Hoppa över navigering

Finavias affärsverksamhet januari–juni 2025

Article published
31.10.2025 kl 10:12
Finavia-kyltti lentoaseman rakennuksen seinässä
Företag
Mot lönsam tillväxt i en utmanande verksamhetsmiljö.

Finavia har fortsatt sin långsiktiga förnyelse för att öka tillväxtmöjligheterna i den verksamhetsmiljö där bolaget verkar. Under januari–september 2025 uppgick antalet passagerare på reguljär- och charterflyg på Finavias flygplatser till sammanlagt 15,0 miljoner (14,4 miljoner). Antalet passagerare ökade med 4,3 procent. Finavias omsättning ökade i januari–september tack vare det ökade internationella resandet. Finavia-koncernens rörelseresultat under översiktsperioden var vinstgivande, men resultatet förblev förlustbringande.

Finavia uppdaterade i augusti sin strategi och förnyade sin verksamhetsmodell för att öka tillväxtmöjligheterna och det övergripande värdeskapandet i sin affärsverksamhet. Samtidigt gjorde Finavia förändringar i organisationen i enlighet med den nya verksamhetsmodellen. Syftet med ändringarna är att ytterligare öka kundorienteringen, utöka värdeskapandet och skapa långsiktigt aktieägarvärde.

Januari–september 2025 i korthet

  • Finavia-koncernens omsättning ökade under perioden januari–september med 12,7 procent till 320,9 miljoner euro (284,6).
  • Omsättningstillväxten påverkades av den ökade internationella flygtrafiken och fastighetsplacerings- och utvecklingsbolaget Avia Real Estate som förvärvades under översiktsperioden. Avia Real Estate har slagits ihop med Finavia-koncernens siffror från och med februari 2025. Utan Avia Real Estates inverkan på 18,8 miljoner euro var ökningen av omsättningen 7,2 procent.
  • Rörelseresultatet ökade till 14,2 miljoner euro (1,3). Räkenskapsperiodens resultat förbättrades men förblev förlustbringande med −3,1 miljoner euro (−14,7). Förlusten påverkades särskilt av mindre regionala flygplatser, där utvecklingen av passagerarantalet fortsatte vara svag. Dessutom påverkades koncernens resultat av nedskrivningar som gjorts på vissa av Avia Real Estates fastigheter, som baserar sig på ett värderingsbrev av en utomstående värderare och vid behov görs i samband med värderingarna i juni och december.
  • Under översiktsperioden har Skatteförvaltningen justerat beskattningen av Avia Real Estate Oy för år 2024. År 2025 ska Avia Real Estate enligt beslutet betala 17,4 miljoner euro i inkomstskatt och skatteförhöjning. Beskattningsbeslutet bedöms ha ringa betydelse för Finavias resultat för räkenskapsperioden 2025. Avia Real Estate har överklagat Skatteförvaltningens beslut.
  • Finavias flygplatser hade totalt 15,0 miljoner passagerare på reguljär- och charterflygningar (14,4), varav 12,4 miljoner (11,8) reste med internationella flyg. Passagerarantalet på inrikesflygen minskade något till 2,59 miljoner (2,63).
  • Volymen av inrikes och internationell frakt minskade med sammanlagt 1,3 procent till 137 074 ton (138 867).

Siffrorna inom parentes hänför sig till samma tidpunkt året innan.

Finavia-koncernens nyckeltal

1-9/ 20251-9/ 2024Förändring, %1–12/ 2024

Omsättning, mn euro

Helsingfors-Vanda flygplats

Nätverksflygplatserna

Airpro

Avia Real Estate

Övrigt/elimineringar

320,9

213,7

53,7

62,5

20,6

-29,6

284,6

198,8

49,6

57,7

-

-21,5

12,7

7,5

8,3

8,2

-

-

396,5

270,9

71,8

84,6

-

-30,8

Rörelseresultat, mn euro

Helsingfors-Vanda flygplats

Nätverksflygplatserna

Airpro

Avia Real Estate

Övrigt/elimineringar

14,2

35,9

-20,1

-0,4

0,7

-1,9

1,3

22,3

-20,0

-1,0

-

0,0

997,3

60,8

-0,3

57,7

-

-

4,0

30,6

-26,6

2,6

-

-2,6

Räkenskapsperiodens resultat, mn euro-3,1-14,778,6-4,4
Soliditetsgrad, %39,742,843,8
Kassaflödesbaserade investeringar, mn euro48,536,532,949,3
Balansomslutning, mn euro1 644,71 454,413,11 496,2
Genomsnittligt antal anställda2 1401 9857,82 041


Nyckeltal relaterade till flygtrafiken

1-9/20251-9/2024

Totalt antal passagerare, miljoner passagerare

Inrikesflyg

Internationella flyg

15,0

2,6

12,4

14,4

2,6

11,8

Flygningarnas beläggningsgrad, %74,3 73,6
Frakt, ton137 074138 867
Antal kommersiella flygningar146 162142 510

Noggrannhet i flygplatsverksamheten, %

Helsingfors-Vanda flygplats

Nätverksflygplatserna

98,9

99,0

98,6

99,0

*Noggrannheten i flygplatsverksamheten beskriver noggrannheten i Finavias verksamhet, till exempel tillgängligheten av materiel, utrustning och system. Flygtrafikens totala punktlighet påverkas dessutom av bland annat flyg- eller marktjänstbolagens verksamhet samt väderförhållandena.

Finavia publicerar på sin webbplats månatligen aktuell statistik över antalet passagerare, landningar samt mängden frakt och post.

Vd Kimmo Mäki:

"Verksamhetsmiljön för luftfarten och flygtrafiken fortsätter att vara utmanande – geopolitisk osäkerhet, måttliga utvecklingsutsikter för flygtrafiken i Europa, omvälvningar i konkurrensdynamiken och förändringar i sätten att resa kräver ständig förnyelse. I augusti uppdaterade vi vår strategi för att säkerställa en lönsam tillväxt inom flygtrafiken och för att ännu mer aktivt söka nya tillväxtmöjligheter för att diversifiera våra möjligheter att skapa värde. Utöver intäkterna från flygtrafiken söker vi nya tillväxtmöjligheter genom att förnya vår kommersiella verksamhet och fastighetsverksamhet som helhet samt kartlägga tillväxtmöjligheterna i våra flygplatsområden. I enlighet med vår nya strategi vill vi betjäna en ännu bredare kundportfölj: förutom passagerar- och flygbolagskunder är centrala kundgrupper i fortsättningen även företagskunder och hyresgäster som verkar på flygplatsområden samt besökare på flygplatser.

För att påskynda förnyelsen och uppnå de strategiska målen har vi förändrat vår verksamhetsmodell och organisation. Som en följd av förändringen kommer bolaget att ha tre affärsområden: Helsingfors-Vanda flygplats, Flygplatsnätverket samt Kommersiell verksamhet och fastighetsutveckling. Dessutom har vi underkoncernen Airpro. Integreringen av fastighetsplacerings- och utvecklingsbolaget Avia Real Estates verksamhet, som förvärvades i januari 2025, till en del av Finavias nya organisation genomförs inom 2025.

Jag är övertygad om att Finavia med den uppdaterade strategin kommer att kunna erbjuda service av högre kvalitet och växa hållbart under de kommande åren samt skapa ett brett värde för intressentgrupperna.

Verksamhetsmiljön inom luftfarten var utmanande under januari-september. Vår omsättning och vårt rörelseresultat ökade ändå enligt våra förväntningar tack vare ökade passagerarvolymer, en positiv utveckling av den kommersiella verksamheten på flygplatserna och god kostnadskontroll.

Under rapporteringsperioden passerade sammanlagt 15,0 miljoner passagerare genom Finavias flygplatser, vilket var 4,3 procent fler än under motsvarande period föregående år. Av detta antal passerade 12,8 miljoner passagerare genom Helsingfors-Vanda flygplats och2,2 miljoner genom nätverksflygplatserna. Tyngdpunkten i flygresandets tillväxt låg på internationella flygresor, medan resandet på inrikes rutter minskade något.

Vårt långsiktiga arbete för hållbar utveckling har gett resultat då Helsingfors-Vanda flygplats och fyra flygplatser i Lappland har uppnått nettonollnivån för koldioxidutsläppen från den egna verksamheten. Detta innebär att koldioxidutsläppen från flygplatsernas verksamhet har minskats så mycket som det tekniskt och ekonomiskt sett är möjligt. Utsläppen från den egna verksamheten kommer huvudsakligen från energiförbrukningen i flygplatsernas infrastruktur, som vi har lyckats minska avsevärt.

Våren 2025 beslutade Finlands regering att fortsätta med landskapsflygen till Joensuu, Jyväskylä, Kajana, Kemi-Torneå, Karleby-Jakobstad, Nyslott och Björneborg fram till början av 2028. Det statliga stödet till inköpstrafiken som beslutades om i halvtidsöversynen styrs till fullt belopp till det flygbolag som bedriver flygningarna, och flygplatsernas verksamhet omfattas inte av stöden. För Finavia orsakar driften av flygplatser med inköpstrafik ett negativt kassaflöde på cirka 20 miljoner euro årligen på grund av det låga antalet landskapsflygningar och flygplanens låga beläggningsgrad. Vi ser det som viktigt att man i stödet till flygtrafiken beaktar det långsiktiga beslutsfattandet och beslutens effekter på Finavias ekonomi. I framtiden bör Finlands trafiksystem utvecklas som en helhet och med beaktande av de resekedjor som förenar olika trafikformer.

I juli röstade läsarna av den internationella tidskriften Travel and Leisure fram Helsingfors-Vanda flygplats som den enda europeiska flygplatsen bland de tio bästa i världen.

Vi är stolta över att Finland och Helsingfors-Vanda flygplats får internationellt erkännande. Under det gångna året har Helsingfors-Vanda flygplats belönats för sin kundupplevelse som Europas bästa i storleksklassen 15–25 miljoner passagerare och som Nordeuropas bästa flygplats. Helsingfors-Vanda flygplats har behållit sin starka position bland världens bästa flygplatser, vilket gör Finland mer attraktivt som resmål.

Under översiktsperioden fortsatte vi också våra långsiktiga satsningar på att utveckla kundupplevelsen. Vi började bygga ett nytt område med affärer i Schengen-gateområdet på Helsingfors-Vanda flygplats. Området, som är beläget före gränskontrollen, öppnar i början av 2026. Dessutom har vi förberett oss för den kommande vintersäsongen 2025-2026 i Lappland genom att investera tre miljoner euro i utbyggnad av terminalen på Rovaniemi flygplats. Utbyggnaden tas i bruk i slutet av oktober 2025. Vår investering svarar på den kraftiga tillväxten i turismen till Lappland och utvecklar passagerarupplevelsen ytterligare.

Läs mer

Finavia förnyar sin strategi och verksamhetsmodell

Helsingfors-Vanda flygplats uppnådde nettonollnivån för koldioxidutsläpp