Vintern kommer alltså inte som en överraskning, eftersom planeringen av den kommande säsongen börjar direkt efter att den föregående avslutats. Lärdomarna som man dragit under vintern används för att bygga upp effektivare processer så att varje snöflinga möts av en noggrant planerad verksamhetsmodell och ett kunnigt team. Finavias Snowhow är en kombination av toppmodern utrustning, erfarenhet och samarbete som håller Finlands flygplatser öppna i alla väder.
Förberedelserna inför vintern börjar redan på våren
Finavias kvalificerade underhållspersonal börjar redan på våren förbereda sig för nästa vinter. Hela vinterutrustningen på över 200 maskiner – däribland borstblåsare, snöslungor, hjullastare och halkbekämpningsmedelsspridare – genomgår grundligt underhåll, uppgraderingar och tester. Samtidigt säkerställs personalens kompetens och utbildning.
Rekryteringen av nya säsongsanställda inleds redan i maj så att teamen är klara i oktober när vintersäsongen börjar.
Våren och sommaren medför även sommarsäsongens underhållsarbeten. På de stora flygplatsområdena klipps hundratals hektar gräsmatta, målade markeringar på rullbanor och taxibanor förbättras förbättras och elutrustning underhålls. Flygplatsernas infrastruktur inventeras så att underhållsåtgärderna kan inriktas korrekt. Finavia genomför årligen både mindre underhållsprojekt och omfattande totalrenoveringar till ett sammanlagt värde av 8–17 miljoner euro.
Beredskapen ökar och samarbetet intensifieras när hösten närmar sig
I oktober startar vinterverksamheten dygnet runt. Finavias underhåll, flygtrafikledningen och personalen på uppställningsplattan samarbetar sömlöst. Man går igenom processerna för vinterunderhåll och övar dem i praktiken så att allt ska fungera smidigt och säkert när det första snöfallet inträffar.
Väderprognoser och sensordata ger realtidsinformation om väderparametrar som följs upp kontinuerligt och används som beslutsstöd. Målet är att åtgärderna ska kunna inledas precis vid rätt tidpunkt – ofta till och med i förväg.
I det här skedet ska allt vara klart. Huvudsyftet är att säkerställa en säker flygtrafik under alla väderförhållanden.
När snön kommer körs maskinerna enligt minutschema
När den första snön faller på landningsbanan har man förberett sig på att den kommer och åtgärderna inleds omedelbart. De tiotals ton tunga fordonen rör sig i exakt överenskommen ordning, och var och en har sin egen fastställda plats. Underhållets fordon kan rengöra banorna enligt flera olika borstmönster, och den valda metoden bestäms av rådande vindförhållanden.
Rengöringen av en landningsbana på Helsingfors-Vanda flygplats tar i genomsnitt cirka 11 minuter. På nätverksflygplatser varierar tiden beroende på förhållandena. Samtidigt som snöröjning pågår på landningsbanorna tar en annan grupp hand om uppställningsplattorna. På Helsingfors-Vanda uppställningsplatta säkerställer Target Snow Removal-metoden att arbetet fortskrider kontrollerat och säkert. Samtidigt säkerställer ett tätt informationsutbyte mellan flygtrafikledningen och underhållet att flygtrafiken kan fortsätta så smidigt som möjligt.
Under vintern är underhållsarbetet en ständig beredskap och prioritering. Vädret kan förändras på ett ögonblick, och beslut fattas beroende på situationen – det är fråga om en helhet som täcker alla områden inuti säkerhetsstängslet. Säkerheten är alltid det främsta målet. Arbetet är 24/7-verksamhet där framförhållning, kommunikation och samarbete mellan olika enheter betonas. Alla vinterdagar är olika, men det gemensamma målet förblir detsamma: att säkerställa säker flygtrafik under alla förhållanden.
När våren kommer hämtar man andan och fortsätter igen
När vårsolen smälter de sista snödrivorna tar underhållsarbetet inte slut, utan det övergår till analys och utveckling. Varje vinter samlar man in exakta data för att förbättra processerna och utbildningarna. Teamen går igenom sina framgångar, lärdomar och nya idéer.
Våren och sommaren är också en tid för stora bygg- och renoveringsprojekt. Finavia investerar årligen i renovering av landningsbanor, uppställningsplattor och annan flygplatsinfrastruktur. Dessutom ser underhållsteamen till att utrustningen är redo för nästa vintersäsong.
Finavias Snowhow handlar alltså inte bara om att överleva vintern, utan även om ständig utveckling. Det är resultatet av samarbete, övning och framförhållning – och kompetens som även väcker intresse internationellt.
Snowhow – en exportprodukt av finländsk kompetens
Finavias vinterkompetens väcker internationellt intresse år efter år. Besökare kommer för att lära sig hur nätverket av världens nordligaste flygplatser fungerar även i tuffa väderförhållanden – också när snön täcker allt.
Snowhow är mycket mer än bara utrustning och processer - det är ett samspel som håller Finlands förbindelser med världen öppna året runt.
Under vintersäsongen 2025 fortsätter Finavia att göra Snowhow-utvecklingen ännu mer datadriven - målet är att vinterverksamheten på Finlands flygplatser ska fortsätta att vara den mest effektiva i världen.