Ohita navigaatio

Finavian liiketoimintakatsaus tammi-syyskuu 2025

Artikkeli julkaistu
31.10.2025 klo 10:12
Finavia-kyltti lentoaseman rakennuksen seinässä
Yritys
Haastavassa toimintaympäristössä kohti kannattavaa kasvua.

Finavia on jatkanut pitkäjänteistä uudistumistaan lisätäkseen kasvumahdollisuuksia liiketoimintaympäristössään. Tammi-syyskuussa 2025 Finavian lentoasemilla oli reitti- ja tilauslentojen matkustajia yhteensä 15,0 miljoonaa (14,4 miljoonaa). Matkustajamäärä kasvoi 4,3 prosenttia. Finavian liikevaihto kasvoi tammi-syyskuussa kansainvälisen matkustuksen kasvun vetämänä. Finavia-konsernin liiketulos katsauskaudella oli voitollinen, tuloksen pysyessä edelleen tappiollisena.

Finavia päivitti elokuussa strategiansa ja uudisti toimintamallinsa lisätäkseen kasvumahdollisuuksia ja liiketoimintansa laaja-alaista arvonluontia. Samalla Finavia teki muutoksia organisaatioon uuden toimintamallin mukaisesti. Muutosten tavoitteena on lisätä entisestään asiakaslähtöisyyttä, vahvistaa arvonluontia ja luoda pitkäaikaista omistaja-arvoa.

Tammi-syyskuu 2025 lyhyesti

  • Finavian liikevaihto kasvoi tammi-syyskuussa 12,7 prosenttia ja oli 320,9 miljoonaa euroa (284,6).
  • Liikevaihdon kasvuun vaikutti kansainvälisen lentomatkustuksen kasvu sekä katsauskaudella hankittu kiinteistösijoitus- ja kehitysyhtiö Avia Real Estate. Avia Real Estate on yhdistelty Finavia-konsernin lukuihin helmikuusta 2025 alkaen. Ilman Avia Real Estate:n vaikutusta, 18,8 miljoonaa euroa, liikevaihdon kasvu oli 7,2 prosenttia.
  • Liiketulos kasvoi ja oli 14,2 miljoonaa euroa (1,3). Tilikauden tulos parani mutta säilyi tappiollisena -3,1 milj. euroa (-14,7). Tappioon vaikuttivat erityisesti pienemmät alueelliset lentoasemat, joiden matkustajamäärien kehitys jatkui heikkona. Lisäksi konsernin tulokseen vaikuttivat Avia Real Estate:n yksittäisiin kiinteistöihin tehdyt arvonalennukset, jotka perustuvat ulkoisen arvioitsijan arviokirjoihin ja tehdään tarvittaessa kesäkuun ja joulukuun arvioiden yhteydessä.
  • Katsauskaudella Verohallinto on oikaissut Avia Real Estate Oy:n vuoden 2024 verotusta. Vuonna 2025 Avia Real Estate:n tulee päätöksen mukaisesti maksaa 17,4 milj. euroa tuloveroa ja veronkorotusta. Verotuspäätöksellä arvioidaan olevan vähäinen merkitys Finavian 2025 tilikauden tulokseen. Avia Real Estate on valittanut Verohallinnon päätöksestä.
  • Finavian lentoasemilla oli reitti- ja tilauslentojen matkustajia yhteensä 15,0 miljoonaa (14,4), joista 12,4 miljoonaa (11,8) matkusti kansainvälisillä lennoilla. Kotimaan lentojen matkustajamäärä laski hieman ollen 2,59 miljoonaa (2,63).
  • Kotimaan ja kansainvälisen rahdin määrä laski yhteensä 1,3 prosenttia ja oli 137 074 tonnia (138 867).

Suluissa olevat luvut viittaavat samaan ajankohtaan edellisenä vuonna.

Finavia-konsernin avainluvut

1-9/ 20251-9/ 2024Muutos-%1-12/ 2024

Liikevaihto, milj. euroa

Helsinki-Vantaan lentoasema

Verkostolentoasemat

Airpro

Avia Real Estate

Muut/eliminoinnit

320,9

213,7

53,7

62,5

20,6

-29,6

284,6

198,8

49,6

57,7

-

-21,5

12,7

7,5

8,3

8,2

-

-

396,5

270,9

71,8

84,6

-

-30,8

Liiketulos, milj. euroa

Helsinki-Vantaan lentoasema

Verkostolentoasemat

Airpro

Avia Real Estate

Muut/eliminoinnit

14,2

35,9

-20,1

-0,4

0,7

-1,9

1,3

22,3

-20,0

-1,0

-

0,0

997,3

60,8

-0,3

57,7

-

-

4,0

30,6

-26,6

2,6

-

-2,6

Tilikauden tulos, milj. euroa-3,1-14,778,6-4,4
Omavaraisuusaste, %39,742,843,8
Kassavirtapohjaiset investoinnit, milj. euroa48,536,532,949,3
Taseen loppusumma, milj. euroa1 644,71 454,413,11 496,2
Henkilöstö keskimäärin2 1401 9857,82 041


Lentoliikenteeseen liittyvät avainluvut

1-9/ 20251-9/ 2024

Kokonaismatkustajamäärä, milj. matkustajaa

Kotimaan lennoilla

Kansainvälisillä lennoilla

15,0

2,6

12,4

14,4

2,6

11,8

Lentojen täyttöaste, %74,3 73,6
Rahti, tonnia137 074138 867
Kaupallisten lentojen määrä146 162142 510

Lentoasematoimintojen täsmällisyys, %

Helsinki-Vantaan lentoasema

Verkostolentoasemat

98,9

99,0

98,6

99,0

*Lentoasematoimintojen täsmällisyys kuvaa Finavian toimintojen täsmällisyyttä, kuten esimerkiksi kaluston, laitteiden ja järjestelmien käytettävyyttä. Lentoliikenteen kokonaistäsmällisyyteen vaikuttavat tämän lisäksi myös muun muassa lento- tai maahuolintayhtiöiden toiminta sekä sääolosuhteet. 

Finavia julkaisee verkkosivuillaan kuukausittain ajankohtaisia tilastoja matkustajien, laskeutumisten sekä rahdin ja postin määristä.

Toimitusjohtaja Kimmo Mäki:

“Ilmailun ja lentoliikenteen toimintaympäristö jatkuu haastavana – geopoliittiset epävarmuudet, lentoliikenteen maltilliset kehitysnäkymät Euroopassa, kilpailudynamiikan murrokset sekä matkustustapojen muutokset edellyttävät jatkuvaa uudistumista. Päivitimme elokuussa strategiamme, jotta voimme varmistaa lentoliikenteen kannattavan kasvun sekä entistä aktiivisemmin hakea uusia kasvun mahdollisuuksia monipuolistaaksemme arvonluontimahdollisuuksiamme. Lentoliikenteenteestä saatavien tuottojen lisäksi haemme uusia kasvun mahdollisuuksia uudistamalla kaupallista ja kiinteistöliiketoimintaa kokonaisuutena sekä kartoittamalla kasvumahdollisuuksia lentoasema-alueillamme. Uuden strategiamme mukaisesti haluamme palvella entistä laajempaa asiakasportfoliota: matkustaja- ja lentoyhtiöasiakkaiden lisäksi keskeisiä asiakasryhmiä ovat jatkossa myös lentoasemien alueilla toimivat yritysasiakkaat ja vuokralaiset sekä lentoasemilla kävijät.

Vauhdittaaksemme uudistumista ja strategisten tavoitteiden saavuttamista muutimme toimintamalliamme sekä organisaatiotamme. Muutoksen seurauksena yhtiössä on kolme liiketoiminta-aluetta: Helsinki-Vantaan lentoasema, Lentoasemaverkosto ja Kaupallinen ja kiinteistökehitys sekä lisäksi alakonserni Airpro. Tammikuussa 2025 hankitun kiinteistösijoitus ja -kehitysyhtiö Avia Real Estate:n toimintojen yhdistäminen osaksi Finavian uutta organisaatiota toteutetaan vuoden 2025 loppuun mennessä.

Uskon vahvasti, että päivitetyn strategian myötä Finavia pystyy tarjoamaan entistä laadukkaampaa palvelua ja kasvamaan kestävästi tulevina vuosina sekä luomaan laaja-alaista arvoa sidosryhmille.

Tammi-syyskuussa ilmailun toimintaympäristö oli haastava. Liikevaihtomme ja -tuloksemme kasvoi siitä huolimatta odotustemme mukaisesti matkustajamäärän kasvun, lentoasemilla harjoitettavan kaupallisen liiketoiminnan hyvän kehityksen ja hyvän kulujenhallinnan ansiosta.

Raportointikaudella Finavian lentoasemien kautta kulki yhteensä 15,0 miljoonaa matkustajaa, mikä on 4,3 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna vastaavana aikana. Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulki tästä määrästä 12,8 miljoonaa matkustajaa ja verkostolentoasemien kautta 2,2 miljoonaa matkustajaa. Lentomatkustuksen kasvu painottui kansainväliseen lentomatkustukseen, kun taas matkustus kotimaan reiteillä hieman vähentyi.

Pitkäjänteinen työmme kestävän kehityksen edistämiseksi on tuottanut tulosta, kun Helsinki-Vantaan lentoasema sekä neljä Lapin lentoasemaa ovat saavuttaneet nettonollatason oman toimintansa hiilidioksidipäästöjen osalta. Tämä tarkoittaa, että lentoasemien toiminnasta aiheutuvat hiilipäästöt on vähennetty niin alas kuin teknisesti ja taloudellisesti on mahdollista. Oman toiminnan päästöt syntyvät pääosin lentoasemien infrastruktuurin energiankulutuksesta, mitä olemme pystyneet vähentämään merkittävästi. Tavoitteemme on vähentää hiilipäästöjen määrä kaikilla lentoasemillamme nettonollatasolle vuoden 2025 aikana.

Keväällä 2025 Suomen hallitus päätti jatkaa maakuntalentoja alkuvuoteen 2028 saakka Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemi-Tornioon, Kokkola-Pietarsaareen, Savonlinnaan sekä Poriin. Puoliväliriihessä päätetty valtion tuki ostoliikenteelle ohjautuu täysimääräisesti lentoja operoivalle lentoyhtiölle, eikä lentoasemien toiminta ole tukien piirissä. Finavialle ostoliikennekenttien operoinnista aiheutuu vuosittain noin 20 miljoonan euron negatiivinen kassavirta johtuen maakuntalentojen vähäisestä määrästä ja lentokoneiden matalista täyttöasteista. Näemme tärkeänä, että lentoliikenteen tukemisessa huomioidaan pitkäjänteinen päätöksenteko sekä päätösten vaikutukset Finavian talouteen. Tulevaisuudessa Suomen liikennejärjestelmää tulisi kehittää kokonaisuutena ja eri liikennemuodot yhdistävät matkaketjut huomioiden.

Heinäkuussa kansainvälisen Travel and Leisure -julkaisun lukijat äänestivät Helsinki-Vantaan lentoaseman ainoana eurooppalaisena lentoasemana maailman kymmenen parhaan joukkoon.

Olemme ylpeitä siitä, että Suomi ja Helsinki-Vantaa saa kansainvälistä tunnustusta maailmalla. Kuluneen vuoden aikana Helsinki-Vantaan lentoasema on palkittu sekä asiakaskokemukseltaan Euroopan parhaana 15–25 miljoonan matkustajan kokoluokassa, että Pohjois-Euroopan parhaana lentoasemana. Helsinki-Vantaa on säilyttänyt vahvan asemansa maailman parhaimpien lentoasemien joukossa, mikä lisää Suomen houkuttelevuutta matkakohteena.

Katsauskaudella jatkoimme myös pitkäjänteisiä panostuksiamme asiakaskokemuksen kehittämiseen. Aloitimme uuden kaupallisen alueen rakentamisen Helsinki-Vantaan lentoaseman Schengen-porttialueelle. Ennen rajatarkastusta sijaitseva kaupallinen alue avautuu alkuvuodesta 2026. Lisäksi valmistaudumme alkavaan Lapin talvikauteen 2025–2026 investoimalla kolme miljoonaa euroa Rovaniemen lentoaseman terminaalin laajennukseen. Laajennus otetaan käyttöön lokakuun 2025 lopulla. Investointimme vastaa Lapin matkailun voimakkaaseen kasvuun ja kehittää matkustajakokemusta edelleen.

Lue lisää

Finavia uudistaa strategiansa ja toimintamallinsa

Helsinki-Vantaan lentoasema saavutti hiilidioksidipäästöjen nettonollatason

Finavian taloustiedot