– Olemme niin sanotusti "lentokentän ensivaste" asematasolla, Helsinki-Vantaan lentoaseman marshaller Heikki Kari Finaviasta sanoo.
Marshaller on kuin lentokentän sheriffi. Hän huolehtii turvallisuudesta ja valvoo sääntöjen noudattamista asematasolla sekä lentokoneiden pysäköintipaikoilla.
– Kun toimitaan kiitoteillä, mukana yhteistyössä on lennonvarmistus.
Lentoyhtiöiden lisäksi asematasolla liikkuvat maahuolintayhtiöt, polttoainekuljetukset, asematasobussit, tekniikan ajoneuvot, siivousfirmat ja useat viranomaiset.
Kari kertoo, että marshaller on se, joka myös opastaa lentokoneita oikeille paikoille ajamalla niiden edellä follow me -autoa. Merkinantovälineillä eli valosauvoilla näytetään, mihin kapteeni pysäyttää lentokoneensa.
Marshaller liikkuu keltaisella ajoneuvolla
Marshallerin MR-1-tunnuksella merkitystä autosta löytyvät muun muassa neljä ilmailuradiota, maa- ja ilmatutkat, lentokoneen pysäköintipaikkaohjelmisto sekä nopeustutka maaliikenteen valvontaan.
– Lentokentän nopeusrajoitus on 30 kilometriä tunnissa ja vaikeissa keliolosuhteissa 20 kilometriä tunnissa, Kari kertoo.
Kari sanoo, että marshallerin pitää "skannata" kenttää koko ajan ja hänen on puututtava kaikkeen sääntöjen vastaiseen toimintaan ja mahdollisiin turvallisuusasioihin.
– Jokaisen lentoasemalla työskentelevän vastuulla on puuttua turvallisuusriskeihin välittömästi riippumatta riskin vakavuudesta.
Jos marshaller näkee asematasolla irtotavaraa, kuten matkalaukusta irronneen hihnan, hän poistaa sen, ettei se päädy esimerkiksi lentokoneen moottoriin.
Finavia kouluttaa marshallerit
Sheriffiksi ei voi opiskella missään oppilaitoksessa, vaan Finavia kouluttaa heidät. Sheriffiksi pääsee monenlaisella taustalla, mutta yksi asia yhdistää kaikkia.
– Englannin kielen taidon pitää olla erinomainen, Kari tähdentää.
Lennonjohdon kanssa radiokielenä on englanti, mutta suomen kielenkin pitää olla hallussa.
Koulutus kestää noin yhdeksän kuukautta, johon kuuluu verkko-opiskelua ja live-oppitunteja sekä näyttökoe. Jotta marshaller saa ajaa asematasolla, hänen pitää myös suorittaa ajolupa teoria- ja ajokokeineen. Suurin osa opinnoista tehdään oikeissa töissä lentokentällä, sillä parhaiten oppii todellisissa tilanteissa kokeneen marshallerin ohjauksessa.
Kari lisää, että ennen kuin uudet työntekijät jäävät yksin vuoroonsa, heiltä vaaditaan syvää osaamista ja kokonaisuuden hallintaa.
– Työvuoro kestää 12 tuntia.
Ja vuoroja tehdään yleensä kolme päivää peräkkäin, jonka jälkeen on neljän päivän vapaa. Ruuhka-aikoina vuorossa on tavallisesti kaksi marshalleria, muulloin yksi.
Lue Vantaan Sanomien uutinen marshallerin työstä Helsinki-Vantaalla maaliskuussa 2024. Artikkeli on kirjoitettu Vantaan Sanomien uutisen pohjalta.