Talvi ei siis pääse yllättämään, sillä tulevan kauden suunnittelu alkaa heti edellisen päätyttyä. Talven aikana saaduista opeista rakennetaan entistä tehokkaampia prosesseja, jotta jokainen lumihiutale kohtaa täsmällisesti suunnitellun toimintamallin ja osaavan tiimin. Finavian Snowhow on yhdistelmä huippuluokan kalustoa, kokemusta ja yhteistyötä, joka pitää Suomen lentoasemat auki säässä kuin säässä.
Talveen varautuminen alkaa jo keväällä
Finavian kunnossapidon ammattilaisille seuraavan talven valmistelut alkavat jo keväällä. Yli 200 koneen talvikalusto – harjapuhaltimet, lingot, pyöräkuormaajat ja liukkaudentorjunta-aineiden levittimet – käy läpi perusteellisen huollon, päivitykset ja testit. Samalla varmistetaan henkilöstön osaaminen ja koulutus.
Uusien kausityöntekijöiden rekrytointi käynnistyy jo toukokuussa, jotta tiimit ovat valmiina lokakuussa talvikauden alkaessa.
Kevät ja kesä tuovat mukanaan myös kesäkauden kunnossapitotyöt. Laajoilla lentoasema-alueilla niitetään satoja hehtaareja nurmikkoa, hoidetaan puustoa, ehostetaan kiitoteiden ja rullausteiden maalausmerkintöjä, ja huolletaan sähkölaitteistoja. Lentoasemien infrastruktuuri inventoidaan, jotta kunnossapitotoimet voidaan kohdistaa oikein. Finavia toteuttaa vuosittain sekä pienempiä ylläpitohankkeita että mittavia peruskorjauksia, joiden arvo on yhteensä 8–17 miljoonaa euroa.
Valmius nousee ja yhteistyö tiivistyy syksyn lähestyessä
Lokakuussa käynnistyy ympärivuorokautinen talvitoiminta. Finavian kunnossapidon, lennonjohdon ja asematason ammattilaisten yhteistyö on hiottu saumattomaksi. Talvikunnossapidon prosesseja käydään läpi ja harjoitellaan käytännössä, jotta ensimmäisen lumisateen sattuessa kaikki toimii sujuvasti ja turvallisesti.
Sääennusteet ja sensoridata tarjoavat reaaliaikaista tietoa sääparametreista, joita seurataan jatkuvasti ja käytetään päätöksenteon tukena. Tavoitteena on, että toimenpiteet voidaan käynnistää juuri oikeaan aikaan – usein jopa ennakoiden.
Tässä vaiheessa kaiken tulisi olla valmista. Päätavoitteena on varmistaa turvallinen lentoliikenne kaikissa sääolosuhteissa.
Kun lumi saapuu, koneet toimivat minuuttiaikataulussa
Kun ensilumi laskeutuu kiitotielle, sen tuloon on varauduttu ja toimet käynnistyvät välittömästi. Kymmenien tonnien painoiset ajoneuvot liikkuvat tarkasti sovitussa järjestyksessä, ja jokaisella on oma määritelty paikkansa. Kunnossapidon ajoneuvot voivat puhdistaa kiitotiet monen eri harjauskuvion mukaisesti, ja toimintamalli määräytyy kulloistenkin tuuliolosuhteiden mukaan.
Yhden kiitotien puhdistus kestää Helsinki-Vantaan lentoasemalla keskimäärin noin 11 minuuttia. Verkostolentoasemilla kesto vaihtelee olosuhteiden mukaan. Samaan aikaan, kun kiitoteiden lumenpoisto on käynnissä, toinen ryhmä huolehtii asematasoista. Helsinki-Vantaan asematasoilla Target Snow Removal -menetelmä varmistaa, että työ etenee hallitusti ja turvallisesti. Samalla lennonjohdon ja kunnossapidon tiivis tiedonvaihto varmistaa, että lentoliikenne voi jatkua mahdollisimman sujuvasti.
Talvella kunnossapidon arki on jatkuvaa valmiutta ja priorisointia. Sää voi muuttua hetkessä, ja päätöksiä tehdään tilanteen mukaan – hallittavana on kokonaisuus, joka kattaa kaikki turva-aidan sisäpuoliset alueet. Päätavoite on aina turvallisuus. Työ on 24/7-toimintaa, jossa ennakointi, viestintä ja yhteistyö eri yksiköiden välillä korostuvat. Jokainen talvipäivä on erilainen, mutta yhteinen päämäärä pysyy samana: varmistaa turvallinen lentoliikenne kaikissa olosuhteissa.
Kevään tullessa hengähdetään hetki ja jatketaan taas
Kun kevätaurinko sulattaa viimeiset kinokset, kunnossapidon työ ei pääty, vaan se vaihtuu analysointiin ja kehittämiseen. Jokaisesta talvesta kerätään tarkkaa dataa, jonka avulla prosesseja ja koulutuksia kehitetään entistä paremmiksi. Tiimit käyvät läpi onnistumisia, oppeja ja uusia ideoita.
Kevät ja kesä ovat myös suurten rakennus- ja perusparannushankkeiden aikaa. Finavia investoi vuosittain kiitoteiden, asematasojen ja muun lentoasemainfran kunnostamiseen. Lisäksi kunnossapidon tiimit huoltavat kalustoa ja varmistavat, että kaikki on valmiina, kun seuraava talvi koittaa.
Finavian Snowhow ei siis ole vain selviytymistä talvesta, vaan jatkuvaa kehittymistä. Se on yhteistyön, harjoittelun ja ennakoinnin tulosta – ja osaamista, jota seurataan myös kansainvälisesti.