttää lediä, ja onneksi usein voi, vaihdamme siihen sellaisen, Kara sanoo. 

Energiansäästöstä löytyy laskelmiakin: esimerkiksi kun parkkitalo P5:n valaistus vaihdettiin ledeihin, tuli energiankulutuksessa säästöä 85 prosenttia. 

Energiansäästöä Finavia saa aikaiseksi myös älykkäällä valaistuksen ohjaamisella. Valot palavat liiketunnistimien ohjaamana niissä osissa rakennusta, joissa se on mahdollista. 

4.Tuulisähkö ja päästöjen kompensointi 

Kaikkia päästöjä lentoaseman ylläpidosta on mahdoton kokonaan välttää, vaikka esimerkiksi käytettävä sähkö on Pohjoismaisilta sähkömarkkinoilta hankittavaa tuulisähköä.  

Hiilineutraalius saavutetaan lopulta siten, että Finavia hankkii vapaaehtoisilta hiilimarkkinoita päästöyksiköitä sellaisen määrän, joka kattaa sen omat, ei-vältettävät päästöt. Vuoden 2016 päästöt kompensoitiin päästöyksiköillä, jotka olivat kertyneet Intiassa tehdyistä tuulivoima- ja biokaasuhankkeista. 

5.Muiden sitouttaminen päästöjen vähentämiseen 

Finavia on ollut mukana lentoasemien päästöjen vähentämiseen keskittyvässä kansainvälisen lentoasemajärjestön ACA-ohjelmassa (Airport Carbon Accreditation) vuodesta 2011. Hiilineutraliteetin myötä Finavialla on myös velvollisuus olla tietoinen muiden lentoasemalla toimivien tahojen toiminnasta kestävän kehityksen näkökulmasta. Yrityksiä on laajalla skaalalla aina cateringista ja siivouksesta koneiden tankkaamiseen ja matkustajien ja laukkujen kuormaamiseen. 

– Käymme jatkuvaa vuoropuhelua lentoyhtiöiden ja maahuolintayritysten kanssa ja etsimme keinoja, miten voimme tukea niitä tekemään vähäpäästöisempiä valintoja, Kara sanoo. 

Lentoliikenteen maa- ja matkustajapalveluita tuottavilla yhtiöillä on käytössään erilaista työkone- ja laitekalustoa. Yhtiöiden kalusto on asteittain siirtymässä sähkökäyttöiseksi, ja jo nyt esimerkiksi osa lentokoneiden ulostyönnöistä tehdään sähkökäyttöisillä ns. push-back traktoreilla. 

– On koko lentoliikennetoimialan etu, että saamme vähennettyä päästöjä kaikissa osissa toimialaa. 

Finavia on itse merkittävä tuotteiden ja palvelujen hankkija. Myös kilpailutuksissa ja hankintoja tehtäessä otetaan huomioon ympäristö- ja muita vastuullisuusvaatimuksia.

Lue ilmailualan ilmastonmuutoksen vastaisesta työstä  

Näin Finavia taistelee ilmastonmuutosta vastaan 

 

Kehitys Matkustus